• Äldre 6 Aug 18:15
    11988 visningar
    47 svar
    47
    11988

    Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?

    Hej alla blivande brudpar! Glad

    Jag sitter här med en preliminär budget och man häpnar ju över kostnaderna. Klart att vi KAN spara ihop till bröllopet tids nog och att vi VILL ha en fantastisk dag men att lägga flera hundra tusen på ett bröllop känns ju sådär. En del kostnader tenderar ju att bara skena iväg.

    Vad kan man spara in på? Och var bör man absolut inte snåla? Ni som gift er, vad är ni nöjda att ni la pengar på och vad kändes i efterhand onödigt?

  • Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?
  • Äldre 6 Aug 18:24
    #1

    Vi satsade på festen och maten och på en proffsfotograf (men en prisvärd sådan)

    Vi sparade in på kostym/klänning (nya fast i affärer med bra priser), vi satte ett maxpris på blommor vilket höll nere priset där och vi kollade runt mycket på ringar för att hitta något som var ok i pris.

  • sofi 88
    Äldre 6 Aug 18:45
    #2

    Oj, det är nog svårt att säga något tips för det är så individuellt vad man vill spara och vad man vill slösa på... Och vad man själv anser som spara/slösa. Vi valde att köpa kläder som gick på 5 000 kr var (han en kostym och jag en klänning), det tyckte jag kanske var lite slösa men så ville vi göra, samtidigt är det ju inte så dyrt.

    Fotograf valde vi att spara på eftersom vi trodde att en nära vän kunde lyckas ta bra bilder eftersom hon har en bra kamera. Skillnaden blev bara att vi själva fick tänka till lite mer om poser och hur vi ville ha bilderna än vad en proffsfotograf krävt, men vi blev väldigt nöjda med bilderna. Lokalen var också billig eftersom det var en hembygsgård men passade oss väldigt bra. 

    Det vi la mer på var väl att vi tog catering iställt för att laga eget och vi köpte viner som vi gillade och vi hade även hyrt in serveringspersonal istället för att be släktingar ställa upp...

  • kickan­w
    Äldre 6 Aug 19:02
    #3

    Tipsar om en ganska ny artikel som precis svarar på din fråga! :)
    Här finns den att läsa.

  • Pyttsa­n
    Äldre 6 Aug 19:15
    #4

    Vi satsar på maten, musik och att bjuda alla vi vill, samt busstransport från kyrkan till festplatsen.

    Vi sparar på: klänning (begagnad), musiker i kyrkan, hyra av fordon att åka i för oss, dekorationer(köper endast ljus, resten är lånat, finns redan eller gratis från naturen). Vi har dessutom turen att känna 3 mycket goda fotografer(2proffs) som ställer upp och fotar varsina bitar av dagen. 

    Vi åker inte på någon bröllopsresa och har turen att ha många vänner och våra familjer som ställer upp med allt möjligt! T.ex. får vi låna porslin, stolar, lastbil grillar, partytält mm gratis. Hjärta
     

  • Äldre 6 Aug 19:42
    #5

    Bra tips och reflektioner, tack! Och intressant artikel, den slår fast det jag själv tänker: jag kan snåla lite på det mesta utom fotograf och ringar. Har en förlovningsring nu som jag så att säga "nöjde mig med" och har den ju på mig jämt förstås, men jag hade gärna haft en finare. Så den skall bytas ut till bröllopet... Skrattande

  • Nephel­e
    Äldre 6 Aug 20:20
    #6

    Vi har valt att lägga mest pengar på ringar och fotograf, då det är det som finns kvar sen. Det andra känner jag har större chans att bli bra även med mindre medel. Sen ska vi varken ha fest eller alkohol, utan väljer istället att ha middag, och möta upp med en del av gästerna på stan senare på kvällen för utgång. Men det är ju väldigt individuellt! Ni får sätta er ned och komma fram till vad NI tycker är viktigast.

  • Äldre 6 Aug 20:33
    #7

    skulle jag gift mig igen hade jag lagt mer pengar på fotograf och haft den hela dagen och så hade jag lagt mer pengar på klänningen. Man har den bara en dag men man har ju foton kvar hela livet. Ringen la vi mycket på och det är värt varenda krona!

  • 1700ta­l
    Äldre 6 Aug 20:42
    #8

    Vi prioterade en spektakulär festlokal först och främst. Istället blir maträtterna ganska enkla med goda men vi skippar efterrätt. Maten snålar vi lite på alltså. Å andra sidan har vi beställt en rätt påkostad tårta. Alkoholen är från tyskland, fast inte sämre viner än från systemet. Bara lägre priser. Ringar och fotograf däremot kostade en del, vilket vi tyckte var värt då det är det enda man har kvar sen.

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 6 Aug 20:45
    #9

    Vi satsar på en grym middag på restaurang med dryck till maten men att gästerna får köpa sig dryck efter middag och tårta.
    Sparar in på klänning och kostym. Sparar troligtvis in på blommorna också.
    Sedan lägger vi en hyffsad slant på resan men inte massor. Ca 20'000 på resan.
    Totalbudgeten hamnar nog på ca 80'000 kr... kanske..  för ca 50-60 gäster.


  • PiaB
    Äldre 6 Aug 20:55
    #10

    Vi väljer att lägga mer på middagen. Vi vill inte jobba, varken innan eller under den stora dagen, så vi kommer att vara på ett värdshus precis vid kyrkan. Vi kommer att bjuda på mat och dryck men senare finns en bar där man får köpa sin dricka själv.


     


    Blivande maken ska hyra en frack, jag har köpt klänning på eBay för 400, en finare än jag drömt om, och ringarna kostade ca. 700 för båda, också på nätet. Det hade gått att köpa hur mycket dyrare klänning och ringar som helst men det är de vi vill ha. Vi har inte letat billigt utan mer haft tur


     


     


Svar på tråden Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?