• Äldre 10 Sep 01:30
    6092 visningar
    21 svar
    21
    6092

    UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(

    Hej. Antar att de flesta är äldre här än jag eftersom det är en bröllops sida?
    Men jag behöver all stöd, tips och hjälp man kan få. Det är så att jag lider av UVI, de kommer hela tiden.
    Har varit sexueltaktiv sedan jag var 13 snart 14, är snart 18. De har fungerat jätte bra å kissade aldrig efter sex, fick en UVI som kändes mycket men gick över fort. 1, sen ungefär 3 år senare började helvettet, Har haft en kille i ett år nu, fick en UVI vid nyår, den kändes lite även fast jag tog pencilin men det gick över efter ett tag. Sen i typ mars fick jag en som sedan gick över med pencilin. Sedan i maj kände jag UVI känslan igen, så jag bad om pencilin direkt utan att det kollade om jag hade det för ja kände igen känslan. Men då gick det inte över, så bad om en till pencilin kur men känslan var fortfarande kvar, hade sex nån gång under denna tid med. Sedan tog jag ett test efter å det visade inte att jag hade något. Sen fick jag UVI igen och fick pencilin å sen igen å fick pencilin osvosv sen har jag tagit tester utan att jag haft det. Vårdcentralen har i princip bara skickat hem mig, har bett om remiss till urulog men han tyckte ej de var nödvändigt. Jag har typ tagit 6/7 pencilin kurer på 9 månader. Hade UVI en vecka och fick pencilin sedan fick jag det direkt veckan efter och tog pencilin igen.
    Jag kissar alltid efter sex, jag klunkar i mig citron vatten varje dag, jag tar tranbärstabletter, UVA-E, d vitamin, Lactobas(lr vad det heter, för att tarmfloran ska bli stabil efter som pencilin slår ut alla bra bakterier) jag tvättar inte rent så ofta utan sköljer bara, kan ha intimtvål ibland, jag kissar hyfsat ofta å bra, slappnar alltid av, sover med värmekudde, försöker att inte äta så mycket socker, torkar mig rätt osvosv. Jag gör allt. Även fast jag inte har infektionerna så känner jag mig kissnödig å de käns irriterad å jobbit. Detta tar livet av mig, det förstör mitt sexliv! Jag kan inte göra normala saker längre, allt kretsar runt det här. Käns som man aldrig kommer hitta någon anledning till detta, utan att det bara är så. Vad ska jag göra ?? snälla hjälp. FÅr jag en til UVI kan jag inte ta mer pencilin. Sägs att man får UVI pågrund av att man tagit för myckeet pencilin. Någon som känner igen sig ? vet vad jag ska göra ? har tips ? Vad som helst. Jag blir sjukt deprimerad och förstörd av detta.

  • Svar på tråden UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(
  • Äldre 10 Sep 01:33
    #1

    Kan säga att jag varit hos UM och tagit klamydia test men allt såg så normalt ut sa dom

  • FruNov­ember
    Äldre 10 Sep 07:56
    #2

    Usch så jobbigt! Jag hade samma sak när jag var mellan 18-21.. Det de sade till mig var att det troligen var min dåvarande pojkväns bakterier som min kropp inte gillade.. det var viktigt att han tvättade sig noga Innan vi hade sex, att jag kissade och tvättade mig Efter sex.. Det hjälpte mig då iaf.. Har inte haft uvi mer än ca två gånger sedan vi gjorde slut för 10 år sedan

  • aviman
    Äldre 10 Sep 08:25
    #3

    Kan du ha torra slemhinnor? Det kanske låter jättekonstigt, men jag har också haft känningar för UVI flera, flera gånger när jag var yngre och tillslut orkade jag inte gå till vårdcentralen längre för pencillinkurerna hjälpte inte. Så jag gjorde som du och drack citronvatten, tranbärsdricka, tvättade inte med tvål etc etc..

    Det var min mamma som föreslog att jag skulle börja smörja in mig "där nere". Sagt och gjort! Och sen jag började återfukta inifrån så har jag faktiskt haft betydligt mindre problem.
    Vid sex så använder vi alltid glidmedel - inte för att det alltid behövs utan för att skona mina slemhinnor från att bli irriterade.

    Och tips nummer två - bomullstrosor!!! Alltså, det är så underskattat - men har du problem med UVI eller slemhinnor så är syntet-trosor döden för ditt underliv.
    Jag har faktiskt kastat alla syntetisar och kör nu mer stenhårt på bomull. Det är så skönt!

    Stå på dig när du pratar med läkarna, be din mamma eller pojkvän om stöd - dom som lever med dig och märker av dina besvär. Be dom backa upp dig! Kräv din rätt till vård!
    Kram! 


  • 1700ta­l
    Äldre 10 Sep 08:40
    #4

    Så där kan du ju inte ha det. Jag hade precis samma problem som du, under många år. För det första, klart du ska ha en remiss så de kan gå vidare med det här! Stå på dig, kräv att bli skickad vidare!


     


    Sen beror de här problemen i tonåren oftare än man pratar om på ens partners bristande hygien. Det är ju trots allt bakterier som kommer upp via urinröret, inget hokus pokus. Och de bakterierna kommer nånstans ifrån. Och som av en händelse kommer urinvägsinfektionerna som ett brev på posten efter ens sexuella "debut". Så tag tag i problemet den vägen också. I mitt fall släppte ALLA uvi med en "noggrann" partner.

  • Äldre 10 Sep 08:48
    #5

    Usch vad jobbigt!

    Tänkte precis som FruNovember, kan mycket möjligt vara att din pojkvän antingen har en väldigt konstig (jämfört med din) bakterieflora eller att det faktiskt ä han som behöver ta mer hand om sin hygien. Har faktiskt flera exempel på relationer där tjejen får UVI hela tiden, är jättenoggrann med sin hygien och så men att killen i sin tur är den som inte bryr sig om det. Säger absolut inte att det måste vara så men bara att det ät ett alternativ som bör tänkas över. =/ 


    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Äldre 10 Sep 09:00
    #6

    Jag har samma problem får nästan alltid uvi i samband med sex, nu har doktorn skrivit ut några starka tabletter jag ska ta just i samband med sex i förebyggande syfte och det verkar faktiskt funka har inte haft problem sen jag börja med dom. Du kan även få utskrivet så att du ska ta en tablett varje dag om du har riktigt svår uvi vilket du verkar ha. Lider verkligen med dig folk som inte har haft det kan inte förstå vilket helvete det är

  • Äldre 10 Sep 12:15
    #7
    aviman skrev 2012-09-10 08:25:43 följande:
    Kan du ha torra slemhinnor? Det kanske låter jättekonstigt, men jag har också haft känningar för UVI flera, flera gånger när jag var yngre och tillslut orkade jag inte gå till vårdcentralen längre för pencillinkurerna hjälpte inte. Så jag gjorde som du och drack citronvatten, tranbärsdricka, tvättade inte med tvål etc etc..

    Det var min mamma som föreslog att jag skulle börja smörja in mig "där nere". Sagt och gjort! Och sen jag började återfukta inifrån så har jag faktiskt haft betydligt mindre problem.
    Vid sex så använder vi alltid glidmedel - inte för att det alltid behövs utan för att skona mina slemhinnor från att bli irriterade.

    Och tips nummer två - bomullstrosor!!! Alltså, det är så underskattat - men har du problem med UVI eller slemhinnor så är syntet-trosor döden för ditt underliv.
    Jag har faktiskt kastat alla syntetisar och kör nu mer stenhårt på bomull. Det är så skönt!

    Stå på dig när du pratar med läkarna, be din mamma eller pojkvän om stöd - dom som lever med dig och märker av dina besvär. Be dom backa upp dig! Kräv din rätt till vård!
    Kram! 
    Låter intressant. Har hört att man kan stoppa in en tampong med baby olja? något du hört ? Vad använde du för ''kräm'' ? Taaack :)
  • aviman
    Äldre 10 Sep 12:20
    #8
    keiraknightley skrev 2012-09-10 12:15:38 följande:
    Låter intressant. Har hört att man kan stoppa in en tampong med baby olja? något du hört ? Vad använde du för ''kräm'' ? Taaack :)
    Jag har faktiskt slutat använada tampong helt, för de torkar ut mer än de hjälper så jag har aldrig provat att stoppa in en tampong med olja.. Men det finns ju intimolja att köpa på apoteket.
    Krämer och oljor till underlivet finns på apoteket, och tycker du att det är skämmigt att köpa live så kan du köpa de flesta av deras produkter online på deras webshop! Glad

    Och tillbaka till tampongerna; det finns ju såklart olika storlekar för uppsugningsförmågan osv, men jag funderar faktiskt på en menskopp. Tycker bara det låter lite läskigt, men tror att det skulle vara allra snällast mot både slemhinnorna och naturen. :) 
  • Äldre 10 Sep 13:01
    #9
    aviman skrev 2012-09-10 12:20:02 följande:
    Jag har faktiskt slutat använada tampong helt, för de torkar ut mer än de hjälper så jag har aldrig provat att stoppa in en tampong med olja.. Men det finns ju intimolja att köpa på apoteket.
    Krämer och oljor till underlivet finns på apoteket, och tycker du att det är skämmigt att köpa live så kan du köpa de flesta av deras produkter online på deras webshop! Glad

    Och tillbaka till tampongerna; det finns ju såklart olika storlekar för uppsugningsförmågan osv, men jag funderar faktiskt på en menskopp. Tycker bara det låter lite läskigt, men tror att det skulle vara allra snällast mot både slemhinnorna och naturen. :) 
    Så du menar att det är ''dåligt'' att ha mens ? :)
  • Äldre 10 Sep 13:01
    #10
    FruNovember skrev 2012-09-10 07:56:37 följande:
    Usch så jobbigt! Jag hade samma sak när jag var mellan 18-21.. Det de sade till mig var att det troligen var min dåvarande pojkväns bakterier som min kropp inte gillade.. det var viktigt att han tvättade sig noga Innan vi hade sex, att jag kissade och tvättade mig Efter sex.. Det hjälpte mig då iaf.. Har inte haft uvi mer än ca två gånger sedan vi gjorde slut för 10 år sedan
    Tack för svar :) Jag å min kille använder kondom, kan det bero på det ändå ? :)
Svar på tråden UVI 17år tips, stöd, hjälp!! :(