• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    43208 visningar
    151 svar
    151
    43208

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Anonym (spara­)
    Äldre 11 Sep 17:49
    Anonym (utanför stan) skrev 2012-09-11 15:16:43 följande:
    Då förutsätts det att man bor i en stad .
    Om man  bor så det inte finns tillgång till kollektivtrafik då? här går en buss på morgon och en på kvällen.
    Gubben har 8 mil t& r till jobbet  och vi behöver 2 bilar.
    Vi har 3 mil till närmsta stad och 2 mil till närmsta konsum butik.

    Vi bor i hus och har 3 barn. Närmsta kompis till barnen bor 1 mil bort = en del skjutsande + skjutsande till träningar osv.
    vintertid måste går´n skottas med hjälp av lastmaskin så där rinner en hel del pengar iväg till bränsle.
    Lägg sen till att det finns allergi och annan sjukdom vilket medför en extra kostnad på x kr i medicin och specialkost.
    Vi värmer huset med el och en kamin så månadskostnad på huset varierar mellan sommar och vinter.

    Så finns de inte en plan i världen att vi skulle kunna spara nå 6000 kr/månad
    Det är en prioriteringsfråga. Ni KAN nog också spara 6000 sek/månad men då får ni välja bort något annat. 

    Ni som har hus och inte lyckas spara några tusenlappar i månaden - vad gör ni när räntan går upp? Vad gör ni om det blir en iskall vinter igen och elpriset går upp? 
  • Anonym
    Äldre 11 Sep 18:00

    Jag har haft turen att träffa någon vars föräldrar har eget företag och som har det väldigt bra ställt. Utav den anledningen har vi en budget som är obegränsad eftersom dom kommer att stå för bröllopet. Hade aldrig trott att jag skulle få ha ett sago-brölllop men nu blir det helt över förväntan. Hade annars aldrig tagit ett lån för att gifta mig, utan i så fall stuckit iväg till nåt tropiskt ställe och gift mig, bara jag och min blivande...

  • Sofiii­z
    Äldre 11 Sep 18:03
    Anonym skrev 2012-09-11 18:00:53 följande:
    Jag har haft turen att träffa någon vars föräldrar har eget företag och som har det väldigt bra ställt. Utav den anledningen har vi en budget som är obegränsad eftersom dom kommer att stå för bröllopet. Hade aldrig trott att jag skulle få ha ett sago-brölllop men nu blir det helt över förväntan. Hade annars aldrig tagit ett lån för att gifta mig, utan i så fall stuckit iväg till nåt tropiskt ställe och gift mig, bara jag och min blivande...
    Lyllo dig ;) är som på film då? :)
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 21:32
    annagustafson89 skrev 2012-09-11 15:29:15 följande:
    Oj vad lätt det verkar för alla när jag läser bland de första sidorna. Klart att man aldrig skulle ta lån för ett bröllop osv.. Som att det är oerhört fult..
    Jag är studerande och min karl har precis blivit klar, skaffat vår första bil och lever så gott som ett fullgott vuxenliv trots att vi studerat/studerar. Nu blev min mamma dödligt sjuk för någon månad sen och kommer inom något/några år avlida. Min önskan är att min mamma ska var med på bröllopet, men hoppas ändå kunna komma undan någorlunda utan lån. Vi kommer ha ett budgetbröllop, för att det är exakt vad jag drömmer om. Älskar personliga skavanker och när ingenting är riktigt perfekt men istället helt underbart uppsluppen stämning och armbågarna på bordet.

    Dock tycker jag att det är en så extremt stor och fantastisk dag, så om det nu inte var så att jag drömde om mitt lilla billiga bröllop så skulle jag utan tvekan ta lån! För jag kommer inte gifta mig två gånger i livet..
    Jag tycker inte det är fult, jag tycker det är dumt. Min grundtes är att om man har råd att låna har man råd att spara. Att ta lån är bara ett sätt att få tillfredsställelse omeddelbart istället för att ha lite tålamod och så innan man kan skörda. Jag har dock hela tiden sagt att många beslut i ens liv handlar om att väga för- och nackdelar och sedan ta ett beslut. Har man haft sådan otur som ni har så har man ju helt andra förutsättningar för att ta beslutet och där hade nog även jag kunnat se lån som en utväg.
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 21:47
    Anonym (utanför stan) skrev 2012-09-11 15:16:43 följande:
    Då förutsätts det att man bor i en stad .
    Om man  bor så det inte finns tillgång till kollektivtrafik då? här går en buss på morgon och en på kvällen.
    Gubben har 8 mil t& r till jobbet  och vi behöver 2 bilar.
    Vi har 3 mil till närmsta stad och 2 mil till närmsta konsum butik.

    Vi bor i hus och har 3 barn. Närmsta kompis till barnen bor 1 mil bort = en del skjutsande + skjutsande till träningar osv.
    vintertid måste går´n skottas med hjälp av lastmaskin så där rinner en hel del pengar iväg till bränsle.
    Lägg sen till att det finns allergi och annan sjukdom vilket medför en extra kostnad på x kr i medicin och specialkost.
    Vi värmer huset med el och en kamin så månadskostnad på huset varierar mellan sommar och vinter.

    Så finns de inte en plan i världen att vi skulle kunna spara nå 6000 kr/månad
    Ni vidimerar ju påståendet lite ändå. När ni skaffade huset så visste ni antagligen om hur dåliga kommunikationer det var och att det skulle innebära mycket bilburna transporter men ni skaffade det ändå och jag hoppas ni trivs. Allergier, sjukdom och var man kan få arbete nånstans är ju svårt att styra över ibland men allting har sitt pris och ni valde det själva :)

    Å andra sidan har ni säkert ett större hus med tomt där ni skulle kunna ha en fin vigsel/fest. Det är svårt att ha i en lägenhet i stan. 
  • Äldre 11 Sep 22:01
    Anonym (spara) skrev 2012-09-11 17:49:19 följande:
    Det är en prioriteringsfråga. Ni KAN nog också spara 6000 sek/månad men då får ni välja bort något annat. 

    Ni som har hus och inte lyckas spara några tusenlappar i månaden - vad gör ni när räntan går upp? Vad gör ni om det blir en iskall vinter igen och elpriset går upp? 
    Nu har vi redan gift oss utan lån, men däremot tack vare ett arv så vi kunde "låna av oss själva" tills arvet utföll.
    Själv skulle jag inte ta ett lån för att gifta mig, men det betyder inte att jag tycker att det är helt vansinnigt att tänka i dom banorna.

    Och några 6000:- i månaden kan vi inte spara, det kunde vi inte ens när jag jobbade heltid (jobbar numer halvtid) och trots att maken har ett välbetalt jobb.
    Nu har vi avbetalningar på huset i och för sig. Om vi inte hade det så skulle vi kunnat spara mer.
    Men vi lägger undan mellan 1500:- och 2500:- i månaden för oväntade utgifter.
    Om vi levde snålare än vi gör så kanske vi hade kunnat spara 3000:- i månaden men dom där 6000:- du pratar om finns inte på kartan, och dom fanns inte där för ett par år sedan då vi båda jobbade heltid heller. 
    Och att försaka alla nöjen eller all "lyx"  (såsom något enstaka restaurangbesök eller ute-lunch) känns inte heller bra. Man vill ju faktiskt ha ett liv också, inte bara spara och gneta och leva på nudlar...

    Så att säga att alla kan göra det är rätt förmätet.
    När jag hade som sämst ställt, innan jag träffade maken, så var jag glad om jag hade 500:- kvar efter att räkningarna var betalda och då var den enda lyx jag unnade mig att kanske få lite kött till nudlarna ibland.
    Visst, jag skulle inte ens drömma om att ta ett lån när jag var i den situationen heller.

    Men jag förstår dom som kanske hellre betalar 1500:- i månaden på ett lån som dom får betala på i många år, när dom inte kan spara några fantasisummor varje månad för att få ihop till sitt drömbröllop inom överskådlig tid.
    Sen får väl alla tycka att det är korkat, onödigt eller vad dom nu tycker.

    Men om man tycker att det är korkat så gör man det ju inte själv, så enkelt är det väl?
    Att någon annan tar lån är ju ändå upp till den personen. Vuxna människor får ta ansvar för sina egna handlingar, oavsett vad andra tycker om det. 
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Sep 23:16
    Chicita skrev 2012-09-11 22:01:26 följande:
    Men om man tycker att det är korkat så gör man det ju inte själv, så enkelt är det väl?
    Att någon annan tar lån är ju ändå upp till den personen. Vuxna människor får ta ansvar för sina egna handlingar, oavsett vad andra tycker om det. 
    Absolut, fast det skadar inte att belysa riskerna eftersom det är väldigt negligerat...
  • Frida8­7
    Äldre 12 Sep 01:26

    Vi tar inga lån utan har sparat ihop det själva (lite hjälp från våra föräldrar).
    Bröllopsbudgeten är 180 000 kr utan bröllopsresan men med ringar. Vi har iofs inga barn och bor utomlands så det gör det kanske lättare :) 

  • Anonym (utanf­ör stan)
    Äldre 12 Sep 05:51
    Anonym (spara) skrev 2012-09-11 17:49:19 följande:
    Det är en prioriteringsfråga. Ni KAN nog också spara 6000 sek/månad men då får ni välja bort något annat. 

    Ni som har hus och inte lyckas spara några tusenlappar i månaden - vad gör ni när räntan går upp? Vad gör ni om det blir en iskall vinter igen och elpriset går upp? 
    Man ser till att ha bundet elavtal så man vet vad priset är. Sen så läggs det naturligtvis en viss summa till huskonto men inga 6000/mån. Då  det alltid finns att göra på ett gammalt hus. och för att det ska finnas id oförutsedda utgifter ex om nåt går sönder eller som nu när vi skulle tilläggsisolera och de visar sej att ena fönsterkarmen ruttnat och behövde bytas. Men de ä skillnad på 5-6000/månad och nån tusenlapp.
  • Anonym (utanf­ör stan)
    Äldre 12 Sep 05:58
    Marjasinus skrev 2012-09-11 21:47:03 följande:
    Ni vidimerar ju påståendet lite ändå. När ni skaffade huset så visste ni antagligen om hur dåliga kommunikationer det var och att det skulle innebära mycket bilburna transporter men ni skaffade det ändå och jag hoppas ni trivs. Allergier, sjukdom och var man kan få arbete nånstans är ju svårt att styra över ibland men allting har sitt pris och ni valde det själva :)

    Å andra sidan har ni säkert ett större hus med tomt där ni skulle kunna ha en fin vigsel/fest. Det är svårt att ha i en lägenhet i stan. 
    När huset införskaffades för mer än 10 år sen va bränslepriserna inte som dom är idag tex. Sen så var det  fler bussar som gick förut än idag.  Huset är inte stort och har en liten tomt men visst skulle man kunna ha en vigsel här och få plats med ett visst antal gäster om man ville det. 
Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?