• EmmaoF­redrik
    Äldre 8 Sep 22:23
    23516 visningar
    128 svar
    128
    23516

    8 juni 2013

    Någon mer som ska gifta sig 8 juni 2013 så vill dela lite tankar och idéer?


    Lycklig
  • Svar på tråden 8 juni 2013
  • fiskin
    Äldre 11 Sep 14:09
    #1

    Jag gifter mej (eller vi... ) den 8 juni 2013 - i Moratrakten! Jag bollar mer än gärna lite idéer! Börjar planera så smått nu (vilket min blivande tycker är alldeles fööör tidigt än) men det är ju så kul! Vart slår ni till? Och har ni några tankar pch planering inför dagen D än?


    Oxå lycklig!

  • juni20­13
    Äldre 11 Sep 21:13
    #2

    Jajamensan. Här är en till som valt 8 juni. Vi valde datumet främst för att det är så vackert så års! Ni då?


    Vi gifter oss i Hälsingland, eftersom min sambo kommer därifrån.


    En del av mig tycker att det är för tidigt att planera en massa, men samtidigt vill jag ju...


    De stora frågorna är lösta: kyrka, lokal, cateringfirma.. Just nu måste vi lösa frågan med toastmaster. Sen är det väl bara en miljon saker till att tänka på!


    Roligt är det i alla fall. Och ännu roligare blir det 8 juni!


     

  • EmmaoF­redrik
    Äldre 13 Sep 11:44
    #3

    Vi ska gifta oss den 8 juni för då har vi 10 års jubileum:) vi har alltså varit tillsammans så länge:) vi har bokat kyrka. Men inte lokal o mat en. Men snart dags att göra det oxå.. Vi har även 2 barn som hinner bli 1 och ett halv år och 5år. Så min tanke är Att de ska vara brudnäbbar och gå före mig in i kyrkan:) har ni några barn? Hur gamla är ni? Vi är 26 och 25 år:)

  • fiskin
    Äldre 14 Sep 19:42
    #4

    Gud va kul att dela tankar och planer med fler som ska gifta sig 8 juni!


    Jag är 33 år och min blivande, Ola, säger att han fortfarande är och alltid kommer vara 24 år (psst - han är 37). Vi har varit tillsammans 2,5 år och har inga barn, men brudnäbbar kommer våra fyra syskonbarn vara =) (2, 4, 7, 11). Ola kommer från Dalarna och jag från Värmland, men giftemålet blir i Dalarna, precis på samma ställe som hans föräldrar gifte sig. Det är i en fäbodsmiljö och blir borgligt och utomhus högt upp med utsikt över Siljan. *längtar* Ni då? Hittills har vi bara preliminärbokat stället vi ska vara på. Det är typ det enda vi har ordnat! Men det viktigaste för oss - att få vara just där! Lite har vi luskat i vilka gästerna ska bli oxå!


    Och visst valde vi det oxå just för att det är sååå fint då! Hoppas mina kära liljekonvaljer slagit ut i blom (men jag har chansen att haffa dem från två landskap haha).

  • Yomi
    Äldre 14 Sep 20:21
    #5

    Vi gifter oss också då! Glad Egentligen ville jag ha i maj, men det blev 8 juni framförallt pga att jag kommer vara klar med tentorna då. Nu är kyrkan och lokalen bokad iaf, och det känns hur bra som helst.

    När vi gifter oss är jag 23 och han 25, och vi kommer ha varit tillsammans i lite mer än 6 år. Det blir ett kyrkligt bröllop med middag på församlingshemmet bredvid, och eftersom vi inte är så mycket för festande i meningen dricka och dansa blir det antagligen spelkväll efteråt istället. Det speglar oss mycket bättre. ^^

    Hur gör ni med inbjudningarna? Jag har funderat på något enkelt save-the-date som skickas ut med julkorten, och sen skicka inbjudningarna i februari. Mestadels för att det inte finns någon tid att fixa inbjudningskorten innan dess. Tungan ute

  • juni20­13
    Äldre 15 Sep 10:45
    #6

    Vi fyller båda 30år nästa år och har snart varit tillsammans i fem år. Inga barn än.

    Vi kommer som sagt att gifta oss på orten min sambo kommer ifrån - i Hälsingland. Min släkt kommer från Stockholm och det andra alternativet hade varit att gifta sig ute i skärgården på den ö där vi har landställe. Men vi ville att även min sambos familj skulle vara inkluderade i bröllopet. Hade vi varit på ön så hade det blivti mer min släkts bröllop. Jag vet att min familj kommer att hjälpa till och känna sig inkluderade även om vi valt att vara i Hälsingland. Jag har en liten tight släkt och hans är mer brokig (skilsmässor och halvsyskon) och att min lilla släkt kommer allihop är självklart. Men vi vill ju att så många som möjligt av hans kommer och när vi nu är på deras hemmaplan, så är det ju större chans. Det är dessutom en ekonomisk fråga- min släkt har alla hyfsad ekonomi och ett par nätter borta är ingen katastrof för ekonomin (det blir nog iofs nån enklare stuga, så det blir inte dyrt), medans bland hans släkt finns de som mer vrider på slantarna. Min mamma var väl lite förvånad först över att det blev Hälsingland, men hon fick våra argument och höll med.

    Vi har skvallrat för många av de vi ska bjuda istället för save-the-date-kort. Vi har vänner som kommer gifta sig nästa år och vi ville knycka datumet först... Inbjudningskorten kommer nog ut i januari.

    Vi gifter oss i kyrkan på orten och har festen på bygdegården. Vi har varit på både begravning och dop i kyrkan och nu blir det alltså bröllop. Vi hoppas att den prästen som begravde min sambos far och döpte sambons systerdotter ska viga oss, men deras schema var inte klart förrän till nyår, så det får bli den det blir.

    Jag hade också tänkt ha liljekonvaljer i buketten. Vi var uppe nu i juni för att se hur naturen såg ut. Liljekonvaljerna blommade precis lagom. Det kan ju variera, men förhoppningsvis blommar de lagom till 8 juni även nästa år. Jag tror jag ska binda min bukett själv. Jag hade tänkt dekorera med Liljekonvaljer på borden också, men någon nämnde att doften kan vara jobbiga för allergiker, så jag får nog hitta något annat som inte doftar till borden...

    Hur går det med klädsel för er? Min sambo ska ha frack och eftersom han har den redan (sedan studenttiden), så blir kostnaden för hans klädsel liten (kanske måste komplettera med något). Jag vill ha en stilren klänning med axelband, vilket nästan är svårt att hitta nu -det flesta är ju axelbandslösa nu. Det lutar åt att min mamma ska sy klänningen. Hon och jag tänkte ge oss ut rätt snart och prova klänningar. Vi får se om vi köper någon eller bara hittar inspiration till den vi (mamma) eventuellt ska sy.

    Hur gör ni med mat? Vi tänkte ha trerätters plus tårta. Vi har en cateringfirma, men har inte bestämt om de ska göra all mat eller bara delar. Förrättsvin har ina föräldrar köpt i Tyskland (de är på resa där nu och passade på). Det händer lite hela tiden med vår planering känns det som...

  • fiskin
    Äldre 21 Sep 19:52
    #7

    Tjoho! Nu är det i alla fall spikat med vigselställe/festställe/boende (som är samma plats då vi kommer gifta oss utomhus). 10000:- blidde det och då inkluderar det som sagt allt ovan inkl hyra av kök, boende för ca 70 pers och en heellt underbar utsikt.


    Ska alla ni här ha kyrkliga bröllop inomhus? Eller nån mer som vågar sig på ett utomhuschansning? *spännande* Vi har lite backup-planer med tak och om inte det funkar så finns det plats inomhus på samma ställe =)


    Annars myser jag runt och kollar lite tips på BT om framförallt inbjudningskort! Har ni några tips och idéer som passar årstiden? Ska ni ha "färgtema" på er stora dag? Jag har inte fastnat för någon än, men kommer ha lite smide involverat och ev lite trä/björk... så nåt som passar till det... Förslag? Det är ju ett Dalabröllop ju!


    God fredagskväll på er tjejor!

  • juni20­13
    Äldre 28 Sep 21:38
    #8

    Jag tycker det viktigaste är att stället för vigseln känns rätt. Att hitta en plats utomhus eller nåt ovanligt ställe är självklart mer personligt än kyrka (som vi kör på), som ju mer är ett säkert kort. Vi har varit på begravning, dop och 8 juni även bröllop i den kyrkan vi valt. Det känns fint att få knyta ihop allt lite på så sätt. Festlokalen (en bygdegård) klarar både fint och fult väder. Middagen blir inomhus, men mingel och brudskål ute, om det inte regnar.

    Tema för bröllopet är väl typ försommar/grönt/växter/lantligt. Helt enkelt det bästa av årstiden och platsen vi gifter oss på. Vi kommer att smycka likalen med blåbärsris, björkris, liljekonvaljer etc. Det är inte den vackraste Bygdegården, men vi ska få den fin! Men utsikten över bergen och sjöarna är rätt oslagbar.

    Imorgon ger jag mig ut med mamma och kikar på lite klänningar. Så se hur det går.

  • Thalia
    Äldre 4 Oct 10:16
    #9

    Jag och min sambo ska också gifta oss 8 juni 2013. Vi har bestämt oss för Simrishamn och bokat stället där vi ska ha vår middag och fest. Så de kommer fixa med middag, tårta, dryck, personal, dukning och bordsdekorationer. Så det enda vi behöver fixa till middagen är placeringskort och sånghäften. Gästlistan är i princip klar. Vi ska ha en borgerlig vigsel, troligen på stranden, och har kontaktat vigselförrättare. Bara vigselförrättare och trubadur/liveband är fixat så känner jag mig lugn och kan vänta tills det är dags att skicka ut inbjudningar.

  • sanzan
    Äldre 4 Oct 14:48
    #10

    Vi ska också gifta oss den 8/6. Vi kommer att vigas i Brännkyrkakyrka i Stockholm. Festen har vi prelbokat två lokaler till. Min klänning hänger i garderoben. Gästlistan är i princip klar. Placeringskort ska vi ha stenar ifrån en vacker strand i Danmark ( min sambo är halvdansk) till bordsdekoration har vi torkad havstång och snäckor ( även de från Danmark) När det gäller mat blir det buffé. Dricka köper vi på oss hela tiden. Vi kommer att ha en bartender som blandar tre olika drinkar, öl, och cider. Toastmadame och brudfölje är klart. Vi har tre barn som kommer att vara 7, 3,5 och 2 när vi gifter oss och de ingår självklart i brudföljet. Likaså är gästernas barn välkomna på festen. Jag kommer att vara 31 och sambon fyller 30 lite senare. Vi hoppas att den präst som döpt våra barn i vår hemstad kan tänka sig att åka hit för att viga oss. Som färg har vi valt aprikost. Ja det är väl så långt vi har kommit än så länge Jag funderar lite på att skicka ut inbjudan till 14/2 tror ni att det blir försent?

Svar på tråden 8 juni 2013