• Meliss­a1
    Äldre 5 Aug 22:04
    109219 visningar
    694 svar
    694
    109219

    linköpingsbrudar 2013

    Hej linköpingsbrudar! 

    Jag och min sambo är i full gång med planeringen för vårt bröllop juni 2013!
    Tänkte om jag kanske kunde samla ihop fler som gifter sig nästa år så vi ge varandra tips och ideer. 
    Har sett att det funnits fler trådar här för tidigare år men hittar ingen för nästa år.

    Kom igen nu brudar, hur långt har ni kommit på er planering så här långt? :D 

  • Svar på tråden linköpingsbrudar 2013
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 21:51
    #41

    Vi hyr in personal, men det är väldigt dyrt. 

    Vi ska ha en släkting som tar kort + att vi delar ut USB-minnen med förfrankerade kuvert till de gäster som har egna kameror. 

  • Cecili­aX
    Äldre 12 Sep 10:07
    #42

    AnnSofieS: Tack, är ju en bra ide.

    Marjasinus: Hur dyrt om man får fråga? Tar ni mat ifrån "dem" också? Smart med USB minnena!

    Vi har också en släkting som vi hoppas på när det gäller fotograferingen, men allt är bara på tankestadium än. Ingen är tillfrågad. En morbror som är jätteduktig.

    Men det är kanske bara att fundera vidare på om det kan finnas fler släktingar, kompisars kompisar etc för olika uppdrag. Det behöver iallafall inte vara någon utbildad personal då vi är inne på buffe när det gäller serveringen 

  • smulan­8118
    Äldre 12 Sep 10:49
    #43

    Hej hej!
    Vi ska gifta oss 29 dec, så jag ska inte hoppa in i tråden.
    Tänkte bara tipsa om Mjellerumsgården. Inte alls dyrt och personal, mat, dukning etc fixar dom.
    från 325 kr/pp. Den ligger i Valla fritidsområde.  

     Är det någon som har tips på duktig florist i Linköping? Jag är själv utbildad florist men tänker inte göra min egen bukett, nix, jag vägrar... dessutom har jag inte jobbat som det på flera år.
    Likaså frisör? nån som har koll? 

  • Marjas­inus
    Äldre 12 Sep 11:31
    #44
    CeciliaX skrev 2012-09-12 10:07:56 följande:
    AnnSofieS: Tack, är ju en bra ide.

    Marjasinus: Hur dyrt om man får fråga? Tar ni mat ifrån "dem" också? Smart med USB minnena!

    Vi har också en släkting som vi hoppas på när det gäller fotograferingen, men allt är bara på tankestadium än. Ingen är tillfrågad. En morbror som är jätteduktig.

    Men det är kanske bara att fundera vidare på om det kan finnas fler släktingar, kompisars kompisar etc för olika uppdrag. Det behöver iallafall inte vara någon utbildad personal då vi är inne på buffe när det gäller serveringen 
    325kr/h - det verkar vara väldigt standard men jag är nog för van ifrån studenttiden när man kunde få in folk som jobbade en hel kväll mot en back öl... 

    Catering och personal är nog det i vår budget som jag känner är något vi lagt pengar på för att lyxa till det. I övrigt är det ganska enkelt och mycket göra-själv... 
  • Heobea
    Äldre 12 Sep 15:38
    #45
    Cecilia X:  ja drömma är rätt roligt. Även om det vore dags att börja göra saker istället. För mig är fotograf jätteviktigt då jag är väldigt fotointresserad och lätt får allergiska utslag av vissa bilder. Men men, får väl skriva lite förfrågningar och se om vi kan komma överrens rent ekonomiskt.
    Ja et är nog en bra idé att inventera bekantskapskretsen om någon kan hjälpa till med något. Jag har själv otaliga gånger spelat på bröllop, så jag har lite tjänster att inkassera.....

    Smulan: Hm, det där med florist är svårt. Jag har nog inga större anspråk själv utan tänkte köpa mina blommor styckvis, gå hem till mamma och pall blommor i hennes trädgård och sedan binda ihop själv. Men annars finns david zandéns (fantastisk fotograf)  fru (caroline???) som ska vara bra. Vet att de har ett företag ihop som sköter både foto ocg blommor. Men hittar inte länken alls just nu.
    Kolla med blomsteraffärer i stan. Systrarna Grön är bra men svindyra.
    Frisör, ingen aning faktiskt.

    Personal, min syster har precis fyllt tjugo så hennes kompisar (där jag har träffat några av dem sen de gick på dagis) går fortfarande muta med 500kr och öl. Hihi. Musikerna vi ska ha är beknta till oss där de flesta fortfarande pluggar så 500kr, mat och öl fungerar alldels utmärkt som betalning åt dem. dessutom blir nog nåra av dem bara glada över förfrågan.

    För er som inte vill lägga ut pengar på usb-minnen/cd.skriver etc finns photago.com/ där man kan lägga upp album som man med ett lösenord kan ladda upp bilder i. dvs man kan be gästerna ladda upp sina bilder där. Tror man kan lagra 1GB bilder, men man kan ju alltid lägga upp flera album.
    Vi resonerar som så att de som kan hantera en digitalkamera kan nog utan problem ladda upp bilder på nätet.
  • Äldre 12 Sep 15:52
    #46

    Det är med frisör känns svårt. Den som ska fixa min make up och brudbukett kan nog tvärr inte fixa mitt hår (ska ha slöja). Sen ska vi fotas i närheten av mantorp så jag vill inte åka in till Linköping.


    Vad har ni funderat på för kyrka? Går själv och funderar på kyrka då jag vet att vi ska vara i Landeryds gården.

  • Meliss­a1
    Äldre 12 Sep 16:30
    #47

    Hej och hå!

    Vad roligt att det är så många som har hittat hit!
    Vi har nu valt färgtema, satt en gästlista och prel.bokat vår festlokal.

    Kyrkan får vi boka den 1 oktober vilket är SNART, strax över 2 veckor nu. 
    Det börjar bli på riktigt och lite overkligt. När berättade ni för alla att ni skulle gifta er?
    Sparade ni det till att bli en överraskning vid inbjudningarna eller hur gjorde ni?

  • Heobea
    Äldre 12 Sep 16:53
    #48

    Melissa: vilket datum i juni har ni tänkt?? Vi har också tänkt Kaga kyrka nämligen. Tycker det verkar lite sent att ta in bokningar efter 1:a okt. jag ringde redan i maj och hon skrattade bara åt mig och tyckte att jag var ute gaaaalet tidigt.
    Hahaha vi hade rätt roligt när vi berättade. Vi frågade våra familjer och släkt sådär lite lojt vad de gjorde helgen efter midsommar (var kanske tre v. innan). Efter att de babblat en stund om segling, trädgårdsarbete eller vad de nu skulle göra sa vi, ja alltså nästa år. Det blev helt knäpptyst och de flesta sa: eeh va? Sambons mamma fattade inte alls, inte ens efter att vi förklarat, min mamma bröjade gråta och min syster hoppade upp och ned. Våra närmsta vänner berättade vi för innan vi ens berättat för våra familjer. Mest för att jag höll på att sprängas av lycka. resten av vännerna har fått veta när de frågat om förlovning och annat. Andra får veta när de får inbjudningarna. På jobbet har jag disskuterat det ganska hårt för att få tips från alla håll och kanter osv.

    AnnSofie: Finns ingen frissör i mantorp som kan lösa håret eller någon vän???

    Äntligen fick jag arslet ur vagnen och mailade alla fotografer som jag hittat. Hm, hoppas att nån av dem svarar och att sambon går att övertala......

  • Meliss­a1
    Äldre 12 Sep 17:32
    #49

    Heobeo: Vi har valt den 15 juni som datum. Valde att inte ha det i Kaga då vi veta tt den är så populär. En väninna till mig ska gifta sig där helgen innan mig om hon får som hon vill. :) Tycker som du att det är sent att boka kyrka, allt kretsar ju kring att man får ett datum att gå efter. Om du får svar får du gärna dela av dig. Tacksam för så mycket hjälp jag kan få. Jag har berättat för familj och de närmsta vännerna och på jobbet då jag ska få blommorna bundna av en kollega. Annars har vi nog valt att hålla lite på det men jag vet inte riktigt hur man ska göra enligt tradition. En dum fråga kanske men det är något som har legat och grott. Hur gamla är du och er blivande man/fru? När jag läser i alla bröllopstidningar där de intervjuar eller har ett uppslag om ett brudpar så är det alltid runt eller strax över 30.

  • Marjas­inus
    Äldre 12 Sep 18:07
    #50
    Melissa1 skrev 2012-09-12 16:30:11 följande:
    Kyrkan får vi boka den 1 oktober vilket är SNART, strax över 2 veckor nu. 
    Det börjar bli på riktigt och lite overkligt. När berättade ni för alla att ni skulle gifta er?
    Sparade ni det till att bli en överraskning vid inbjudningarna eller hur gjorde ni?
    Vi ska inte ha någon kyrka, det blir en borgerlig vigsel i bersån utanför festlokalen. Vigselförrättare är redan bokad (hon tyckte vi var sjukt tidiga men lät oss boka henne ändå).

    Bröllop blir på något sätt inte så stor grej efter att man fått barn. Att avslöja det gav starka reaktioner men det var inte direkt så att vi skulle chocka någon med att tala om att vi tänkte gifta oss. Så vi har varit väldigt öppna under hela processen och skickade ut spara datumet-kort här i somras - men många visste om det redan innan...
Svar på tråden linköpingsbrudar 2013