• Anonym (osäke­r)
    Äldre 17 Aug 20:42
    44531 visningar
    21 svar
    21
    44531

    Varför vitt guld istället för silver?

    Jag var och tittade på vigselringar här om dagen, fastnade för en i silver, den kostade bara 1200:- vilket är en bra bit under budget, perfekt tyckte jag =)


    Men expediten var väldigt "på" och frågade om jag inte ville beställa den i vitt guld istället, för ca 4500kr


    Jag har lite dålig koll, men tycker att vit gulds ringar ser likadana ut som silver, så varför ska man betala ca 3000kr mer??


    Nån med erfarenhet? Är de dumt att ta en silver ring istället?

  • Svar på tråden Varför vitt guld istället för silver?
  • Pertin­ax
    Äldre 17 Aug 21:21
    #1

    Klart att hon vill sälja den dyrare ringen! Dålig på hur olika material håller, men inbillar mig att silver slits snabbare?

  • Fru 0728
    Äldre 17 Aug 21:29
    #2
    -1

    Silver är ett mjukt material som repas och slits väldigt fårt i förhållande till guld som är mkt hårdare.

  • BeccaB­us
    Äldre 17 Aug 23:24
    #3

    För min del så får silversmycken en "svart" beläggning efter några dagars användning så därför har jag vitguld istället för silver i min ring (och framtida vigselring). 


  • cwl
    Äldre 18 Aug 09:36
    #4

    Om man exempelvis vill ha diamanter eller andra stenar i sin ring är silver inte lika hållfast att sätta stenarna i. Det är alltså större risk att de ramlar ur, att tänka på är också att det kanske inte är "värt" att sätta lite dyrar stena i et så "blligt" material som silver i längden.

  • Äldre 18 Aug 11:35
    #5

    Jag håller helt med TS - ser ingen skillnad på silver och vitguld och det gör nog få andra också om mantittar väldigt nära och har lite kunskaper om metaller. Ser ingen anledning att inte välja silver om man vill det. Guld är ju inte heller en speciellt hållbar metall egentligen.

  • nopper­abo
    Äldre 18 Aug 12:45
    #6

    Jag har förlovningsring i silver och min hud gör att den blir svart runt ytterkanten. Irriterande som få. Den är också mycket lättrepad. Jag älskar den oavsett, det är ju min förlovningsring och vi hade inte ekonomi till annat men vigselringen sparar vi nog ihop till vitt guld .Kommer ha en bred så vi kommer bara att ha en ring. 

  • 8septe­mber20­12
    Äldre 18 Aug 13:16
    #7

    Min förlovningsring är i silver,och guld i mitten. Den är lika silvrig och blank som när jag köpte den 2009,även sambons är lika fin.
    Min vigselring är i rött guld dock,jag ska inte ha dom tillsammans.

  • amelia­n
    Äldre 18 Aug 13:19
    #8

    Som många andra skriver så är silver inte lika tåligt som guld. Det repas lättare, ringen kan tappa sin form om den utsätts för tryck och silver har en tendens att få en mörk beläggning efter en tids användade så den måste putsas ofta.

    Om du tycker att vitt guld är onödigt dyrt kanske du kan titta på blankslipat titan som ett alternativ istället för silver. Jag tror att titanet ligger ungefär mitt mellan silver och vitt guld i pris, men är lite osäker på det. Det är iaf inte lika dyrt som vitt guld, men det är också mer svårformat i.o.m sin hårdhet så variationen på ringarna är kanske inte så stor.

  • Macill­a
    Äldre 18 Aug 14:06
    #9

    Vitt guld är tåligare än silver. Jag och min sambo ville ha ringar i silver eller vitt guld. Med en begränsad budget och många krav så fann vi til sist vad vi ville ha. Vi fann en smed i Västerås som gjorde mönstrade silverringar som var helt fantastiskt snygga. Vitt guld är tydligen inte lämpligt att "mönstra" och blir inte snyggt. Därför valde vi silver. Vi är helnöjda med våra ringar! De är gjorda speciellt efter våra fingrar och sitter som gjutet trots att vi beställde ringarna över nätet.

    Jag hade kanske inte valt att beställa helt släta och blanka ringar i silver eftersom de inte är så reptåliga. Våra ringar är mönstrade i något som kallas "granilyta". Så de kan liksom inte bli repiga på samma sätt som en blank och slät ring blir. Annars tror jag att silver fungerar alldeles utmärkt. Vi har haft våra i över ett halvår och de har ännu inte fått någon svart beläggning. Mitt råd är att du känner efter i hjärtat och plånboken vad som helt enkelt känns bäst.

  • Äldre 18 Aug 14:11
    #10

    Jag hade en silverring som förlovningsring, hade den i drygt fyra år och den oxiderade ("svartnade") inte minsta lilla!! Däremot blev den ju lite repig, men guld är också en mjuk metall o kommer också att repas. Däremot så kan det vara så att silver inte är så bra för infattningar, det har jag ingen koll på... Tänk också på att en vitguldsring kan gulna och måste rodineras ibland för att behålla den "vita" färgen. Så bara för att det är vitt guld så är det inte säkert "bättre"...

Svar på tråden Varför vitt guld istället för silver?