• englat­uss
    Äldre 19 Jul 19:47
    5263 visningar
    13 svar
    13
    5263

    Vilket efternamn klingar bäst i era öron?

    Det är mest på kul som jag ställer frågan då givetvis mitt och blivande mannens tycke är viktigast. Man får känna efter ordentligt och vänja sig vid tanken att kanske byta sitt eget och hur det skulle kännas, det är ju en stor del av ens identitet. Visst det är inget måste men jag vill absolut ha ett gemensamt efternamn för det känns mer sammanhörande och familjärt eller hur jag ska säga. Jag vill hlst att vi har ett efternamn och inte flera.
    Min blivande man har ett av de vanligaste svenska namnen medan jag har ett ovanligare så känns inte helt som jag vill byta mot ett vnaligt men finns också ett par släktnamn att välja på och attvi båda i så fall byter. Vi är ingen av oss helt emot att byta till den andres dock, vi behöver mest tid att känna efter då förlovningen och bröllopsplanerna är nya men vi har varit tillsammans tio år. Våra namn är Sandra & Tobias.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn klingar bäst i era öron?
  • Äldre 19 Jul 19:53
    #1

    Röstade på Annell..tycker det låter fint...och det är nog det namnet av dom som inte varje gång någon annan ska skriva det som ni behöver höra "och det stavas....?"

  • Äldre 19 Jul 20:05
    #2

    Annell eller Hartwig. Definitivt inte det tredje. På engelska (uttal dvs) blir Hartwig lite si och så :p


    Hm, Annell får min röst.

  • Milano
    Äldre 19 Jul 20:43
    #3

    Jag la min röst på Hartwig, tycker det klingade fint med era förnamn

  • Äldre 19 Jul 21:30
    #4

    Röstade Hartwig! Min spontana fundering kring nr ett var stavningen. Jag hade nog tex trott att det skulle stavas med ett n om jag hört det. Det kanske inte alls är ett problem men värt att tänka på kanske? Lycka till med ert beslut!


  • jakoth­er
    Äldre 19 Jul 22:37
    #5

    Röstade på Hartwig bara för att det lät lyxigt och som att ni kom från en rik familj ;)


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Indian­sommar
    Äldre 19 Jul 22:37
    #6

    Jag röstade på Hartwig, Annell är för mig ett förnamn (vet flera bosnier som heter så, fast stavar på annat sätt)

  • Äldre 20 Jul 18:02
    #7

    Hartwig och Hartvig är tydligen inte så ovanliga efternamn. Efter den här tråden så har det damnet dykt på lite här och där :)

  • Äldre 20 Jul 18:11
    #8

    röstade på Härlin, men Anell skulle oxå passa väldigt bra :) jag och min fästman har oxå sagt att när vi gifter oss ska han ta sin pappas efternamn, som är ett släktnamn och så ska vi heta det. jag kommer ha mitt säktnamn som mellannamn. dock kan jag inte skriva någon av dem, särskilt inte min fästmans då det är sååå ovanligt att OM det skulle finnas någon som bor här jag bor så skulle dom DIREKT veta vem vi var. :P 

  • Äldre 20 Jul 18:55
    #9
    filibustern skrev 2012-07-20 18:11:47 följande:
    dock kan jag inte skriva någon av dem, särskilt inte min fästmans då det är sååå ovanligt att OM det skulle finnas någon som bor här jag bor så skulle dom DIREKT veta vem vi var. :P
    Gäller mig också. Vi är 9 eller nu 10 med mitt efternamn :) Älskar det!
  • Äldre 20 Jul 19:02
    #10
    TheD skrev 2012-07-20 18:55:18 följande:
    Gäller mig också. Vi är 9 eller nu 10 med mitt efternamn :) Älskar det!
    tror min fästmans släkt är... 13 st med deras efternamn nu när det tillkommit tre småttingar. :) vi blir troligen nr 14 och 15, om inte det händer något oväntat :P 
  • Odium
    Äldre 20 Jul 20:15
    #11

    Röstade Hartwig. Tyckte det lät finast med förnamnen och så har jag en förkärlek till W.
    Vi skapade eget efternamn på PRV, Wynjadal. [Vynnjadaal]

  • august­esen
    Äldre 20 Jul 20:35
    #12

    Jag röstade för Annell, mest för Hartwig är svårare att uttala men annars gillar Hartwig mer då det låter elegant :)
    Är själv uppvuxen med klurigt efternamn så ni hittade vi på ett nytt eget som ingen annan heter <3 it!


  • LillaC
    Äldre 20 Jul 21:32
    #13

    Annell. Jag tycker om namn som är "mjuka" i uttalet. Hartwig och Härlin tycker jag låter hårt och man får anstränga sig lite för att uttala dom, Anell har ett annat flyt. Fast era förnamn passar med alla efternamn så det är ju egentligen bara en smaksak. Och stava dom får ni nog göra med alla tre. Själv har jag både förnamn och efternamn som jag allt som oftast får stava och som absolut inte passar ihop men det går det med :-P

Svar på tråden Vilket efternamn klingar bäst i era öron?