• fasit
    Äldre 2 Sep 16:09
    32286 visningar
    171 svar
    171
    32286

    Träningspepp!

    Någon som behöver peppas av andra för att nå sina träningsmål? De flesta antagligen, men jag är en person som gärna har någon att följa, peppa och utmana i hälsosamhet. Mitt mål är att komma i form till bröllopsresan, vad är ditt mål?


  • Svar på tråden Träningspepp!
  • Theugl­yorgan
    Äldre 20 Nov 17:49
    MoN skrev 2012-11-01 16:06:38 följande:
    Jag tror också på styrketräning för att få tillbaka min platta mage! Jag har alltid kört en varierad träning, blandar med kondition, simning (mest under graviditeten) styrketräning! Höll på med konståkning när jag var yngre så har alltid varit en tjej som gillar att träna och hålla igång! Man ska ju inte träna magen förens 6 månader efter en graviditet har man fått höra så man har tappat motivationen för träningen då det blev så enformigt tyckte jag!
    Det där med att man inte ska träna magen förrän 6 månader efter en graviditet stämmer  inte.
    Det bästa är att träffa en bra sjukgymnast direkt efter som kan hjälpa en att aktivera djup bålmuskulatur så att man får mindre ont kring höfter och bäcken om man har dem problemen. Så du ska alltså träna magen efter förlossningen men kanske inte börja med situps det första du gör.

    Menar..om du tänker efter så använder man magen varje dag..i allt från att lyfta barnet från golvet till att resa sig ur sängen..en förlegad syn att den inte ska tränas. Så den som sa det var nog inte tillräckligt påläst.  DOCK ska det vara graderad träning och man ska stegra långsamt och det kan man behöva hjälp med.
  • MoN
    Äldre 21 Nov 12:02

    theuglyorgan: jaså, fan nu bliv jag chockad för det är nämligen min sjukgymnast sa gav mig den informationen! Men visst har jag tränat magen lite men inte vågat göra så mycket magträning som har har viljat pga vad sjukgymnasten sa!

  • stormh­elen
    Äldre 21 Nov 13:42
    MoN skrev 2012-11-18 14:15:44 följande:
    en liten uppdatering: äntligen nere på min start vikt jag hade när jag blev inskriven på mvc när jag var gravid....det tog mig bara 6 månader efter förlossning att få tillbaka min kropp och min vikt =) nu är det bra platta magen som saknas Glad

    Bra jobbat MoN! Skrattande


     


    Själv håller jag på att försöka hitta tillbaka till min vikt. Höll på med utförsåkning på mycket hög nivå och fick skadade knän som kommit att bli permanenta (knäskålar som frasat sönder), vilket gjorde att jag blev sängliggande i lite mer än 2 månader då jag inte kunde gå eller stå upp på benen. Under den tiden gick jag upp en heldel i vikt.


    Har nu gått ner 5 kg, men jag har 7 kvar innan jag kommer till samma vikt som jag hade när jag elittränade.


    Förändrad kost och framförallt anpassad träning gör susen.


    Blir dock väldigt svårt ibland att hitta övningar som jag kan göra då jag annars får svin ont i knäna, så löpning och övningar där benen böjs för mycket får strykas bort då de inte fungerar.


    Detta gör att man ständigt måste exprimentera sig fram, vilket kan vara väldigt frustrerande ibland och motivationen tryter.


    En stor motor är att titta på förlovningsringen, vilket gör att man ger sig fanken på att man ska klara målet. Glad


     

  • Theugl­yorgan
    Äldre 21 Nov 17:06
    MoN skrev 2012-11-21 12:02:43 följande:
    theuglyorgan: jaså, fan nu bliv jag chockad för det är nämligen min sjukgymnast sa gav mig den informationen! Men visst har jag tränat magen lite men inte vågat göra så mycket magträning som har har viljat pga vad sjukgymnasten sa!
    Blir så förbannad när jag hör det (Int epå dig då men att den sa så). Men den sjukgymnasten kanske var av gamla skolan. Förr trodde man att ryggskott skulle botas med vila osv. Men då har du haft otur helt enkelt och fått tag på en sjukgymnast som inte var uppdaterad. Nu är ju inte alla sådana tack och lov.

    Allt handlar ju om hur mkt tränad du var innan förlossningen och hur mkt du höll på under. Det avgör lite hur snabbt man kommer tillbaka eller kan avancera men man ska liksom  träningen så knappast att man börjar göra situps första dagen. Hittade en bra länk där det står mer vad man kan göra osv. Menar tom vid foglossning ska man träna djupbålstabilitet. Det försvinner knappast av sig själv utan man behöver omrkingliggande muskulatur som stabiliserar bäckenet.

    se.babycenter.com/baby/youafterthebirth/exercisepostbaby/isbodyready/

    Men kul för dig att du kommit igång nu iaf trots med den lite sämre starten!: D
  • Äldre 21 Nov 18:57
    NeutronStar skrev 2012-11-20 17:26:00 följande:
    Tänkte komma med en liten uppdatering bara:

    Resultat efter 20 dagar Fitnessfight: -4,5 kg och minskat 5 cm i midjan. =)
    Bra jobbat!
  • Äldre 21 Nov 19:01
    amelian skrev 2012-11-20 17:45:08 följande:
    Mät dig också. Muskler väger mer än fett och ibland kan det kännas väldigt jobbigt att det står still på vågen eller t.o.m. går uppåt. Då är det ofta så att måttbandet säger en helt annan sak om vad som händer i kroppen.
    Det gör jag också. Jag har skrivit upp alla mått i ett anteckningsblock i samband när jag började träna men har glömt vilket block och jag har för många för att orka kolla igenom alla. Men jag hittar det säkert tillslut. Lika bra det så att jag inte mätter mig för ofta.Flört Men eftersom andra kan se skillnaden så räknar jag med att det hänt lite med måtten Glad
  • Äldre 22 Nov 08:40

    Idag var jag på Yoga för första gången, nu på morgonen alltså. Det gick inte så bra men över förväntan. Tyckte det var ganska svårt med balansen och få till rätt andning. Ska testa fler gånger så får vi se vad jag då tycker men jag tror att det kan vara riktigt bra för mig med Yoga då jag är extremt stel och osmidig. 

  • Äldre 22 Nov 09:42
    NeutronStar skrev 2012-11-20 17:26:00 följande:
    Tänkte komma med en liten uppdatering bara:

    Resultat efter 20 dagar Fitnessfight: -4,5 kg och minskat 5 cm i midjan. =)
    Igen: riktigt bra jobbat. Det är ju helt fantastiskt på så kort tid. Jag är impad! Har du någon målvikt?

    För mig blir det bara dumt att väga mig då jag kan gå upp och ner ett par kilo på ett par dagar beroende på hur jag äter och tränar. Nu är det iofs inte så att mitt mål är att gå ned i vikt, men häller att forma kroppen.

    Som morgongåva får min blivande sensuella bilder. Bilderna tas i mai, så då är första mållinjen. Så tar jag min eksamen i juni och då vill jag också känna mig på topp. Och till slut bröllop i juli. Så efter jul ska jag sluta baka och äta kaker.  
  • Skogus
    Äldre 22 Nov 10:45

    Jag är gärna med här! Jag har som mål att gå ner tio kilo tills maj. Vi gifter oss i augusti och då vill man ju gärna känna sig sådär extra fin! Jag och min blivande har köpt gymkort och har nu lagt in ett träningsschema som vi ska följa fram till efter nyår, därefter ska vi boka en ny tid med en instruktör som ska hjälpa oss att lägga om det för bästa effekt. Vi har också ändrat mycket på kosten för att träningen ska bli mer effektiv. I dag ska vi köra vårt andra träningspass och vi ser verkligen fram emot att träna tillsammans, tror det blir både roligare och lättare!

  • stormh­elen
    Äldre 22 Nov 11:41

    Har kommit halvvägs i min resa på att nå min målvikt.  Skrattande Detta ska firas med ett gympass. Armar, axlar, bröst, mage, rygg och sida står på schemat idag. 

Svar på tråden Träningspepp!