• Meliss­a1
    Äldre 5 Aug 22:04
    109115 visningar
    694 svar
    694
    109115

    linköpingsbrudar 2013

    Hej linköpingsbrudar! 

    Jag och min sambo är i full gång med planeringen för vårt bröllop juni 2013!
    Tänkte om jag kanske kunde samla ihop fler som gifter sig nästa år så vi ge varandra tips och ideer. 
    Har sett att det funnits fler trådar här för tidigare år men hittar ingen för nästa år.

    Kom igen nu brudar, hur långt har ni kommit på er planering så här långt? :D 

  • Svar på tråden linköpingsbrudar 2013
  • Äldre 5 Aug 22:09
    #1

    Vi gifter oss i juli 2013 och kommer att vara strax utanför Linköping. Min sambo är Linköpingsbo men vi bor i Uppsala nu. Är ganska krångligt att planera på distans men vi har kommit en bit så det känns bra.

    Hur går planeringen för er? 

  • Äldre 6 Aug 09:43
    #2

    Hej!
    Kul med en tråd för bara 2013!
    Vi gifter oss också då. Datum ej spikat då vi så gärna vill ha P2 som catering men de är redan upptagna flera av de datum som vi lämnat på förslag Rynkar på näsan Men lokalen blir Slatterfors magasin.
    I går berättade vi för hans föräldrar och i veckan ska vi berätta för mina. Vi har skrivit en preliminär gästlista och jag har hittat en Kina-klänning som jag ska beställa efter jul. En resa till Tyskland blir det också i vår. Ja, typ så långt har vi kommit hittills Glad

  • Marjas­inus
    Äldre 6 Aug 12:17
    #3

    Brudar hit och dit, får jag aldrig vara med?

    Vi gifter oss 29/6 2013. Borgerlig vigsel i bersån utanför Slattefors magasin, festen inne.

    Catering är bokat, partytält till vigselplatsen bokat, ljudanläggning till vigselcermoni/dans är bokad, save the date-kort skickade, har köpt små mängder dekorationer från ebay så vi kan se vad som ser bra ut och sen beställa mer lite senare.  Har köpt en smoking/smokingskjorta/lackskor därifrån också.

    Min svärmor har arbetat som sömmerska och kommer sy brudklänning åt min w2b och även en klänning till vår dotter. Sambon och hennes mor åker till sthlm om en månad för att prova klänningar och få inspiration till hur det skall bli.

    Vi var och besökte min bror för några veckor sedan och då köpte vi alla sorters bubbel som fanns på småflaskor på systemet och hade en bubbelprovning så där har vi nog bestämt oss. Det blir en resa ned till Tyskland framåt våren.

    När semestertiderna är över ska vi försöka boka upp en vigselförrättare också.

    Anledningen till att vi har varit så ivriga och gjort så mycket redan nu var att vi egentligen började prata om bröllop redan förra sommaren, men eftersom vi precis hade fått barn så var vi osäkra på hur mycket pengar vi skulle kunna spara under året. Så vi valde att skjuta allting ett år framåt för att först spara och sen planera. Men bröllop har nog funnits i vårt bakhuvud i nästan 13-14 månader så när vi väl valde att sätta igång så blev det en riktig rivstart.

  • Meliss­a1
    Äldre 6 Aug 13:48
    #4

    Oj vilken snabb respons det blev. Vad roligt!

    Vi har bestämt oss för juni 2013 och att vi vill gifta oss i Kärna kyrka då den är ganka speciell för oss. Han kommer dessutom från Malmslätt.

    Vi har valt att ha ett ganska litet bröllop och dragit gränsen vid 50 personer. Våra familjer och våra närmsta vänner med respektive. Mina svärföräldrar ska stå för bröllopstårtan och en vän till mig på jobbet som är utbildad florist ska göra alla våra blommor. Till ett mycket rabatterat pris. 1500-2000 kr supersnällt!

    Har inhandlat ett dussintal tidningar för inspiration. Både min sambo och jag har aldrig varit på ett bröllop tidigare så det är ganska nytt för oss. Några tips? 

    Det ser ut som att ni alla har kommit igång ordentligt. Kul med en man som är så engagerad :) 

     

  • Äldre 7 Aug 00:44
    #5

    Kul att flera har kommit en bit i planeringen!

    Vi kommer att gifta oss 6:e juli i Grebo kyrka och har mottagningen på Gamla slottet Bjärka Säby. Det var inte det lättaste att hitta en lokal som kändes hundra men vi bestämde oss till slut för Bjärka säby trots att det kostar en del. Fördelen är ju att man får ta med egen alkohol. 

    Just nu är lokal bokad, präst, kyrka och lokal. Klänningen köpte jag för tre veckor sedan, den ska lämnas in för ändringar i vår. Cateringfirman ska jag försöka få tag i under veckan. Några kompisar till sambon ska spela på festen och de verakr vara med på tåget.
    Idag var vi på konsultation på en pappersbutik där vi fick lite tips och hjälp med att utforma inbjudningskorten.

    I händerna på svärmor lämnade jag en lång lista på uppgifter och folk att kontakta. Det är det som känns svårast med att inte bo på plats, att jag inte själv har någon koll på frisörer, florister make-up artister osv. Någon som har några bra tips?

     

  • Meliss­a1
    Äldre 7 Aug 23:25
    #6

    Vad skönt att ni kommit någon vart! 

    Vi fick inte boka vår kyrka förrens 1 oktober tyvärr så det känns som man tappar lite av planerningstiden då. Vi har besökt olika festlokaler men inte riktigt bestämmt oss. Vi har varit utanför Bjärka-Säby, superfint! Dock är vår kyrka på andra sidan stan så det tar över en halvtimme att åka dit så vi har valt att inte ha den lokalen.

    Systrarna Grön är superbra florister har jag hört. Trevliga och duktiga tjejer. Frisör vet jag inte riktigt om här i stan. Jag har gått hos samma frisör i 3 år men tyvärr gör hon inte avancerad uppsättningar så jag måste leta en jag med. Ska kolla runt lite priser och vad som ingår i priserna osv. Sminket vet jag redan att det kommer bli på Make up store. Dom är jättebra.  

    Har en fråga, kan man vara fööör tidig med något. Är redan sugen på att leta ring och klänning men det känns lite pinsamt och gå in i butikerna och kika runt. Det är ju nästan ett år kvar. Hur tidig får man vara tycker ni?

     

  • Äldre 7 Aug 23:41
    #7
    Melissa1 skrev 2012-08-07 23:25:43 följande:
    Vad skönt att ni kommit någon vart! 

    Vi fick inte boka vår kyrka förrens 1 oktober tyvärr så det känns som man tappar lite av planerningstiden då. Vi har besökt olika festlokaler men inte riktigt bestämmt oss. Vi har varit utanför Bjärka-Säby, superfint! Dock är vår kyrka på andra sidan stan så det tar över en halvtimme att åka dit så vi har valt att inte ha den lokalen.

    Systrarna Grön är superbra florister har jag hört. Trevliga och duktiga tjejer. Frisör vet jag inte riktigt om här i stan. Jag har gått hos samma frisör i 3 år men tyvärr gör hon inte avancerad uppsättningar så jag måste leta en jag med. Ska kolla runt lite priser och vad som ingår i priserna osv. Sminket vet jag redan att det kommer bli på Make up store. Dom är jättebra.  

    Har en fråga, kan man vara fööör tidig med något. Är redan sugen på att leta ring och klänning men det känns lite pinsamt och gå in i butikerna och kika runt. Det är ju nästan ett år kvar. Hur tidig får man vara tycker ni?

     
    Systrarna grön är superduktiga men dyra som sjutton. Men man får ju också vad man betalar för. Men fast de är dyrast så skulle jag personligen inte gå till någon annan då jag har ett öga in i de flesta floritsaffärer i staden och systrarna grön är de som sköter sig bäst i branchen både mot sina konkurreter och kunder. Men jag ska göra min bukett själv då jag är utbildad florist (dok inte verksam). Frisör har jag inget bra förslag på heller. Klipper mig väldigt sällan. 

    Angående din fråga om brudklänningar så tycker jag verkligen du ska göra det. Jag var ute för två veckor sedan för att börja prova modeller och se vad man passar i. Både partyworld och bröllopshuset hade REA då. Vet ej hur det är just nu men då hade de halva priset på massor fina klänninger. Så spring och prova. De tyckte inte att jag var tidigt ute. Vad det gäller ringar tycker jag du ska prova det också. Ett stort beslut om vad man ska bära hela livet och det är klart man behöver ha tid på sig att se olika modeller och verkligen tänka efter vad man passar i och vad som passar till förlovningsringen. Jag som handlat mycket på Sandström Dewit rekommenderar så klart dem då du kan beställa i princip vad du vill och så gör de det på beställning. Perfekt om man har en speciell tanke om hr man vill ha sin ring (eller andra smycken).
  • Marjas­inus
    Äldre 8 Aug 20:11
    #8
    Melissa1 skrev 2012-08-07 23:25:43 följande:
    Har en fråga, kan man vara fööör tidig med något. Är redan sugen på att leta ring och klänning men det känns lite pinsamt och gå in i butikerna och kika runt. Det är ju nästan ett år kvar. Hur tidig får man vara tycker ni?
    Köpa brudbukett och fixa håruppsättningen kan vara dumt att göra alltför tidigt. I övrigt är det bara att köra :)

    Ditt engagemang kommer gå upp och ned under året. Ta vara på din inspiration när du har den! Rätt som det är sitter du och svettas med bordsplacering, bröllopsprogram, praktiska problem och då önskar du att du hade gjort sådant som kunde göras tidigt långt före. I bröllopsbutikerna är dom vana vid folk som är tidigt ute, sen kan man ju kanske ligga lite lågt mot släkt och vänner om det skulle vara ett problem!
  • Äldre 14 Aug 11:03
    #9

    Hej där.
    Nu behöver jag lite hjälp. Pratade precis med P2 och de säger att de inte tänker servera på några bröllop nästa sommar. Jahopp, tillbaka på rutan ett nästan. Behöver alltså tips på andra  cateringfirmor nu. De vi har haft uppe som förslag är Stångs magasin, hagdahls och Wahlbecks. Dock är ju porslinsfrågan avgörande då Slattefors inte har en endaste liten gaffel...... så helst ska det vara en cateringfirma som kan fixa med porslin.

  • Äldre 14 Aug 11:11
    #10
    malli716 skrev 2012-08-14 11:03:12 följande:
    Vi har bokat Viktors catering. De är inte så dyra och jag tror att man kan hyra porslin och dukar genom dem. 

    Hörde av Kristina Ekman på Bjärka Säby att P2 skulle sluta med bröllop. De hade ju samarbete med Bjärka innan men fanns inte som alternativ så jag frågade. De har tagit in en ny firma som heter MoTo catering. Du kan ju kolla med dem. 
Svar på tråden linköpingsbrudar 2013