• Fremm
    Äldre 3 Sep 11:23
    33912 visningar
    119 svar
    119
    33912

    Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?

    JO det är så att jag har förälskat mig i de där broschbuketterna man kan se på nätet... först tänkte jag försöka mig på att göra en egen då jag sett en tutorial men kruxet är att hitta ett femtiotal fina broscher, till bra pris och sen göra en själv så att den blir snygg. Ser att de säljer skräddarsydda på Etsy men har aldrig beställt därifrån... det kanske i längden blir både billigare och finare...


    Är det någon mer som haft en broschbukett istället för en med färska blommor? Eller någon som tänkt att ha - hur har ni gjort/ska ni göra?


    Hur hade vad hade då brudgummen, tärnan för blommor?


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?
  • Äldre 17 Jun 23:13
    #81

    Det finns många olika sätt att grasjälva buketten på sen men det bästa jag hittat just fr att få de så runda är en stor frigolitboll från Panduro som bas.

  • Celice
    Äldre 21 Jun 21:02
    #82

    Nu är jag äntligen klar med min brudbukett. (Den mindre till min dotter finns i inlägg #79.) Buketten blev inte så stor, men rätt så tung och jag tror att den blir lagom och i stil med vad jag vill ha. 

    Jag har använt mig av ståltråd (mycket) och sedan har jag format buketten. Jag har klätt "handtaget" med band och så fäst ett tyg under för att lite dölja ståltrådarna. Jag ville inte bara ha broscher så jag har vävt in blommor för att få det lite "mjukare". Vissa av broscherna har jag gjort själv av gamla smycken, ståltråd, lim och papper/tyg. Limpistolen var min bästa vän under dethär projektet. 

    Blommor: 200 kr
    Pärlor, lim, limpistol m.m.: ca 150 kr
    Broscher: ca 100 kr
    Ståltråd o vissa pärlor o smycken hade jag hemma.

    X antal timmars jobb! Jag har faktiskt inte räknat men skulle uppskatta till att jag jobbade med att ståltråda blommor och broscher kanske 12 h, att binda buketterna ca 2 h och att fixa band och tyg ca 2 h.



    Underifrån där man ser konstruktionen. Det gick åt en hel del tejp också :)



    Oj, nu hamnade de visst åt lite olika håll, men hoppas ni ser ändå!

    Här kommer en till: 


     
  • Celice
    Äldre 22 Jun 11:14
    #83
    PoS skrev 2013-06-17 21:38:14 följande:

    Celice, fin!


    Jag köpte två superfina broscher i helgen på loppis, för 10 kr styck. Det får man ju vara nöjd med. Men jag har så svårt att fatta hur ni får de så runda och fina?


    Vad har ni för något istället för stjälkar, dvs vad fäster ni själva broscherna i?


    När jag började googla runt på broschbuketter så hittade jag massor av instruktioner och tips men jag glömde spara ner de såklart (duuuumt!!) så är det någon som sitter på bra tips på hur man får de sådär runda och fina med något som går ner (som jag tänkte vira band runt och dölja iofs så det behöver inte vara snyggt) så är jag så oerhört tacksam.


    Tack! Det var pyssligt! Jag använde ingen frigolitboll, utan band ihop och formade buketten genom att böja ståltrådarna och tejpa efter hand. 
  • Åsa
    Äldre 23 Jun 17:57
    #84
    FrökenSnartFru skrev 2013-06-09 19:56:50 följande:
    Igår var den stora dagen. Allt var perfekt, även buketten!


     



     


    Fantastisk fin bukett, köpt eller egengjord?
  • Fröken­SnartF­ru
    Äldre 24 Jun 14:33
    #85
    Åsa skrev 2013-06-23 17:57:48 följande:
    Fantastisk fin bukett, köpt eller egengjord?
    Egengjord. Samlade broscher i två år. Bra att tänka lite utanför ramarna också; halsband, ringar, stora örhängen och hårspännen kan bli jättebra i buketten!
  • Fröken­SnartF­ru
    Äldre 24 Jun 14:34
    #86

    oj, glömde säga tack Solig

  • Åsa
    Äldre 25 Jun 07:16
    #87
    FrökenSnartFru skrev 2013-06-24 14:34:07 följande:
    oj, glömde säga tack Solig
    Funderar starkt en brochbukett, dels för att det är fanstastikt fint och originellt, dels för att vi åker gifter oss i största hellighet och åker iväg dagen efter vigseln - då kan det vara kul att ha något som man kan ha kvar :)
  • kj79
    Äldre 1 Jul 19:51
    #88

    Så otroligt sugen jag har blivit på en broschbukett när jag läst tråden och sett så mycket fina bilder! Själv kommer jag nog ha plastblommor som bas (rosor) och sedan fylla på med annat. Ska bli så kul att sätta igång! :)

  • PoS
    Äldre 23 Aug 22:10
    #89

    FrökenSnartFru skrev 2013-06-24 14:33:26 följande: Åsa skrev 2013-06-23 17:57:48 följande: FrökenSnartFru skrev 2013-06-09 19:56:50 följande: Igår var den stora dagen. Allt var perfekt, även buketten!     Fantastisk fin bukett, köpt eller egengjord? Egengjord. Samlade broscher i två år. Bra att tänka lite utanför ramarna också; halsband, ringar, stora örhängen och hårspännen kan bli jättebra i buketten!Jag samlar för fullt här! Har faktiskt lagt undan en del gamla "uttjänta" smycken som börjar bli lite slitna eller har gått sönder i själva fästena men som fortfarande funkar rent visuellt så att säga. Det kanske inte kommer kunna gå och använda de, det vet jag inte riktigt, vi får se när jag börjar. Jag ska också ha lite fjädrar och tygblommor i för att mjuka upp lite. Tygblommorna tänkte jag göra själv men har absolut ingen aning om hur. Jag har sett en massa tutorials på nätet så det är nog bara att googla sig fram till lite olika design och prova sig fram. Tänkte använda den virkade spetsen jag har i mängder tex och sen tänkte jag något sånt där luftigt, svalt tyg men det får vi väl se om jag hittar något. Har sparat alla kvitton så sen ska jag räkna ut min kostnad också, så får vi se om det är en ren förlustaffär hahahaha.  

  • Äldre 8 Sep 13:19
    #90

    Oj, den här tråden är lite sömnig men jag tänkte ändå skriva =)
    Jag hade en broschbukett och det blev verkligen bröllopets snackis! Beställde min från Etsy och den blev liiiiiiite dyr men jag rationaliserade så att min klänning hittade jag för 7000:- UNDER budget så då kunde jag med gott (?) samvete sprätta iväg 4900kr på en bukett (inkl 4st corsage, frakt och tullavgift)... ehum... Men såhär i efterhand så jo, jag tycker det var värt det. Om än den var tung som ett as!  =)


Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?