• Meliss­a1
    Äldre 5 Aug 22:04
    111127 visningar
    694 svar
    694
    111127

    linköpingsbrudar 2013

    Hej linköpingsbrudar! 

    Jag och min sambo är i full gång med planeringen för vårt bröllop juni 2013!
    Tänkte om jag kanske kunde samla ihop fler som gifter sig nästa år så vi ge varandra tips och ideer. 
    Har sett att det funnits fler trådar här för tidigare år men hittar ingen för nästa år.

    Kom igen nu brudar, hur långt har ni kommit på er planering så här långt? :D 

  • Svar på tråden linköpingsbrudar 2013
  • Äldre 2 Jan 10:20
    Tooie skrev 2013-01-02 09:34:09 följande:
    Tack! Jag är nöjd med korten! Enkla och romantiska.. Dock har jag inte hunnit med att göra så många för vi hamna i vinterkräksjukan hela familjen precis innan nyår.. Så himla tråkigt! Tror det är fjärde gången jag är sjuk på tre månader. Men så är det väl med små barn... :/ känner att stressen inför bröllopet kommer över mig. Men har en god vän som kommer så fort jag är frisk och hjälper mig. Tänkte skicka ut dom i början på februari eller är det för tidigt? Snart dags att pröva klänning! Lite spänd! Det tänkte jag börja göra efter bröllopsmässan vi ska på den 26:e... Hur ska ni ha håret? Vi har ju vintage tema så jag försöker hitta passande frisyrer. Tips? Ska ni ha slöja? Hårkam? Jag tycker hårkam är så himla fint! Tror ni det blir för mycket med både hårkam och slöja? Tusen frågor här :)
    Jag tycker inte februari är för tidigt för ni ska väl gifta er i juni? Vi ska skicka ut i början på april och (gifter oss i augusti)  just för att många i vår närhet är i "giftasstadiumet" och sedan finns det ju de som tar långsemester in i augusti och vi vill ju att så många som möjligt ska kunna planera och komma på bröllopet. För eran del är det ju så att juni är en konfirmation/skolavslutning/student/examens-månad och att då långt i förväg få ett bröllop att förbereda sig för skulle i alla fall jag bli glad för så jag kunde planera min månad. Alltid känner man ju någon som ska uppvaktas där i början på juni. 

    Själva frisyren har inte jag bestämt ännu men jag har köpt en slöja i "fingertip-modell" som jag ska sy på en kam som jag troligtvis måste köpa hos en frisör då de jag har hittat aningen har för korta tänder eller så är de inte vita. Du skulle ju kunna köpa en fin hårkam och sy på en slöja på den. Eller vill du ha själva hårkamen på sidan av huvudet? I så fall tror jag att en slöja som är fäst ganska lågt på huvudet alternativt under en låg håruppsättning bak blir finast, typ som denna http://boards.weddingbee.com/topic/hair-do-help-please

    Själv tycker jag att diadem/band är väldigt fint vid vintage-tema, ungefär som denna http://www.etsy.com/listing/95645034/wedding-hair-veil-headband-tie-of-net men sedan är det ju allt tillsammans (frisyr, makup, klänning, ring, blommor, festlokal osv) som gör att man för vintage-känslan och man behöver ju inte gå "all in" på allt.
  • Tooie
    Äldre 2 Jan 12:12

    kanske rent utav skulle kunna skicka ut inbjudningarna lite tidigare med andra ord.... ??

    etsy har så mycket fint! har redan spanat in slöja och kam där...
    jag vill nog inte ha en kam som sitter på slöjan... utan jag vill nog ha den på sidan. och så vill jag kunna ta av mig slöjan senare på kvällen utan att sabba frisyren...
    men hur löser man det praktiskt?

    blev helt såld på denna www.etsy.com/listing/117307157/bridal-veil-traditional-veil-mantilla

    och så skymtar den lilla kammen under slöjan från sidan kanske...? ser kanske  dumt ut...?
    www.etsy.com/listing/110208563/large-crystal-hair-combbridal-hair-comb 

    fast allt hamnar på plats när jag väl har hittat klänningen jag vill ha :) 

  • Äldre 2 Jan 14:01

    Tidigare tror jag inte ni behöver skicka dom, i början på februari blir nog bra.

    Jag är ju inte frisör Flört men av egen erfarenhet tror jag att om du har en kam på slöjan men som inte syns utan som göms i frisyren är det lättare att ta bort slöjan senare på kvällen. Annars sätts den ju fast med hårnålar och jag kan tänka mig att det då blir svårare och pilligare att plocka bort slöjan utan att frisyren sabbas. Dock vet jag inte hur man fäster en slöja som den på bilden som du länkade till när man vill ha den så långt fram på huvudet. Men om det är möjligt så blir det nog fint med en kam som skymtar fram på sidan.

    Själv har jag tänkt att frisören ska tråckla in slöjan i själva frisyren (hittar ingen bra bild, alla sparade på andra datorn). Ungefär som denna (tredje bilden ner, en tjej med blont hår) http://ohgraciepie.blogspot.se/2010/10/veils-like-pretty-please-with-cherry-on.html men ännu lägre ner på bakhuvudet och inte så ordnad och fixat frisyr utan liter mer "vilt" och halvuppsättning.

  • Äldre 2 Jan 16:28

    Vi gifter oss den 6 juli och tänkte skicka ut inbjudningskorten lagom till alla hjärtans dag (hellst ska dom landa i folks brevlåda den 14).

    Jag har ganska kort permanentat hår så jag tänkte bara dra bak håret  och fästa med hårnålar. Lite svårt att för klara. Sen tänkte jag köra tiara/diadiem med något fint dekoration på och slöja.

  • Heobea
    Äldre 2 Jan 16:58

    Hår, jag har ett rätt bångstyrigt hår, lockigt och rakt på samma gång, tjockt, rätt frissigt  men samtidigt jäkligt glatt. Så jag måste ha nått som håller bra, förutom spray, torrschampo och lite så. Har planer på flätor. Har iof ofta inbakta flätor i håret till vardags. Men det är så mycket jag på nått vänster.
    Här är all min hårinspiration.
    pinterest.com/systerjane/hair/

  • Tooie
    Äldre 2 Jan 17:53
    Heobea skrev 2013-01-02 16:58:09 följande:
    Hår, jag har ett rätt bångstyrigt hår, lockigt och rakt på samma gång, tjockt, rätt frissigt  men samtidigt jäkligt glatt. Så jag måste ha nått som håller bra, förutom spray, torrschampo och lite så. Har planer på flätor. Har iof ofta inbakta flätor i håret till vardags. Men det är så mycket jag på nått vänster.
    Här är all min hårinspiration.
    pinterest.com/systerjane/hair/
    wowowow!! något för mig ser jag!!! tackar :D
    så himla fina uppsättningar! 
  • Heobea
    Äldre 3 Jan 20:05
    Tooie: Så lite så! Pinterest är min räddning (i kombo med etsy) när det gäller bröllop och inspiration.

    Woho! Det rör på sig i bröllopsplanerandet. Ny ickegravid fotograf kirrad, bröllopsvals bestämd, utkast till inbjudningar skrivet, alla adresser uppletade, klänningsmönster hittat, brudvalsdansträning i vardagsrummet pågår ibland, bandet som ska spela på kvällen är tillfrågade och ja, det känns så skönt. Nu väntar bara jobbet med att fixa en bra repertoar. Men jag råkade hitta 1gb med inscannade noter från min tid som hygglig pianist.....
  • Tooie
    Äldre 4 Jan 09:55

    För några månader sen fick vi en ring av min blivande mans farmor... en fantastiskt vacker solitärring med en sten på en halv carat... alltså en som hon hade när hon gifte sig för många år sedan. jag blev ju såklart otroligt glad...  och väldigt rörd. Men den är inte riktigt min stil dessutom alldeles för liten. så vi bestämde oss för att göra om den lite med en bredare skena. Och igår lämna vi äntligen in den... 
    vi bestämde att den ska ersätta min gamla förlovningsring för det känns roligare att använda min blivandes farmors ring som förlovningsrings.

    Han som skulle göra om ringen var riktigt duktig och trevlig och vi blev verkligen bra bemötta. så i samma pris så fick vi ytterliggare en ring som ska vara vigselringen. Så han ska göra två ringar av gammalt guld vi har. Det skulle kosta oss ca 7000:- för två ringar och gravyr... men ringarnas värde kanske kommer bli ca 40-50,000!!
    så otroligt jävla glad! jag trodde vi skulle behöva köpa en helt ny vigselring och att det skulle gå på ytterligare 10000..

    så ett tips är att använda gammalt guld och stenar! i stället för att sälja det... eller att ligger och samlar damm.

    ringarna skulle vara färdiga den 14:e april så då det ska finnas utrymme för storleksändring eftersom jag håller på att gå ner i vikt... :) 

  • Burre
    Äldre 4 Jan 18:00

    Heobea - kikar också runt på pinterest och etsy :) vilken fin inspiration :)


  • Burre
    Äldre 4 Jan 18:03

    Brudivinter2012 - såååå himla vackra ni var! Precis sån stil som jag vill åt, romantiskt och klassiskt vackert! Vart har du köpt dina underkläder? ;)


Svar på tråden linköpingsbrudar 2013