• Äldre 3 Aug 21:40
    97058 visningar
    105 svar
    105
    97058

    Syrianskt/svenskt bröllop

    Jag och min pojkvän planerar att gifta oss inom 1-1,5 år. Vi har inte riktigt kommit igång med planeringen och vi vet egentligen inte vart vi ska börja. Vi ska ha ett syrianskt/svenskt bröllop då jag är syrian och han svensk. Vi skulle uppskatta om vi kunde få tips och förslag på festlokal, kyrka, ja i princip allt i Stockholms-området. Vi kommer att bjuda ca 150 gäster. Vi vill ha en syriansk cateringfirma och vigas i en svensk kyrka, det har vi i alla fall bestämt. Någon som har haft/ska ha ett syrianskt eller syrianskt/svenskt bröllop som vill dela med sig lite av hur er planering såg/ser ut? Någon som kan hjälpa oss med lite information om festlokaler, kyrkor och cateringfirmor? Kostnader osv? Alla tips och förslag tas tacksamt emot! 

    Tanken med denna tråd är också att vi som ska ha ett syrianskt/svenskt eller syrianskt bröllop ska kunna dela med oss av allt vad bröllopsplaneringen innebär! 


    syrianskt bröllop, bröllopsplanering, syrianskt/svenskt
  • Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop
  • Äldre 6 Aug 09:25
    #1

    Ingen? 

  • Mustik­ka
    Äldre 10 Nov 21:40
    #2

    Jag är i samma situation faktiskt men med en finsk. Vi gifter oss den 27juli 2013 och har nästan 300 gäster. Så de lönade för oss att ha i en lokal där. södertälje. Fick allt för ett bra pris. Det är paketet som är dyrt inte gästantalet. Vårt kalas med ALLT inräknat blommor i kyrka lokal brudbugett tärnans blommor Bestman får vid kavajen o 30 små som de närstående kan ha på kavajen. 10 små rätter. Varmrätt tårta kaffe fruktfat dryck ej alkohol. Kameraman och fotografering. Allt gick på 140.000 det jag får fixa fram e bilen, spriten och dj. Vi kör Med dj pga att man kan mixa syrianska låtar o sen finska osv. Det ska passa alla gäster och är dessutom myyycket billigare.

  • Mustik­ka
    Äldre 10 Nov 21:53
    #3

    Det jag glömde säga var att syrianska lokaler har oftast egna cateringfirmor. Kollade måånga olika o de dyrare om man tar enskilt. De gick på ca 1000 kr per person och det är svindyrt. Åk runt och fråga det gjorde vi.

  • Äldre 11 Nov 23:38
    #4

    Hej, 

    Kul med en syriansk brud, som dessutom också ska hålla ett "bland-bröllop"! Tråden är några månader gammal, så nu har vi kommit lite längre i planeringen. Festlokal och kyrka är bokad. Vi kommer gifta oss i Mariefreds kyrka och hålla bröllopsfesten i Panorama, Södertälje. Bröllopet äger rum den 27 sept. Vart ska ni vigas och hålla bröllopsfesten?

     

  • Mustik­ka
    Äldre 13 Nov 07:23
    #5

    Jo tack det kommer nog bli super spännande. Vad roligt för er också att planerna går framot. Vi har den i mona lisa och tror kyrkan heter mor jakobs. Mariefred kyrkan var en favorit de väldigt fint där :) har ni skaffat sångare lr dj? Vi har ännu inte bokat någon. Dj är bra för alla gäster men frågan är om dem faktiskt kan spela bra på bröllop.

  • Äldre 13 Nov 18:10
    #6

    Ja, jag blev förälskad i kyrkan vid första ögonkastet. Visst är den fin? Vi har faktiskt tänkt att ha både Dj och syrianskt liveband. Men det skulle säkert funka att ha b ara Dj. Men jag vill gärna ha Bashar Yohanon. Vet du vem han är? Och sen Dj för min fästmans skull, så vi får blandad musik. Vem har ni tänkt som Dj? Jag vet fler syrianer som haft Dj på sina bröllop och det har varit bra! I så fall kan ni ju ha en Dj som kan syriansk musik också. Det finns en Dj som heter Ninor. Han spelade på min väns bröllop. Hon gifte sig med en svensk, så då spelade han blandad musik. Han var bra tycker jag.

  • Äldre 13 Nov 18:11
    #7

    Kan tillägga att Djn som jag precis tipsade om är syrian.

  • Mustik­ka
    Äldre 14 Nov 19:18
    #8

    Jo kyrkan är helt sagolik faktiskt =) Efter en massa om och men så har vi också tänkt på det faktiskt att ha båda. Det är mer känsla vid liveband och kan tänkta mig att det kan bli mer livat. Känner inte igen Bashar men han var bra. Är själv inte alls bra på sångare eller hur man ens får tag på dem. Min bror ville ha någon som hette Fadi komo men vet inte vad sångare kostar, har hört allt från typ 15.000 till 40.000 Det är ju svindyrt. Föräldrarna känner en annan som heter Johan Bozdemir med hans pappa. Haha de ett helt hav med sångaren.

    Hur mycket får ni betala för Bashar? Har Djn du känner en hemsida lr något man kan kontakta honom via? Har två djn i åtanke, Båda heter roligt nog Dj Samer men den ena har inga egna högtalaren och utrustning men det sägs att han är bättre. Trode aldrig att ett bröllop skulle varit så stressigt höhö.

    Har du hittat klänning? har själv funderat på om man ska sy upp en i dem där kina sidorna. Många jag känner har köpt klänningar därifrån, Blev lite nyfiken. Har du själv handlat på någon sådan sida? =) 

  • Äldre 14 Nov 23:53
    #9

    Ja, jag tycker också att det är mer känsla när man har live-band! Det är därför som vi tänkt ha både live-band och Dj. 

    Bashar är riktigt grym tycker jag. Vet du vem Fadi Karat är? En känd sångare från Syrien. Jag tycker att han och Bashar Yohanon håller samma klass. Jag har ingen aning om vad Bashar tar, vi har inte kontaktat han än, men jag har hört att han tar ca 25 000- 28 000 KR och det är riktigt mycket pengar. Men men, vi ska kontakta han och se vad vi får för pris. 
    Jag känner till Fadi Komo, men jag tvivlar starkt på att han tar 40 000 KR. Inte ens dom som jag nämnt, som är kända bland syrianer i hela världen tar så mycket. Fadi Komo tar nog kanske runt 20 000 KR. Om han tar mer så tycker jag inte att han är värd det! Men det är bara min åsikt. 
    Vad vill ni ha för musik? Syriansk/assyrisk eller arabisk? 

    Föresten, du är syrian... men varifrån? Syrien? Turkiet? Libanon? Mina föräldrar kommer från Syrien, så vi lyssnar mycket på merdelli, arabiska och syrianska/assyriska. Det styr ju också valet av sångare. Jag vill ha någon som kan sjunga på arabiska också, inte bara syrianska/assyriska. 

    Du kan googla på Dj Ninor. Jag har faktiskt ingen aning om han har hemsida eller inte! 

    Klänning har jag faktiskt inte hittat än, jag har inte riktigt börjat leta! Jag funderade också först på att kanske beställa en klänning från Kina, men det vågar jag faktiskt inte. Jag har sett några bilder på kopior och jag tycker dom flesta ser väldigt billiga ut och inte alls lika orginalen! Dock finns det många som är hur nöjda som helst. Så det är en chansning tror jag.
    Men jag vet att det finns en butik i Stockholm som heter Drottninggatan Brud och fest. Där kan man också sy upp en klänning. Så man kan visa dom bild(er) på hur man vill att klänningen ska se ut och så syr dom upp den! Jag mejlade dom en bild och frågade vad det skulle kosta och fick svaret: 6000 KR. Och för en sådan klänning som jag skickade bild på så är det mycket bra pris! Så dom har jag faktiskt tänkt besöka när jag börjar min jakt på klänning. Butiken ligger på Drottninggatan, som sagt. Det får bli ganska snart. 
     

  • Mustik­ka
    Äldre 18 Nov 21:19
    #10

    Hej. Hade tappat bort detta inlägg.

    Är ganska dålig när de gäller sångaren men kollade upp dem och bashar är väldigt duktig. du gör ett bra val isånna fall, och de flesta är dyra så är det bara, har ingen aning vad fadi komo tog men tyckte inte han var såå duktig för ens 20,000 om han nu skulle ta det, vilket jag skulle tro, i såna fall tar man någon som är bättre som Bashar o lägger till lite till.Vi satt och disskuterade killen och jag, eftersom båda är fattiga studeranden så kör vi med Dj, och vill tacka dig massor för Dj Ninor verkar super duktig. Han har dessutom den där trumman som är ganska mäktig som kan få festen att kännas mer live. Han bor i gbg men kan tänka sig att komma till S-tälje. Vi ska kontakta honom i morgon för mer information.

    Jag är assyr/syrian från Syrien och Turkiet men fick jag välja så är arabiska roligare att dansa till, tycker helt ärligt inte att syrianska/assyriska är så jätte bra om man bara har det, de samma hela tiden, assyriskans bagiye är min favorit den är skoj o dansa till men annars är arabiska nog en favorit, merdelli vet jag inte vad det är, men musik man kan skaka rumpan till är alltid bäst, dem kan många dansa till också, inte bara vi utan svenskar/finnarna också ;)

    Hittade precis min drömklänning, Har aldrig varit den som piffar upp mig extremt så vill vara en prinsessa på vår dag, det blir en prinsess bal men nackdelen är att jag hitta den på blocket och säljaren svarar inte på vart hon köpt den, det är en Xs som är omöjligt för mig att ens försöka komma in i.
    Skrev i forumet om den, men får se om något känner igen den. Jag är lite av en dare devil och ska testa kina sidorna, blir den inte fin så köper jag en från butik. Kommer köpa den isåna fall custom made från en sömmerska som har bara bra feedback och ett par månader innan bröllopet. Får hålla tummar och tår blir den fin är jag världens lyckligaste om inte så har jag försökt och hinner ännu köpa en klänning som jag kan beställa från en brud butik.

     

Svar på tråden Syrianskt/svenskt bröllop