• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 18 Sep 17:15
    6448 visningar
    14 svar
    14
    6448

    Smekmånad i okt/nov??

    Vi har funderat lite på smekmånad nu! Vi känner för sol då det är så avkopplande och skönt samt att vi vill spendera några dagar efter solen i vår favoritstad London. Nu är dock frågan vart man skall åka för att komma till solen. Vi vill ha vita stränder och fantastiskt turkost hav samt att flygresan unte får vara allt för lång då vi räknar med att vara borta ca 9-10 dagar totalt..tips mottages!! Tack!

  • Svar på tråden Smekmånad i okt/nov??
  • Drömbr­öllop1­2
    Äldre 19 Sep 21:33
    #1

    Vi var på Mauritius. Magiskt!

  • Äldre 19 Sep 23:29
    #2

    9-10 dagar + fint i okt/nov + inte så lång flygresa (vilket för er betyder?).... hade ju tänkt skriva Thailand men nu vet jag inte vad ni tycker är en lång flygresa men det stället 9-10 dagar är för kort med tankte på tiden som går att resa :/ Sardinen har fint vatten man det är inte jättevarmt. Visserligen var vi till Rom i novemer och det var 18-25 grader ;)

    Antingen lägga på fler timmar för flyget eller minska ner stränder och turkost hav ;)

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 20 Sep 10:06
    #3

    Hm...men Thailand har jag hört är mest lera i oktober?? Mauritius lät ju bra! Ska kolla detta!

  • Äldre 20 Sep 10:39
    #4

    Florida, USA är super härligt & varmt Glad Finns massor att uppleva & underbara stränder. Det tar väl ca: 9 timmar till New York & sen ca 4 timmar till för att komma till Florida. 

  • Äldre 20 Sep 11:08
    #5

    Jag tänkte också västerut så blir det kanske mer naturligt att stanna till i London på hemvägen. En av mina lärare åkte till Västindien på höstlovet (vecka 44) på deras bröllopsresa. Har ingen aning om hur det är där ikring då men jag antar att det var bra väder ;)

  • Äldre 20 Sep 12:02
    #6
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-09-20 10:06:57 följande:
    Hm...men Thailand har jag hört är mest lera i oktober?? Mauritius lät ju bra! Ska kolla detta!
    Lera? Var då? Vi var där fyra veckor på bröllopsresa sep/okt. Var hur härligt som helst!!
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 1 Oct 20:30
    #7
    TheD skrev 2012-09-20 12:02:08 följande:
    Lera? Var då? Vi var där fyra veckor på bröllopsresa sep/okt. Var hur härligt som helst!!
    Det stod på en sån ressida!
  • Äldre 11 Oct 15:59
    #8

    Jag har en dröm om Maldiverna. Det är visst det mest vädersäkra stället på senhöst. Någon som varit där i november? Tips på hotell osv?


  • Aniara­4
    Äldre 11 Oct 16:23
    #9

    Vi var på Maldiverna i november förra året. Det är inte den allra bästa tiden, eftersom monsunen vänder och två vädersystem krockar då, tydligen, så vädret är väldigt svårförutsägbart. Vi var där i två veckor och hade regn kanske 1/3 av dagarna, men inte hela dagarna då, klarblå himmel 1/3 och lite disigt eller halvmolnigt 1/3 - nåt i den stilen. Snorkla är perfekt när det är är lite molnigt men inte regn, då bränner man sig inte lika lätt på axlarna. Men om det regnar ner i snorkeln är det lite jobbigt! Varmt och skönt var det förstås hela tiden och solen tar även genom diset så vi hann bli sådär irriterande (för omgivningen) solbrända tills vi kom hem lagom till advent. Oskyldig

    Vi småsnålade lite och bodde på Kuredu, som är fint men stort och med lite mer charterkänsla. Det finns betydligt lyxigare resorter. Men vi tyckte inte att vi behövde ha det så lyxigt, framför allt inte eftersom prisskillnaden blev ganska stor. 2 veckor all inclusive plus flyg landade på under 40 000:- för båda, sen tillkom det förstås utflykter och extrasaker, och så två hotellnätter till, en i Malé pga strul med flyget, och en planerad i London på hemvägen.www.kuredu.com

    Vi flög reguljärt och köpte biljett via någon nätresebyrå, och ett par veckor innan avfärd upptäckte vi av en slump att flygbolaget ändrat destination på flighten till Colombo (Sri Lanka). De kallade det "en liten tidtabellförändring", när de flög till ETT ANNAT LAND!. Vi skulle inte hinna fram till Kuredu samma dag då, så vi åkte en dag tidigare istället och fick nästan en hel dag och en natt i Malé vilket vi så här i efterhand är glada för. Kan rekommendera det faktiskt om man vill hinna se någonting av själva landet och inte bara den artificiella resortvärlden.

    Andra veckan blev vi uppgraderade till systerön Komandoo. Den är mindre och lugnare och har ett väldigt fint korallrev, särskilt på ena sidan. Å andra sidan ligger den inom synhåll från en bebyggd ö som inte är så pittoresk. Oss störde det inte, men en del tycker tydligen det förstör paradisillusionen.

  • Aniara­4
    Äldre 11 Oct 16:23
    #10

    Suck. Mellanslag.
    www.kuredu.com är adressen!

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 11 Oct 17:28
    #11

    Tusen tack Aniara! Hur lång tid tar det att flyga över?

  • Äldre 11 Oct 17:34
    #12
    Nikkita skrev 2012-09-20 10:39:10 följande:
    Florida, USA är super härligt & varmt Glad Finns massor att uppleva & underbara stränder. Det tar väl ca: 9 timmar till New York & sen ca 4 timmar till för att komma till Florida. 
    Den värsta värmen släpper i mitten på Oktober här i Florida. Just nu är det fortfarande lite väl varmt (ca 30 grader). Det finns flyg från Arlanda som går direkt till Orlando via Machester (SAS + Virgin) då blir restiden inte så lång. Kanske det går att hitta ett flyg som går via London så att ni kan stanna där på vägen tillbaka.
    Finaste stränderna hittar du in St. Petersburg/Clearwater och i Sarasota (Siesta Key).
    Turkost vatten och lite mer topiskt klimat hittar du nere i Florida Keys. Där är dock inte stränderna så bra.
    Om ni gillar att dyka är det bäst att göra det i mellasta delarna av "The Keys" Looe Key skall vara ett bra ställe att dyka på. Jag har inte dykt där ännu, men nästa gång jag åker ned till Key West skall jag försöka ta mig tid att dyka där. (Det finns dykcenter som dyker på Looe Key ca 35-40 minuter från Key West).
  • Aniara­4
    Äldre 11 Oct 18:12
    #13

    Oj, mitt inlägg om Maldiverna var visst mer riktat till Kaffegrus. Det tar nog minst 12-13 timmar i alla fall, så det passar kanske inte TS så bra. Om man söker på t.ex. Skyscanner eller liknande brukar det vara så att man får väga reslängd mot pris - direktflyg är dyrare, men man kan få en billigare biljett genom att pussla och krångla och sitta sju timmar i Qatar, typ. På hemvägen åkte vi via London, och den flighten tror jag tog 13 timmar. Sen tillkommer ju sjöflygplan till resorten, men det behöver inte ta så lång tid.

  • Äldre 11 Oct 19:34
    #14
    2011 skrev 2012-10-11 17:34:47 följande:
    Den värsta värmen släpper i mitten på Oktober här i Florida. Just nu är det fortfarande lite väl varmt (ca 30 grader). Det finns flyg från Arlanda som går direkt till Orlando via Machester (SAS + Virgin) då blir restiden inte så lång. Kanske det går att hitta ett flyg som går via London så att ni kan stanna där på vägen tillbaka.
    Finaste stränderna hittar du in St. Petersburg/Clearwater och i Sarasota (Siesta Key).
    Turkost vatten och lite mer topiskt klimat hittar du nere i Florida Keys. Där är dock inte stränderna så bra.
    Om ni gillar att dyka är det bäst att göra det i mellasta delarna av "The Keys" Looe Key skall vara ett bra ställe att dyka på. Jag har inte dykt där ännu, men nästa gång jag åker ned till Key West skall jag försöka ta mig tid att dyka där. (Det finns dykcenter som dyker på Looe Key ca 35-40 minuter från Key West).
    Haha ja jag vet, vi har varit där 3 ggr Glad Jag gillar värme & vi åker alltid runt september nån gång.
    Vi bor i Malmö så vi åker antingen via london eller Köpenhamn med mellanlandning i New York. 
Svar på tråden Smekmånad i okt/nov??