• marrym­e88
    Äldre 25 Jul 11:37
    3984 visningar
    8 svar
    8
    3984

    Hur säger man?

    Vi gifte oss den 14e och har nu lite funderingar om efternamn. Jag valde att behålla mitt efternamn som mellannamn och tog mannens efternamn. Ska man då bara säga och skriva påpapper med mannens efternamn eller ska jag säga/skriva båda? Vad är korrekt? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur säger man?
  • mariaj­ernber­g
    Äldre 25 Jul 11:43
    #1

    Jag har gjort precis som du, jag skriver bara mannens efternamn. Men sen vad som är rätt och fel de vet jag inte

  • marrym­e88
    Äldre 25 Jul 11:45
    #2

    Fast jag vill gärna säga mitt efternamn också :p

  • mariaj­ernber­g
    Äldre 25 Jul 12:17
    #3

    Då tycker jag att du får göra det :)
    Min mamma hade sitt efternamn kvar och tog min pappas namn också (nu var ju detta när jag var liiiiten, så de är ju ett par år sen) Men jag vet att hon skrev båda namnen jämt när hon skrev under nått.
    Jag är för lat, så jag skriver bara ett hehe

  • marrym­e88
    Äldre 25 Jul 12:38
    #4

    Jag tänkte mest på det här att an inte får ha dubbelefternamn längre utan att ena då räknas som mellannamn..men mn kanske får skriva båda ändå?:)

  • Äldre 25 Jul 13:12
    #5

    jag kommer då skriva bägge namnen när ja gifter mig.. men kommer nog bara säga ett :P

  • majfli­cka
    Äldre 25 Jul 16:41
    #6

    Du får skriva båda om du vill det, är upp till dig så länge du skriver efternamnet. Är inte fel att skriva ut båda. Det är ju fö också bara enligt lagen man bara har ett efternamn, i folks tankar har du ju "dubbelnamn"  om du förstår hur jag menar =) Tänk dock på att skriva på pass/körkort och på eventuella kort så som du tänker signera kvitton iaf utomlands, annars kan det bli trassel då de går så mkt mer på underskriften i många länder såsom USA och den då måste vara samma på bankkort och pass t ex. Min mamma får alltid mkt problem med det när vi är i USA för hon glömmer bort sig och skriver omväxlande ut 2 efternamn och ibland 1 och på bankkortet står det två. Det är standar för henne att  de får tillkalla en "manager" för att titta närmare på det hela ;)

  • Äldre 25 Jul 22:38
    #7

    Sålänge du kör med samma underskrift jämt och erkänner den som din så är det nog rätt valfritt. I vissa länder är det som sagt ovan väldigt kinkigt om du skriver på kvitton med nåt annat än exakt det som står i ditt pass.

    Men jag trodde tanken med att ha både mellannamn och efternamn var just att använda båda? Båda står på efternamnsraden i ditt pass fö - kan vara bra att veta. Lagligen är det bara hans efternamn som är ditt och som kan föras vidare (t ex till framtida barn), dock, men båda kommer stå som ditt efternamn i alla andra sammanhang. 

  • marrym­e88
    Äldre 26 Jul 09:55
    #8

    Åh vad svårt haaha.. Jag gillar ju mitt namn men blir jobbigt om man ska skriva båda jämt när man skriver på kvitton osv..

Svar på tråden Hur säger man?