• Fremm
    Äldre 3 Sep 11:23
    34037 visningar
    119 svar
    119
    34037

    Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?

    JO det är så att jag har förälskat mig i de där broschbuketterna man kan se på nätet... först tänkte jag försöka mig på att göra en egen då jag sett en tutorial men kruxet är att hitta ett femtiotal fina broscher, till bra pris och sen göra en själv så att den blir snygg. Ser att de säljer skräddarsydda på Etsy men har aldrig beställt därifrån... det kanske i längden blir både billigare och finare...


    Är det någon mer som haft en broschbukett istället för en med färska blommor? Eller någon som tänkt att ha - hur har ni gjort/ska ni göra?


    Hur hade vad hade då brudgummen, tärnan för blommor?


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?
  • PoS
    Äldre 17 Sep 19:53

    Mollee, jag är inne på samma spår. Jag vill ha massor av olika material i min bukett. Det ska vara lite fjädrar, kanske lite kottar, tygblommor/tygbollar, såna där intressanta pinnar som jag sett att flera har haft. Jag har lixom en bild i mitt huvud och jag vet inte om jag kommer dit men jag hoppas!
    Har börjat sätta mina broscher på piprensare för att ha "stjälkar" att binda upp de i. Ska ut och spana efter tygblommor också, plus strutsfjädrar och sedan ska jag försöka sätta ihop det lite snyggt också haha. Men jag trodde nog att själva bindningen skulle vara lättare, jag tror att det kommer vara mer komplicerat tyvärr än jag hade ställt in mig på. Men desto roligare kanske??

  • Äldre 17 Sep 21:03
    PoS skrev 2013-09-17 19:53:15 följande:
    Mollee, jag är inne på samma spår. Jag vill ha massor av olika material i min bukett. Det ska vara lite fjädrar, kanske lite kottar, tygblommor/tygbollar, såna där intressanta pinnar som jag sett att flera har haft. Jag har lixom en bild i mitt huvud och jag vet inte om jag kommer dit men jag hoppas!
    Har börjat sätta mina broscher på piprensare för att ha "stjälkar" att binda upp de i. Ska ut och spana efter tygblommor också, plus strutsfjädrar och sedan ska jag försöka sätta ihop det lite snyggt också haha. Men jag trodde nog att själva bindningen skulle vara lättare, jag tror att det kommer vara mer komplicerat tyvärr än jag hade ställt in mig på. Men desto roligare kanske??
    Vad gäller bindning har jag funderat på att sätta ett fint skaft på en frigolitboll (eller annan klumpform), och sen fästa allt pyssel i bollen. Känns som om det kan bli tungt och vingligt med lösa stjälkar!
  • Äldre 14 Oct 20:59

    Har börjat med blommorna... Här kommer smakprov. De är ca 10 cm i diameter. Bilden gör inte färgerna rättvisa, det är ivory, mörkt lila och grå, fast den grå (övre) ser mer lila ut på bild...


  • PoS
    Äldre 28 Oct 22:13

    Teres77 Snyggt! Jag ska pyssla i helgen som kommer tänker jag, då får jag ta lite bilder på mina framsteg (förhoppningsvis framsteg i alla fall hahaha). Har köpt lite tygblommor och pinnar nu, saknar bara lite fluff och tygbollar och så måste jag investera i lite mer ståltråd tror jag.

    Era blommor är superfina, ni är verkligen bra på detta! Så kul att se, denna tråd ger verkligen inspiration!

  • Äldre 12 Nov 20:41

    Nu har jag kommit igång med mina blommor också! Hade svårt att hitta bra tyger först; de jag hade var inte i polyester utan acetat, viskos och nåt som jag tror kan vara gammalt siden, och det jag hittade i lokala tygaffären var ju alldeles för blankt.
     Men i svärmors källare hittade jag en helt anskrämlig gammal bordduk i benvit polyester, med lite tryck i grönt, beige och gammalrosa. Passade perfekt Hoppas det inte gör något att jag klippt sönder den... Flört
    Så nu massproducerar jag blomblad! Har lite spets, pärlor och bling som ska på också, så det här ska nog kunna bli nåt!



  • Äldre 13 Nov 10:21

    Oj vilka fina fuskblommor ni gör. Vilket tålamod. Själv jobbar jag på med att sätta ståltrådsstjälkar på mina broscher och velar mellan att frogolitboll för rundheten ,eller köpa fusk-hortensia att ha som utfyllnad för att binda ihop buketten.

  • Äldre 18 Jan 11:22

    Va duktiga ni är! Har beställt broscher från etsy. 54 st för 500:-. Hur gör jag nu? Vart hittar jag floristtråd?

  • Äldre 26 Jan 00:00

    Åh vad jag gillar denna tråd! Heja heja ni tjejer som är så pyssliga. Jag har inte bestämt bukett än (broscher eller ej) men ni ger mig så mycket inspiration under tiden jag velar fram och tillbaka.

  • PoS
    Äldre 30 Jan 21:16

    Det här projektet var mycket mycket svårare än jag trodde innan. Det tog mig fyra försök att få till det. Jag fick inte till en kombo av alla material som jag önskade från början men när det var 1 vecka kvar gjorde jag ett sista försök och resultatet blev så pass hyfsat att jag kände att jag kunde stå för den buketten. Det blev till slut en helt OK bukett och många gäster hade kommentarer - positiva och negativa hahaha!


  • Äldre 2 Feb 14:16
    Denna vill jag ha: www.weddingbee.com/2012/01/23/blue-brooch-bouquet/
    Började köpa broscher på e-bay igår och även en buketthållare. Men funderar på om jag ska ha fejk hortensior i. Men vi får se har ju 1,5år på mig :) 
  • Äldre 2 Feb 16:58

    Älskar Etsy.com de säljer lot med med olika broscher ihop för en bra peng www.etsy.com/se-en/listing/128679295/60-pc-mixed-wedding-rhinestone-flat Denna är en av mina favoriter men vill ha den med 40 tror jag. men för ca 500:- får du en hel brosch bukett. Då har jag räknat med buketthållare från ebay för 39:- och tyg från ebay för 30:- ja jag älskar ebay :)

  • Äldre 23 Feb 13:40

    Ett tips för er som letar broscher är att finkamma sybehörsaffärerna på deras knappar! 

    Finns hur många knappar som helst som glittrar, blingar och blänker och som ser ut som pärlor och annat som ni kan behöva.

    Glöm inte heller affären Glitter! Kolla deras sortiment på hårspännen!  

    Och alla billiga butiker som Dollarstore och ÖB och se över deras sortiment på hårdekorationer som hårspännen, hårnålar , armband, örhängen.

    Finkamma även leksaksaffärerna på tjejsidan där det finns sminkdockor, pärlor för pyssel , prinsesstiaror osv, bara att plocka isär och använda!

    Fortsätt kreativiteten!

     

  • Dahdum­dum
    Äldre 25 Mar 17:11

    Jag har gjort min egna broschbukett.
    Blev väldigt nöjd!

  • Himla
    Äldre 26 Mar 14:41
    Dahdumdum skrev 2014-03-25 17:11:44 följande:

    Jag har gjort min egna broschbukett.
    Blev väldigt nöjd!


    Åh vilken underbar bukett !
     
  • Dahdum­dum
    Äldre 27 Mar 15:19
    Himla skrev 2014-03-26 14:41:26 följande:
    Åh vilken underbar bukett !
     
    Tack så mycket! :)
  • Äldre 2 Apr 09:49

    Nu är jag äntligen klar med min broschbukett. Jag använde fuskhortensia som grund och gjorde sedan ståltrådsstjälkar på varje brosch som jag sedan stack ner och sedan band jag ihop allt med floristtejp. Och sedan täckte jag skaftet med en bit vitt tyg som jag sedan limmade ihop med limpistol.

  • Äldre 2 Apr 09:53

    Glömde säga att jag är sjukt nöjd!

  • Äldre 7 Apr 09:44
    Magenta skrev 2014-04-02 09:49:13 följande:

    Nu är jag äntligen klar med min broschbukett. Jag använde fuskhortensia som grund och gjorde sedan ståltrådsstjälkar på varje brosch som jag sedan stack ner och sedan band jag ihop allt med floristtejp. Och sedan täckte jag skaftet med en bit vitt tyg som jag sedan limmade ihop med limpistol.


    Jättefin bukett, jag förstår att du är nöjd :)
  • Äldre 26 Jun 22:54

    Jag livar upp den här tråden igen... Snart är min broschbukett klar! Här kommer lite bilder;


    Det här är "själken", ståltråd och floristtejp.


    Som fästs på den ihopsydda blomman med limpistol.


    Då ser det ut så här... I bakgrunden syns ett handtag med oasis som allt ska fästas i senare. Har klätt det med ett brett sidenband. 



    Så här blir känslan av den när den blir klar. Har inte satt fast alla än. Det är vitt, lila och grått som är temafärgerna.

Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?