• muminm­amman 81
    Äldre 14 Aug 20:36
    2946 visningar
    11 svar
    11
    2946

    Hjälp!! Boka i gamla efternamnet å ändra sen????

    Hejsan!
    behöver snabbt hjälp med en grej!
    Ska boka våran resa men vi gifter oss nästa v 25/8...å ska även då byta mitt efternamn...
    resan vi tänkte boka är den 25 sept...hinner jag få mitt nya efternamn godkänt och även göra nytt pass??? el kan jag åka med mitt gamla pass även om det nya efternamnet gått igenom?
    hur ska jag göra???

    Mvh En stressad brud  

  • Svar på tråden Hjälp!! Boka i gamla efternamnet å ändra sen????
  • Äldre 14 Aug 20:41
    #1

    Det beror på hur snabba dom är, men det brukar ta 3-4 veckor efter att skatteverket fått in blanketten om genomförd vigsel av vigselförrättaren innan du kan byta pass.
    Så boka i det gamla namnet och åk på det passet.
    Om ni inte ska vara borta jättelänge så kan ni ju göra som vi gjorde, vi bad vår vigselförrättare att vänta nån vecka eller två med att skicka in blanketten Flört 

  • muminm­amman 81
    Äldre 14 Aug 20:44
    #2

    kan der bli något galet ifall det nya efternamnet går igenom snabbare då? jag menar om jag skulle få det precis innan vi åker el när vi är iväg? fastnar inte i tullen el så

  • august­esen
    Äldre 14 Aug 20:45
    #3

    Vi gifte oss 4 augusti och den 10 augusti hade nya namnet gått igenom och vi var och fixade nya pass idag 14 augusti, det bör komma inom 5 dagar.
    Vi ska åka iväg 3 september..så samma tidsspann som er. Men man vet ju aldrig hur lång tid det tar att byta namn och allt :)
    Lycka till!


  • Äldre 14 Aug 20:45
    #4

    Det viktigaste är att namnet på bokningen och namnet i passet stämmer, boka i det gamla namnet och byt inte passet förrän efter ni åkt.

  • Äldre 14 Aug 20:47
    #5

    Det beror på vart ni ska resa.

    Jag har hört om folk som rest på sitt gamla pass i flera månader efter att namnbytet gått igenom.
    Det är enbart om dom scannar passet som det kan bli krångel, och då är det på hemresan. På utresan är det oftast bara att säga "vi har precis gift oss" så är det lugnt.
    Har ni en kopia på vigselbeviset med er så brukar det hjälpa tydligen. Vi åkte ju inte fast så vi fick aldrig några problem...
    Men så har jag inte gått igenom en passkontroll där dom har scannat passet heller. Oskyldig 

  • muminm­amman 81
    Äldre 14 Aug 20:48
    #6
    Sara 120707 skrev 2012-08-14 20:45:30 följande:
    Det viktigaste är att namnet på bokningen och namnet i passet stämmer, boka i det gamla namnet och byt inte passet förrän efter ni åkt.
    ok, tack! har hittat så fint hotell i grekland så vill boka nu innan platserna tar slut

     
  • Wilda
    Äldre 14 Aug 20:49
    #7

    Jag gifte mig den 4/8 o i fredags fick jag personbeviset från folkbokföringen. Ringde o sa att det var brådskande, men det gick fort ändå. Idag fick jag papper om nytt körkort. Du kan behålla gamla passet o boka med gamla namnet om du är osäker. Bara det är samma namn på resan som på passet, men det gick fort för mig. Hade iofs skickat in alla papper någon månad innan o förberett dem. Se till att din man skriver under om du ska ta hans namn. Det hade jag missat 1a gången o då kom det tillbaka. Lycka till med bröllopet o allt runt omkring!!

  • Äldre 14 Aug 20:56
    #8

    Vi bokade i med makens gamla efternamn. Vigsel 6/8 och avresedag 13/9. Mina föräldrar tog hans om vår post och under första veckan av resan hade det blivit genomfört. Sen tar det upp till fem dagar innan du passet också ;) jag skulle definitivt boka i gamla namnet.

  • muminm­amman 81
    Äldre 14 Aug 20:59
    #9
    Wilda skrev 2012-08-14 20:49:57 följande:
    Jag gifte mig den 4/8 o i fredags fick jag personbeviset från folkbokföringen. Ringde o sa att det var brådskande, men det gick fort ändå. Idag fick jag papper om nytt körkort. Du kan behålla gamla passet o boka med gamla namnet om du är osäker. Bara det är samma namn på resan som på passet, men det gick fort för mig. Hade iofs skickat in alla papper någon månad innan o förberett dem. Se till att din man skriver under om du ska ta hans namn. Det hade jag missat 1a gången o då kom det tillbaka. Lycka till med bröllopet o allt runt omkring!!
    tack! full rulle här med allt!
    har inte ens hunnit att träffa vår vigselförättare än...hoppas vi hinner...vill ju veta vem hon är ! hehe!
    nästa vecka är det manikyr, pedikyr m.m som gäller  
  • Äldre 14 Aug 21:02
    #10

    Inte hunnit träffa er vigselnisse??? Oj. kanske dags att bestämma en dag :)

  • muminm­amman 81
    Äldre 14 Aug 21:11
    #11
    TheD skrev 2012-08-14 21:02:35 följande:
    Inte hunnit träffa er vigselnisse??? Oj. kanske dags att bestämma en dag :)
    politiker, ni vet
Svar på tråden Hjälp!! Boka i gamla efternamnet å ändra sen????