• Meliss­a1
    Äldre 5 Aug 22:04
    109141 visningar
    694 svar
    694
    109141

    linköpingsbrudar 2013

    Hej linköpingsbrudar! 

    Jag och min sambo är i full gång med planeringen för vårt bröllop juni 2013!
    Tänkte om jag kanske kunde samla ihop fler som gifter sig nästa år så vi ge varandra tips och ideer. 
    Har sett att det funnits fler trådar här för tidigare år men hittar ingen för nästa år.

    Kom igen nu brudar, hur långt har ni kommit på er planering så här långt? :D 

  • Svar på tråden linköpingsbrudar 2013
  • Marjas­inus
    Äldre 30 Aug 14:00
    #21
    Melissa1 skrev 2012-08-30 12:09:05 följande:
    Just nu är min inspiration i botten. Stressen gnager helatiden och känner gång på gång att vi kanske ska skjuta upp bröllopet till nästa år. Sambon säger att vi kommer att gifta oss i sommar men det är jag som planerar det mesta. Har ett sjukt kontrollbehov och vill gärna ha koll på allt själv. Är livrädd för att låta andra hjälpa till. 
    Du måste nog försöka involvera din sambo på något sätt. Min tycker nog det är lite för länge kvar än, men jag försöker ge henne små uppdrag då och då och hon blir mer och mer engagerad. Men klänningen är ju viktigast....
  • Äldre 30 Aug 14:37
    #22

    Ja hur går det egentligen? Vi har ju bokat lokalen. Jag ringde till kyrkan i tisdags när jag helt plötsligt fick lite panik när jag kom att tänka på om någon redan hunnit boka den. Men de meddelade lugnt att de hittills bara hade ETT bröllop inbokat inför sommaren 2013, i HELA åkerbo församling!!! Tur för mig som nu har preliminärbokat kyrkan =) Nu är det helt klart: 24 augusti! =)

    Kockduon ska vi träffa på lördag för att prata om menyn och så vidare. Eftersom vi bjuder ca 110 gäster är ju inte buffé ett alternativ då  vi kommer duka på övervåningen och där finns det inte plats för att ha en buffé utan den får då serveras på undervåningen. Men då ska 110 personer fara upp och ner för en smal trappa. Nähä tack, sittandes servering får det bli. Då äter ju alla ungefär samtidigt också. Här också en fråga till Marjasinus; ska ni ha serveringspersonal från Kockduon och i så fall var ligger priserna för det ungefär?  

    Vidare så har jag börjat sy vimplar som ska hänga i taket i lokalen. Har väl lyckats producera 120st men behöver ju minst det tredubbla!

    Jag är utbildad florist från början så jag ska väl göra min egna bukett med tillbehör och bordsdekorationer har jag väl tänkt. Dessutom kan jag beställa direkt från grossisten då och jag har fått ta i en lista för hur priserna ligger denna vecka, alltså ganska ungefär hur de kommer ligga om ett år och kan därmed räkna ut ungefär vad den biten kommer kosta.

    Vi har också tagit lite knäppa bilder på oss två som kanske kommer kunna användas till något roligt sedan =)

    Ekonomi. Vi gjorde en budget ganska tidigt och kom upp i en svindlande summa. Men mycket kan vi ju inte beräkna redan vad det kommer kosta i slutet utan man får ju ta i lite i överkant för att ändå få ett hum om var det kan sluta. Jag är student och min blivande jobbar heltid. Spara kommer vi kunna göra en del. Tyvärr har jag inte tid att jobba extra då jag ska skriva examensarbete under hösten och våren men spara brukar jag kunna göra ändå. Vi är ju ganska unga och våra föräldrar vill gärna vara med och bidra (alltså helt frivilligt). Vi får bland annat en mycket generös summa från mina svärföräldrar (som de också gett min blivande två systrar när de gifte sig). Min mamma startade ett sparande direkt när hon fick reda på att vi skulle gifta oss och vill bidra med det hon kan samt så får vi min mammas och pappas vigselring (de är skilda) och vips så försvann det 10 000kr vi beräknat i budgeten för ringen. Visserligen mycket pengar kan man tycka men vem vet var guldpriset hinner sticka iväg till nästa sommar?! Hans föräldrar har också sagt att det som fattas i slutet får vi låna av dem utan problem =)

    Ja, det var väl det. Ser fram emot lördagens möte. Att planera maten är ju ytterligare en grej som gör att det känns "på riktigt". Jag har nog inte fattat att vi ska gifta oss liksom. Dock har vi en stor sak kvar; efternamn. Vi är verkligen inte överrens och jag vill inte ha dubbelefternamn. Men vi har ju, eller rättare sagt JAG har tid på mig att utöva min övertalningskampanj =)
     

  • Äldre 30 Aug 14:39
    #23
    Marjasinus skrev 2012-08-30 14:00:10 följande:
    Du måste nog försöka involvera din sambo på något sätt. Min tycker nog det är lite för länge kvar än, men jag försöker ge henne små uppdrag då och då och hon blir mer och mer engagerad. Men klänningen är ju viktigast....
    Haha, gillar biten "ge henne så uppdrag då och då". Precis så gör nämligen jag också =)
  • disney­prinse­ssan
    Äldre 30 Aug 14:43
    #24

    jag hoppar in här om det är okej! bor inte i linköping men jag bor i norrköping och datumet som vi har bestömt att gifa oss på är den 25 maj!

    så här långt har vi kommit:


    datum bestämt fotograf bokad kyrkan och präst är bestämd, men inte än bokad köpt tyget till brudklänningen
    men det är så mycket kvar Glad 
  • Marjas­inus
    Äldre 30 Aug 15:50
    #25
    malli716 skrev 2012-08-30 14:37:29 följande:
    Här också en fråga till Marjasinus; ska ni ha serveringspersonal från Kockduon och i så fall var ligger priserna för det ungefär?  
    Ja, 325:-/h
  • Marjas­inus
    Äldre 30 Aug 15:58
    #26
    malli716 skrev 2012-08-30 14:37:29 följande:
    Dock har vi en stor sak kvar; efternamn. Vi är verkligen inte överrens och jag vill inte ha dubbelefternamn. Men vi har ju, eller rättare sagt JAG har tid på mig att utöva min övertalningskampanj =)
    Mina kompisar lottade. Hon hade ett lite mer ovanligt efternamn, han hade ett son-namn. Hon fick lika många digitala "lappar i hatten" som det fanns personer med hans efternamn i Sverige och omvänt. Så det var ett rejält handikapp men hon lyckades dra hans namn ändå...

    Vi ska visst ha mitt namn. Sade min sambo igår... 
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Sep 09:24
    #27

    Nu har vi bokat vigselförrättare. Hon tyckte vi var ute väldigt långt i förväg. :) 

  • Äldre 8 Sep 15:36
    #28

    Här kommeren till. Vi hade först tänkt 2014 men kunde inte vänta så vi kör nästa år =)


    Vi ska åka och titta på två lokaler på måndag. Men tycker det är svårt att hitta en bra lokal där det finns porslin och som inte är jättedyr. Bara lokalen är bokad så kommer vi planera det andra sen.

  • Heobea
    Äldre 8 Sep 16:26
    #29

    Hej!!
    Jag och min sambo kommer också att gifta oss 2013. Den 29/6 närmare bestämt.
    Vi har bokat lokal, bestämt kryka, börjat göra inbjudningskort och lite annan dekor. Men vi borde boka fotograf och ev. catering också. Men det har varit rätt mycket annat som kommit i mellan på sista tiden. Jag har köpt två kinaklänninga som jag trivs sådär med. Funderar på att sy ihop dem, ta ena överdelen och den andra underdelen. Borde inte vara så svårt egentligen. Vi har köpt lite blandade saker på ikea osv. I- och utgångsmusiken i kyrkan är bestämd. Det var nog det enklaste tror jag.....
    Vi har en prel. gästlista och massor av överblivna idéer till dekor. Pyssel är nog mitt andranamn......

    Budget: vi har fantastisk tur måste jag säga. Min sambos föräldrar har valt att lägga ca 50000kr på alla sina barns bröllop (de är fyra syskon) så det gör att vi ungefär behöver spara ihop 20000kr. Nått jag tror inte blir npgr större problem egentligen. Vi försöker också sprida ut kostnaderna över tid så inte allt kommer i maj 2013.

    Namn: min sambo har ett av de tråkigaste efternamn man kan tänka sig så det har vi båda varit överrens om att det inte blir eftersom jag har ett mycket vanligt förnamn. Dessutom börjar båda efternamnen på E så vi behöver inte byta initialer. Men jag har alltid tyckt att mitt efternamn  som inte är lika vanligt som sambons, är rätt tråkigt. Varför jag länge tänkt att jag skulle byta tänka mig att  min farfars pappas gamla efternamn (han bytte) men så berättade min pappa varför han trodde att de bytte och då blev det hela mycket svårare (en ful historia om arv, barn och elaka styvmödrar). Min mammas flicknamn kommer inte heller på tapeten eftersom jag helst inte vill ha med dem att fgöra (ännu värre historia med tortyr, misshandel och fula ekonomiska trick....). Men ibland när vi pratar om vår lägenhet brukar vi kalla den för det Erikströmska hemmet, dvs en mix av våra efternamn. Så det skulle kunna vara ett alternativ. Men jag veeet inte, mixa efternamn känns rätt sådär mainstream. Antagligen slutar det med mitt gamla Ekström.

    Det vi stöter och blöter mest här hemma är frågan om mat, catering, buffé, göra själva, toastmaster och så gästlistan. Pju, det är svårt tycker jag för det finns människor i vår omgivning vi känner lite halvdant men skulle vilja bjuda för att de alltid får fester att bli bra. Sedan finns det den där högen med människor som bjudit oss på sitt bröllop som vi då borde bjuda tillbaka men inte umgås alls med (läs gamla skolkompisar). Men vi får väl se, vi kanske slutar med bara 20pers.... hihihi.

  • Rosie
    Äldre 9 Sep 12:58
    #30

    Hej tjejer! Här är en till som planerar sitt bröllop 2013 i Linköping/Norrköping!! Vi håller på och kollar på lokaler runt om i östergötland för att först kunna boka en lokal. Vi hoppas på ett maj bröllop men det beror också på tillgängligheten, Vi kommer att ha ett mindre bröllop med familj och de närmaste vilket känns mysigt. Jag har mailat offertförfrågningar och hoppas de är snabba på att svara. Det står att man ska vara ute ute mint sex månader innan så det känns som vi borde ha en chans att hitta nåt då vi önskar. Kan man köpa eller hyra klänningar nånstans i östergötland?? Jag tycker allt är så roligt och spännande, ska bli så kul att börja planera allt!!!

Svar på tråden linköpingsbrudar 2013