• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    42878 visningar
    151 svar
    151
    42878

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 13:59
    #91
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 11:40:27 följande:
    Jag har svårt att förstå hur folk INTE kan spara pengar när de har normal lön. Jag har lyckats spara även när jag haft väldigt låg lön. Jag skulle gärna vilja se er budget - ni som inte lyckas spara ihop till det ni behöver.

    Om man får ut 10 000 SEK/månad per person (vilket är låg lön enl mej) så kan man ha följande ekonomi;

    4000 SEK för mat
    7000 SEK för boende
    1000 SEK för telefon, bredband
    1000 SEK för kollektivtrafik
    1000 SEK för nöjen

    Har man då inte 6000 SEK över varje månad? Efter ett år kan man ha ett ganska stort bröllop - utan några skulder!
    Fast TS förutsättning var ju hus, bil och barn. Då räcker din budget inte långt.
  • Anonym (spara­)
    Äldre 10 Sep 15:37
    #92
    Anonym skrev 2012-09-10 13:59:50 följande:
    Fast TS förutsättning var ju hus, bil och barn. Då räcker din budget inte långt.
    Jag vill gärna se andras budget för jag tycker det är så konstigt att man inte har pengar över varje månad. Min budget var baserad på två personer som tjänar 10 000 SEK var - vilket är väldigt lågt. De flesta som har hus tjänar väl kanske 20 000 SEK var - och då borde pengarna räcka till betydligt mer. Typ såhär

    8000 SEK för mat
    10000 SEK för boende
    1000 SEK för telefon, bredband
    3000 SEK för bil
    2000 SEK för nöjen
    2000 SEK för kläder
    5000 SEK för barngrejer

    Då har man fortfarande 9000 SEK över och med ovanstående budget så anser jag ändå att en familj med 3 barn lever gott!
  • Äldre 10 Sep 15:53
    #93
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 15:37:56 följande:
    En budgetpost som är väldigt vanlig är ju också studielån. Har båda parter studielån så går ju några tusenlappar i månaden till det. De flesta familjer har ju ofta något annat typ av sparande varje månad också, barnens fonder, något semestersparande ev pensionssparande etc.
  • eml33h
    Äldre 10 Sep 15:58
    #94
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 15:37:56 följande:
    Jag vill gärna se andras budget för jag tycker det är så konstigt att man inte har pengar över varje månad. Min budget var baserad på två personer som tjänar 10 000 SEK var - vilket är väldigt lågt. De flesta som har hus tjänar väl kanske 20 000 SEK var - och då borde pengarna räcka till betydligt mer. Typ såhär

    8000 SEK för mat
    10000 SEK för boende
    1000 SEK för telefon, bredband
    3000 SEK för bil
    2000 SEK för nöjen
    2000 SEK för kläder
    5000 SEK för barngrejer

    Då har man fortfarande 9000 SEK över och med ovanstående budget så anser jag ändå att en familj med 3 barn lever gott!
    Bara för att man har hus behöver väl inte det betyda att man tjänar mer?
  • Marjas­inus
    Äldre 10 Sep 16:51
    #95
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 15:37:56 följande:
    Jag vill gärna se andras budget för jag tycker det är så konstigt att man inte har pengar över varje månad. Min budget var baserad på två personer som tjänar 10 000 SEK var - vilket är väldigt lågt. De flesta som har hus tjänar väl kanske 20 000 SEK var - och då borde pengarna räcka till betydligt mer. Typ såhär
    Jag delar din uppfattning om att de som säger att de inte har råd att spara förmodligen har andra "läckor" som pengarna går till. Men att alla som bor i hus har såna marginaler som du förutsätter stämmer helt enkelt inte. Drömmen om hus är stor hos många och även när folks inkomster förändras kraftigt så är boendet bland det sista man gör avkall på.
  • Anonym (spara­)
    Äldre 11 Sep 12:27
    #96

    Det finns säkert många som har det knapert för att de har valt att köpa ett hus som de "precis" har råd med. Det är ändå ett eget val man har gjort - man har prioriterat boende framför exempelvis ett bröllop.

    De allra flesta är dock helt enkelt oansvariga med sina pengar. Där jag jobbar tjänar de flesta över 30 000 SEK - men man hör ändå några av kollegorna den 20e varje månad säga att det börjar ta slut i kontot, att de inte har råd att köpa den mat de vill osv. Jag TROR att det beror på att folk skuldsätter sej i tidig ålder och sen blir det en ond cirkel med alla räntor. Det är även så att många röker/dricker mer än de borde. Dessutom är folk generellt väldigt "bekväma" i alla inköp de gör - dvs. de köper första bästa istället för att göra en utvärdering. 

    Det jag vill säga med ovanstående är att för de allra flesta så GÅR det att spara mer om man vill, men många prioriterar andra saker istället (typ hus, bekvämligheter osv).

    Jag är uppväxt med en pappa som jobbade på café och en mamma som jobbade på ett fritids. Vi hade ändå råd att åka på semesterresa utomlands vart tredje år. Vi hade bil, åt bra mat och hade ordentliga kläder - ändå lyckades mina föräldrar spara ihop tillräckligt.

  • eml33h
    Äldre 11 Sep 12:53
    #97

    Jaa, det är helt klart en fråga om prioriteringar!

    Men det är självklart upp till var och en om man vill låna pengar eller inte.

    Vi skulle lätt kunna spara ihop 60-70 000 om vi ville, fram till att vi gifter oss i mars.
    Men vi har absolut inget behov av att lägga så mycket pengar på vårt bröllop, tycker det känns som att man bara vill "skryta" ..
    Vi har en budget på 20 000 och jag skulle bli förvånad om vi ens kom upp i den summan.
    Vi prioriterar andra saker helt enkelt..
    Snål eller ekonomisk, det är ju frågan :P

  • Äldre 11 Sep 13:05
    #98

    Vi kommer inte att ta lån. Har sparat ihop en buffert under flera år och nu kan vi lägga den summa vi behöver för att få det bröllop vi vill ha utan att tömma den.

  • Anonym (utanf­ör stan)
    Äldre 11 Sep 15:16
    #99
    Anonym (spara) skrev 2012-09-10 11:40:27 följande:
    Jag har svårt att förstå hur folk INTE kan spara pengar när de har normal lön. Jag har lyckats spara även när jag haft väldigt låg lön. Jag skulle gärna vilja se er budget - ni som inte lyckas spara ihop till det ni behöver.

    Om man får ut 10 000 SEK/månad per person (vilket är låg lön enl mej) så kan man ha följande ekonomi;

    4000 SEK för mat
    7000 SEK för boende
    1000 SEK för telefon, bredband
    1000 SEK för kollektivtrafik
    1000 SEK för nöjen

    Har man då inte 6000 SEK över varje månad? Efter ett år kan man ha ett ganska stort bröllop - utan några skulder!
    Då förutsätts det att man bor i en stad .
    Om man  bor så det inte finns tillgång till kollektivtrafik då? här går en buss på morgon och en på kvällen.
    Gubben har 8 mil t& r till jobbet  och vi behöver 2 bilar.
    Vi har 3 mil till närmsta stad och 2 mil till närmsta konsum butik.

    Vi bor i hus och har 3 barn. Närmsta kompis till barnen bor 1 mil bort = en del skjutsande + skjutsande till träningar osv.
    vintertid måste går´n skottas med hjälp av lastmaskin så där rinner en hel del pengar iväg till bränsle.
    Lägg sen till att det finns allergi och annan sjukdom vilket medför en extra kostnad på x kr i medicin och specialkost.
    Vi värmer huset med el och en kamin så månadskostnad på huset varierar mellan sommar och vinter.

    Så finns de inte en plan i världen att vi skulle kunna spara nå 6000 kr/månad
  • annagu­stafso­n89
    Äldre 11 Sep 15:29

    Oj vad lätt det verkar för alla när jag läser bland de första sidorna. Klart att man aldrig skulle ta lån för ett bröllop osv.. Som att det är oerhört fult..
    Jag är studerande och min karl har precis blivit klar, skaffat vår första bil och lever så gott som ett fullgott vuxenliv trots att vi studerat/studerar. Nu blev min mamma dödligt sjuk för någon månad sen och kommer inom något/några år avlida. Min önskan är att min mamma ska var med på bröllopet, men hoppas ändå kunna komma undan någorlunda utan lån. Vi kommer ha ett budgetbröllop, för att det är exakt vad jag drömmer om. Älskar personliga skavanker och när ingenting är riktigt perfekt men istället helt underbart uppsluppen stämning och armbågarna på bordet.

    Dock tycker jag att det är en så extremt stor och fantastisk dag, så om det nu inte var så att jag drömde om mitt lilla billiga bröllop så skulle jag utan tvekan ta lån! För jag kommer inte gifta mig två gånger i livet..

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?