• fasit
    Äldre 2 Sep 16:09
    32242 visningar
    171 svar
    171
    32242

    Träningspepp!

    Någon som behöver peppas av andra för att nå sina träningsmål? De flesta antagligen, men jag är en person som gärna har någon att följa, peppa och utmana i hälsosamhet. Mitt mål är att komma i form till bröllopsresan, vad är ditt mål?


  • Svar på tråden Träningspepp!
  • fasit
    Äldre 25 Sep 13:39
    #31

    Denna veckan har jag börjat tänka ordentligt på vad jag stoppar i mig. Kände mig verkligen hungrig igår kväll. Några smala tips på smala mellanmål?


  • Äldre 26 Sep 12:31
    #32
    fasit skrev 2012-09-25 13:39:24 följande:
    Denna veckan har jag börjat tänka ordentligt på vad jag stoppar i mig. Kände mig verkligen hungrig igår kväll. Några smala tips på smala mellanmål?
    Avocado blandat med keso, omnomnom. ^^ Eller ngt som funkar för mig är Nutrilett Hunger Control drycker, jag vet att det är blandade åsikter om dem men jag känner att när jag druckit en sådan så småäter jag inget alls tills nästa måltid, så har tänkt så att så länge det funkar för mig så är det ju jättebra. ^^

    Ev kan man göra en wrap med kalkon, keso, päron och rödlök, hur gott som helst! =)
  • fasit
    Äldre 27 Sep 09:04
    #33

    Nu när jag börjat tänka mer på maten så inser jag att det är rätt mkt kalorier i det mesta man stoppar i sig. Trodde väl att jbag visste på ett ungefär och det gjorde jag men har inte riktigt tänkt på hur snabbt allt läggs ihop till mååånga kalorier. Jag försöker hålla mog runt 1700 nu. Kör med proteinpulver och ägg på morgonen för jag äter inte så mkt kött och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med protein då..köpte också lite nya smaker på proteinpulver igår på nätet. Ser fram emot leveransen!


  • jonnag­oranss­on
    Äldre 27 Sep 13:36
    #34

    Stor besvikelse!


    Jag har nu tränat i 6 veckor á 23 träningspass. Äter ordentligt och har inte små ätit alls. Visst har det slunkit ner en godisbit eller två, men alltid efter att jag kaloriräknat på shapeup appen, så jag vet att jag har kalorier över att äta. Så jag pillar igång vågen som inte fungerat på ca 8 veckor. Och jag har endast gått ner 0,3kg... kläderna känns inte stora och ingenting har alltså hänt, mer än att jag känner mig sundare och piggare... och det är ju bra, men det är ju inte det jag vill uppnå i det här läget...=). Det är ju viktnedgång och snygg kropp, herre gud jag ska ju vara snygg på stranden i 6veckor =P.


    Vad tusan ska jag göra för att gå ner i vikt?

  • Äldre 27 Sep 13:43
    #35
    jonnagoransson skrev 2012-09-27 13:36:59 följande:

    Stor besvikelse!


    Jag har nu tränat i 6 veckor á 23 träningspass. Äter ordentligt och har inte små ätit alls. Visst har det slunkit ner en godisbit eller två, men alltid efter att jag kaloriräknat på shapeup appen, så jag vet att jag har kalorier över att äta. Så jag pillar igång vågen som inte fungerat på ca 8 veckor. Och jag har endast gått ner 0,3kg... kläderna känns inte stora och ingenting har alltså hänt, mer än att jag känner mig sundare och piggare... och det är ju bra, men det är ju inte det jag vill uppnå i det här läget...=). Det är ju viktnedgång och snygg kropp, herre gud jag ska ju vara snygg på stranden i 6veckor =P.


    Vad tusan ska jag göra för att gå ner i vikt?


    Vad äter du för vanligt mat? Ibland kan man behöva börja äta annorlunda vanlig mat, mer än att bara sluta äta onyttigt... Trust me, I know....

    Vad är det du tränar för ngt? Det som bränner mest kalorier är ju egentligen styrketräning eller löpning, styrketräning mycket för att kroppen fortsätter förbränna i mycket högre grad ett  bra tag efter du har slutat träna. Synd att jag tycker att det är så tråkigt med styrketräning bara, men det är ju tyvärr ett nödvändigt ont... =/

    Vad ligger du på för kaloribuffert per dag?


  • jonnag­oranss­on
    Äldre 28 Sep 08:59
    #36

    Hejsan!


    Alltså jag äter vanlig husmanskost, alltså inte LCHF eller liknande. Men jag väger och kaloriräknar all min mat, och ligger bra i fett,fiber etc intag varje dag.


    Jag tränar 1 pass spinning, 1pass bodypump, 1pass box med mycket fys, 1pass kettlebells varje vecka. Så jag tycker att jag få med de viktigtaste bitarna.


    Jag har nu bröjat laga matt från hemsidan som fanns här på BT lite längre upp i länken, deff.blogspot eller vad den hette, för att se om det kan hjälpa mig..


     


    Jag fattar faktiskt inte varför jag inte får ner vikten.


    Jag har ett kaloriintag på ca 1200kcl per dag, sen såklart högre de dagar jag tränar, utifrån hur mycket kalorier man bränner vid träning.

  • fasit
    Äldre 28 Sep 09:06
    #37

    Jonnagoransson: Det låter som ett resultat aom verkligen kan dra ner motivationen för att fortsätta! Tråkigt!!Men även om det känns tungt så har du ju lagt en bra grund för fortsatt viktnedgång. Du har ju faktiskt gått NER och inte upp i vikt! Jag håller med NeutronStar- ät andra typer av livsmedel än du brukar och är inte heller för lite kalorier för då stannar förbränningen av lite. Glöm inte att äta!! Kanske också börja med någon ny träningsform någon gång då och då för att lmsom chocka kroppen. Jag har snart haft en vecka med nyttig mat och träning. Har. Då legat på ca 500 kcal under mitt behov. Får se då vad vågen visar...lite nervös! Mina föräldrar ska komma i helgen så det lär ju bli god mat.. Lyack till!


  • Äldre 28 Sep 09:19
    #38
    jonnagoransson skrev 2012-09-28 08:59:34 följande:

    Hejsan!


    Alltså jag äter vanlig husmanskost, alltså inte LCHF eller liknande. Men jag väger och kaloriräknar all min mat, och ligger bra i fett,fiber etc intag varje dag.


    Jag tränar 1 pass spinning, 1pass bodypump, 1pass box med mycket fys, 1pass kettlebells varje vecka. Så jag tycker att jag få med de viktigtaste bitarna.


    Jag har nu bröjat laga matt från hemsidan som fanns här på BT lite längre upp i länken, deff.blogspot eller vad den hette, för att se om det kan hjälpa mig..


     


    Jag fattar faktiskt inte varför jag inte får ner vikten.


    Jag har ett kaloriintag på ca 1200kcl per dag, sen såklart högre de dagar jag tränar, utifrån hur mycket kalorier man bränner vid träning.


    Nej, de träningsformer du radat upp är ju verkligen högkalriförbrännande. Men som sagt var försök att inte ligga för långt under ca 1500 kcal/dag, det brukar man säga är en normal mängd, lite beroende på vad man väger och så såklart men det är en bra måttstock. Som fasit säger så kan det bli så att kroppen sparar lite extra om man ligger för lågt i kaloriintag.

    Deffmat är en helt underbar sida, gjorde mat efter den och gick ner 1 kg i veckan, men nu har jag haft alldeles för ont om tid det senaste för att hinna laga de recepten, även fast de inte tar så långt di så kräver det ju en del specialgrejer ibland. ^^ Men tänker börja nästa gång jag storhandlar. Fungar super, och man blir mycket mätt och belåten av alla recepten också.

    Kan särskilt rekommendera detta recept:
    http://deffmat.blogspot.se/2012/01/pastagratang-med-kassler.html

    Hur gott som helst!

    Känner att jag just nu ligger och pendlar mellan 77 och 79 beroende på när jag väger mig, och att motivationen börjar tryta lite, det finns ju så mycket god mat här i världen... Men har börjat dagen "bra" med en frukost bestående av äggmacka och en chailatte (iofs kanske inte supernyttigt men det är ju fredag), och tog precis ett äpple till mellanmål så idag ska jag försöka hålla mig nyttig. Hoppas att jag kan motivera mig själv till att komma ut och springa sedan bara, eller ett ev pass på gymmet, had känts bra men känner jag mig så kommer jag vara alldeles för trött och lat när jag kommer hem... =/
  • jonnag­oranss­on
    Äldre 28 Sep 11:26
    #39

    Hej!


    Ja jag vet att jag inte ska ligga för långt under 1500. Och om jag ligger under 1200kcal om dagen så äter jag alltid en extra macka eller så för att komma upp till 1200kcal om dagen. Sen så räknar jag aldrig in kaffe och mjölk när jag räknar kcal så jag borde ligga strax under 1500kcal om dagen. Det är det som gör att jag inte förstår varför jag inte går ner i vikt.


    Jag hoppas nu att deffmat ska häjlpa mig att gå ner i vikt, skulle vilja ner ca 6kg innan vi åker, men börjar ge upp det nu. Men för att hitta motivation så resonerar jag nu mer att jag kommer att ha en kropp som inte dallrar utan som faktiskt har en hel del muskler på sig =).


    Försök att hitta tillbaka till motivationen. Sätt upp små delmål som du ska uppnå! Tvinga iväg dig själv till gymmet i kväll och tänk på hur du vill se ut när du gifter dig! Och tänk på hur mycket bättre du kommer att må om du faktiskt åker iväg och tränar! När jag förlorar lusten att träna, brukar jag byta om till träningskläder ändå, sen sitta och resonera med mig själv ett slag, om jag har anledning nog till att inte träna. Och oftast så har jag ju inte det! Sen åker jag och tränar, känner mig stolt, och känslan av att jag övervann latheten är enorm. Och man slipper känslan av "nederlag" när man sitter hemma i soffan och har ångest över att man inte tränade.


    Berätta gärna om du tog dig iväg för att träna eller ej! =)


     

  • Äldre 28 Sep 11:43
    #40

    Har redan nu bestämt mig för att jag ska träna. Ska springa 30 min och sedan gå resten hem och gå förbi affären och beläna mig med något fredagsmys, så kan jag sitta hemma och äta det och känna att jag förtjänade det! =)

    Har som delmål att springa snabbare och längre varje gång jag är ute, och att förbättra min tid/km. Ökar distansen jag springer varje vecka så man ökar successivt litegranna. ^^

    Mitt stora mål är att klara av att springa en mil under en timme inna jul, så kämpar på med löpningen. =) Sprang faktiskt 6,3 km häromdagen, var riktigt stolt då. =P


Svar på tråden Träningspepp!