• Fremm
    Äldre 3 Sep 11:23
    33910 visningar
    119 svar
    119
    33910

    Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?

    JO det är så att jag har förälskat mig i de där broschbuketterna man kan se på nätet... först tänkte jag försöka mig på att göra en egen då jag sett en tutorial men kruxet är att hitta ett femtiotal fina broscher, till bra pris och sen göra en själv så att den blir snygg. Ser att de säljer skräddarsydda på Etsy men har aldrig beställt därifrån... det kanske i längden blir både billigare och finare...


    Är det någon mer som haft en broschbukett istället för en med färska blommor? Eller någon som tänkt att ha - hur har ni gjort/ska ni göra?


    Hur hade vad hade då brudgummen, tärnan för blommor?


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?
  • Äldre 3 Sep 11:33
    #1

    Jag ska göra en själv...är tanken nu i alla fall:) Jag har redan rätt många broscher men då jag går på loppis varje vecka så lär jag kunna hitta tillräckligt många. Gifter mig inte förrän i maj!

    Jag har sett att man kan köpa färdiga broschbuketter, men jag tycker det känns mycket roligare att göra en själv...Om jag kommer på att jag inte orkar göra en själv så blir det nog färska blommor...men då blir det nog jag som plockar blommor och komponerar något själv med...känner att jag vill försöka göra så mkt som möjligt själv till den stora dagen, då vet man vad får + att det känns mer som jag på något sätt...

    Jag tror inte jag kommer ha någon tärna...och min idé om broschbukett har jag inte ens nämnt för min kille...men kanske han kan ha en fin brosch med:) eller så kan ha få välja vad han vill ha då jag gör och väljer min egen bukett:)

    Lutar det mer åt att köpa för din del?

  • Fremm
    Äldre 3 Sep 12:01
    #2

    LinneR: Tack för ditt svar! Sen jag såg dem först på nätet och blev förälskad så hade jag tänkt försöka samla ihop broscher själv, har bara fyra en så länge men budat hem några oxå... vet inte hur många det går åt? Vet du? 50-tal? Vi gifter ju oss på nyårsafton så jag har ju inte lika lång tid som du. Bra att du går på loppis varje vecka, det underlättar ju... här finns inte så många loppisar - typ Erikshjälpen isf... får kolla där.


    Det va först idag när jag kikade på Etsy som jag såg färdiga buketter som jag började fundera på detta, men håller med om att det skulle vara roligare att göra själv men det beror ju på hur många jag får ihop så jag har tid på mig att göra en. Har redan pratat med en florist om en vacker bukett men broschbuketten känns mer som jag, annorlunda och något som varar för evigt... därför skulle det vara så kul!

    Har inte heller pratat med min blivande får prata om det ikväll och se vad han tycker... resten kan ju ha färska blommor det går ju det med... brosch känns ju inte så manligt på killar?

    Frågan är bara om jag vill ha en härligt färgglad med blommbroscher eller om det ska vara en mer blingig bukett i lite dovare färger och med en del vita stenar... svårt!

    Vet inte var man kan få tag i ett gäng broscher här bara så där och till bra priser... synd att jag inte kom att tänka på detta tidigare...

    Är ni fler här inne så skriv gärna en rad hur ni gjort/tänkt! :)

  • Äldre 3 Sep 13:53
    #3

    Jag ska göra en. Har väl fått ihop en del redan via nätet. En amerikans sajt med bara brooscher www.fabulousbrooch.com/ samt en hel del från ebay och etsy så klart. Sen har jag även berättat för folk att jag ska göra det vilket var ett genidrag för då får jag lite broscher då och då.

    Frakten är ganska dyr på www.fabulousbrooch.com/ men det  var nån brytpunkt vid ca 8-12 st och beställde man fler så var det billigare att betsälla i två omgångar så kan var abra tat testa sig fram när frakten helt plötsligt blev mkt dyrare,

  • Fremm
    Äldre 3 Sep 14:39
    #4

    Tack Magenta, wow vilka fina broscher de hade på den sidan! Superfina...

    Hur har du tänkt göra din? Vad är det för stil och typ av broscher? Hur många tror du att du kommer att behöva.

    Roligt att kunna informera gäster att kika efter broscher oxå, det är ju perfekt... Tack för dina tips!

    Pratade med min blivande på lunchen och han va inte alls lika såld på tanken, han är nog lite mer traditionell än vad jag är men han kom med idéen om att ha lite "blingbroscher" i den äkta brudbuketten... han vill att vi ska ha levande blommor så jag får väl böja mig där och smyga in lite broscher i den istället... nackdelen är ju att jag hade velat spara buketten efteråt och det går ju inte (eller blir ju inte så bra med riktiga blommor)... men men, får väl se hur vi gör.

    Vill gärna höra fler som har gjort eller planerar att göra/köpa broschbuketter och hur ni tänkt er! :)

  • Tessa0­1
    Äldre 3 Sep 14:43
    #5

    Funderar på att göre en men vet inte om jag har tålamod för det!! Det bästa är ju att man har den kvar för evigt och kan titta på den varje dag å glädjas över minnet!!

    Jag har sett en supersnygg nyligen i brudbukettstråden...kolla där och hör med tjejen som har gjort den vackra buketten...önskar jag kunde göra en sån som hennes.

  • Tessa0­1
    Äldre 3 Sep 14:45
    #6

    Hittade tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-24/m3988892-62.html

    Är den inte vacker??

  • Äldre 3 Sep 15:24
    #7

    Fremm:  Jag brukar kolla på ebay.co.uk och då framförallt söka på "vintage brooch lot" ... visst alla broscher är ju då kanske inte passande i buketten men å andra sidan brukar det vara billigast att köpa i bulk. Och då det är från England är ju portot oftast överkomligt. I alla fall ett litet tips om du ändå kommer göra en broschbukett! :)

    Jag har inte bestämt färgtema eller mönstertema på min bukett än...ska kolla vad jag har för broscher och se om de har någon gemensam nämnare:)

  • MariaC­hristo­ffer
    Äldre 24 Sep 19:49
    #8

    Hej!

    Vi hade broschbuketter till våra mammor som var värdinnor under vigseln för att det skulle "sticka ut" lite, men i riktiga blommor då. De blev jättefina! Kommer inte riktigt ihåg vad de kostade, men har för mig att det var kanske 40 kr/st. Brudbukett, 2 corsage, 2 bröst/broschbuketter, tärnbukett, 7 hårblommor kostade iaf 1750 kr totalt.

    Jag bad bara floristen att göra dessa i samma stil som resten, blev superbra! 

  • Äldre 24 Sep 20:31
    #9

    Jag har läst på och tror jag behöver minst 60 stycken för att det ska bli bra. Jag kör allt i silver, genomskinligt och turkost. Turkost för att det är en fin färg men mest för att det fanns så mycket i just den färgen. Så lite slump och när jag väl hade börjat samla då var det lättare att hålla sig till en färg + genomskinliga/vita.

  • Äldre 24 Sep 20:33
    #10
    MariaChristoffer skrev 2012-09-24 19:49:03 följande:
    Hej!

    Vi hade broschbuketter till våra mammor som var värdinnor under vigseln för att det skulle "sticka ut" lite, men i riktiga blommor då. De blev jättefina! Kommer inte riktigt ihåg vad de kostade, men har för mig att det var kanske 40 kr/st. Brudbukett, 2 corsage, 2 bröst/broschbuketter, tärnbukett, 7 hårblommor kostade iaf 1750 kr totalt.

    Jag bad bara floristen att göra dessa i samma stil som resten, blev superbra! 
    Jag tror vi andra talar om helt andra broschbuktter Bild googla på "brooch bouquet" så ser du vilka underbara skapelser vi talar om. To die for!
Svar på tråden Nån som gjort/beställt (eller ska) en broschbukett?