• kramen
    Äldre 8 Sep 23:39
    5194 visningar
    13 svar
    13
    5194

    Budget, måste man ha det ?

    Vi gifter oss i juni -13, vi har ingen direkt budget.  Vi har bara ett "tak" som vi inte går över ca 70 000kr. men vi har inte gjort en lista så som många verkar göra.  Är detta  dumt av oss ?
    Vi köper det vi vill och tycker om, dock inom rimliga gränser självklart.
    Vi tycker der blir lite trist att vänta på varenda slant, dock ser jag budgetar och listor överallt och börjar bli lite nojig. Bör vi oxå göra en lista ? Hur gör ni ?

  • Svar på tråden Budget, måste man ha det ?
  • Äldre 8 Sep 23:48
    #1

    Om ni verkligen vill se till att ni inte passerar 70 000kr och för att få en överblick över vad ni faktiskt spenderar era pengar på och hur mkt pengar ni spenderar på vilka saker, så kan det ju vara en bra idé.


  • Äldre 9 Sep 09:01
    #2

    Vi hade också ett tak.
    Men ingen direkt förutbestämd/ spikad budget.
    Istället skrev jag in den faktiska kostnaden på de saker som vi fått offerter på, eller saker som redan var köpta / beställda och där jag alltså visste exakt pris i ett exel-ark.
    Sen gjorde jag poster för det som inte hade faktiska priser för att se ungefär hur mycket vi hade kvar att röra oss med där. Så om kostnaden drog iväg på någon av dom rörliga posterna, så kunde jag kanske "nalla" av en annan. Bara så att jag hade koll på att vi höll oss under taket.
    Så att när något blev billigare än vi tänkt, så kunde vi fördela ut dom pengarna på andra poster också...

    Det är bra att ha koll på pengarna.
    Men man behöver inte vara benhård med budgeten om man inte vill 

  • Marjas­inus
    Äldre 9 Sep 09:43
    #3

    Om ni börjar med det nödvändiga,typ lokal/mat/dryck o s v och sen på slutet kastar in det som lyxar till det lite så tror jag man kan klara sig utan budget. Det jag gillar med att ha en budget är att jag redan nu, 11 månader innan kan sitta och fynda på ebay och tradera när jag hittar nåt jag vill ha. För jag vet hur mkt pengar som är vigda till pynt o dyl och så länge vi inte drar över den kommer vi klara taket väl och alltid få med allt.

  • Äldre 9 Sep 10:45
    #4

     


    Jag har en budget i huvudet för att veta ungefär hur mycket pengar som kommer att gå åt.


     


    Jag sa direkt när vi började planera för vårat bröllop att en fin ring till min fru och en bra bröllopsresa är det enda viktiga för mig. Allt annat är upp till min blivande fru att önska och det hon vill ha får hon. Hon har gått med på att låta mig betala nästan hela resan och för mig är det självklart att jag ska betala ringen. Allt annat ska vi dela på men jag försöker betala så mycket som möjligt själv. (Hon vill inte att jag ska göra det men eftersom jag har mera pengar tycker jag inte att det är mer än rätt att jag betalar mera.)


     


    Om 70000 är erat absoluta tak borde ni kanske ha en budget, många saker blir dyrare än man tror om man inte har bestämt innan hur mycket allt får kosta.

  • CoG
    Äldre 9 Sep 12:26
    #5

    Vi har ingen klar budget och inte heller något tak på vad det får kosta.
    Ringar och klänning är klart och det gick på 7000 sammanlagt.
    Vi vet vad fotografen kostar och vad vi ska betala solisten, samt vad sambons kläder kostar att hyra.

    Vi köper saker lite på om pö och jag pysslar själv iordning ljuslykor och annat att dekorera med samt inbjudningskorten.
    Eftersom att vi inte har obegränsat med pengar så tittar inte efter billigare alternativ.
    Men budgetplanen här på bt skriver jag in i varefter något är klart, mest för att det är kul att se på en lista vad vi har fixat och vad som är klart.


     

  • Annamo­lly
    Äldre 9 Sep 12:45
    #6
    kramen skrev 2012-09-08 23:39:05 följande:
    Vi gifter oss i juni -13, vi har ingen direkt budget.  Vi har bara ett "tak" som vi inte går över ca 70 000kr. men vi har inte gjort en lista så som många verkar göra.  Är detta  dumt av oss ?
    Vi köper det vi vill och tycker om, dock inom rimliga gränser självklart.
    Vi tycker der blir lite trist att vänta på varenda slant, dock ser jag budgetar och listor överallt och börjar bli lite nojig. Bör vi oxå göra en lista ? Hur gör ni ?
    Jag hade tankt sa dom du sager. Min blivande vill bryta ner allting i ett excel sheet och behandla det som om det vore ett projekt pa jobbet, haha. Vi far se hur det blir men jag tycker inte alls man behover ha en exakt budget for det ar ju nastan omojligt att forutse hur mycket saker kommer att kosta. Vissa saker kanske ingar i ett paketpris, t.e.x. Jag tror man kan stressa upp sig i onodan over mycket om man har en exakt budget for allt.
  • kickan­w
    Äldre 9 Sep 13:39
    #7

    Har man (mer eller mindre) obegränsat med pengar så behöver man förstås ingen budget, men om man t.ex. bara har 40 000 på banken till bröllopet måste man ju nästan göra en budget. Annars riskerar man ju att sitta där och ha gjort slut på sina 40 000 utan att ha fått med allt viktigt!

  • Anneli­256
    Äldre 9 Sep 16:58
    #8

    Problemet så som jag ser det är att alla "småutgifter" springer iväg.. dom stora sakerna hade vi benhård koll på ... lokal, klänning, mat, fotograf, sprit osv... men sen kommer alla dom där småsakerna som vi först inte tänkte på tex kemtvätt av mannens frack.. underkläder .. strumpor osv. När man väl räknar ihopa dom små sakerna så blir det ganska mycket pengar. Så min rek är att ni har ett "tak" så borde ni kanske försöka ha mer koll.. däremot om ni anser att det inte spelar så stor roll ja då är det bara att köra på..


    Lycka till

  • Äldre 9 Sep 17:21
    #9

    Budget eller tak, man kallar nog det olika saker. 

    Jag skulle inte kunna vara utan en budget, det ger en väldigt bra överblick tycker jag. Man har koll på de olika kostnaderna.

  • majfli­cka
    Äldre 9 Sep 17:37
    #10

    Vi uppskattade innan hur mkt vi trodde saker o ting kostade (om vi skulle få det som vi ville)och tog i lite i överkant och sen sparade vi ihop det. Skrev sen in hur mkt vi gjort av med men inte för att det innebar katastrof om vi drog över utan för att det var skönt att känna lite kontroll. Visade sig sen att vi hade prickat ganska rätt, hade kvar 10 000 på bröllopskontot. Om ni vet med er att det är ok att dra över en slant kan ni ju hoppa att skriva upp men för mig känns det som väldigt lite jobb att skriva upp i en fil faktiska kostnaden för att slippa obehaglig överraskning om det visar sig att ni får smak för allt som kan ingå i ett bröllop :) Behöver ju sen inte sitta o räkna på kronan utan bara för att hålla koll. Men är det ingen fara om ni drar över även med en större summa så är det ju ok

  • Sofiii­z
    Äldre 9 Sep 19:33
    #11

    Vi har gjort en enkel budget i excel där vi skriver ner uppskattningsvis först, och sen när man fått offert och priser uppdaterar vi med rätt summa.

    Där kan man ju enkelt summera ihop allt, och se om de fattas pengar eller behövs mer.

  • kramen
    Äldre 9 Sep 20:39
    #12

    Tack för att ni delar med er !
    Vi har sparat 70 000kr och kommer att köpa det vi tycker om och vill ha.  Blir kostnaden större så gör det inget, vi har bestämt för att inte snåla utan köpa det vi vill ha ! Bröllopsresan sparar vi separat på ett resekonto :)

    jag har gjort en bok döe vi sparar kvitton, telenr mm. Vi gör en grovskiss på det dyra utfiterna ni skriver här, tack för tipsen :)  

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 18 Sep 03:54
    #13

    Jag vet inte om vi direkt gjorde en budget -  vi tog en jätte utförlig lista på allt man kan tänkas köpa/behöva betala i samband med bröllop. Sedan var vi ganska snabba med att få pris på alla de "nödvändiga" sakerna och skriva in de poster - sen la vi över den totala summan för de poster på en egen "e-sparkonto", så vi inte skulle råka spendera en del av den summan.
    Jag tycker inte 70 000 är så mycket (beroende på hur många gäster man har såklart), om jag ska vara ärlig. Vi unnade oss också i princip allt vi ville ha - hade vi unnat oss precis allt så vill jag inte ens veta hur mycket det skulle gått på, som det är nu så slutade det på ca 120-130 000+resa (ca 85 000 inkl allt, även shopping). Oskyldig

Svar på tråden Budget, måste man ha det ?