• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    43224 visningar
    151 svar
    151
    43224

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Marjas­inus
    Äldre 4 Sep 11:24
    #81
    Kvasthilda skrev 2012-09-03 21:15:25 följande:
    Vi gifte oss 4 augusti och hela bröllopet gick på ca 10-12 000 kr. Vi hade ca 40 gäster med middag efteråt. Vi bestämde oss nov -11 att spara 400 kr/mån och köpa allt som behövdes på second hand. Jag har varit fattig i hela mitt liv och är därför? Kreativ och kan fixa det mesta med billiga lösningar. Vi hade en mkt rolig och ovanlig fest och vi har fått så mkt beröm för alltsammans.
    Den kunskapsbank som ni sitter på skulle nog vara väldigt värdefull för många andra som tror att fint = dyrt. Bra jobbat!
    Sofiiiz skrev 2012-09-04 08:58:19 följande:
    Vi kommer ta lån, värdera om lägenheten så kunde få fördelaktigt lån i bostaden.

    ...

    Allt kommer nog landa på ca 80.000 i slutändan. Och då behöver vi låna 20.000.
    Det här kan vara okej, har man egendom som motsvarar lånebeloppet så är det inte alls lika farligt som att ta blancolån. Men man ska ändå vara försiktig om man lånar på värdeökning eftersom även om man kan sälja bostaden omsider och täcka in såväl ursprungslån som "tilläggslån" så har du ändå en reavinstskatt att ta hänsyn till.

    Men om ni har en sparförmåga nog för att få ihop 60k så blir man ju väldigt nyfiken på vad det är som gör att ni inte kan vänta den tiden det hade tagit att få ihop hela beloppet. Man blir också nyfiken på vad det är ni känner att ni inte kan vara utan som motiverar de där extra 20k, 60k är ändå en ganska väl tilltagen budget.
  • PoL
    Äldre 5 Sep 15:40
    #82

    Vi har inte råd att bjuda på mat, så vi kör med knytkalas.

    Vi känner redan dem vi bjuder (de flesta är vänner, inte släktingar) så de vet mkt väl om vår situation o förstår.

    Sedan har jag sagolik tur: ringarna blir i Titan två st för ca 5000 kr, halva betalar modern, resten fr annat håll.

    Lokalen får jag gratis, eller nästan gratis.
    Där kan jag tipsa:  det finns ju på en del ställen kvarterslokaler som man kan använda antingen om man bor i en bostadsrätt, eller i en hyresrätt. Förra gången använde vi bostadsrättsföreningens lokal.

    Det som möjligen kommer att kosta lite är om vi måste köpa kläder, i så fall blir det loppis, eller skräddaren.

    Sedan måste ju lokalen utsmyckas på ngt vis.

    I värsta fall får vi låna ngra få tusenlappar, men det rår vi med.

    Det ser ut, som om vårt bröllop går på max 3000 kr. Svårslaget i så fall, tror jag.

  • sessa
    Äldre 5 Sep 20:03
    #83

    vi kommer inte ta nått lån.. sambon fria i maj 2012 o vi gifter oss aug 2013. vi kommer lägga undan ca 6 tusen varje månad. 
    Vi har 3 barn.
    Vi jobbar heltid båda två..

    Vi försöker att inte gå ut o äta mat så ofta utan tänker på att laga mat hemma o göra matlådor till jobbet.
    Det tjänar vi in massor på :)

    Jag köper lite varje månad.. så blir det inte så stor utgift samtidigt..

    Har tex köpt bröllops klänning beg på blocket 1800kr, Mina 2 tjejors näbbklänningar.. ( på marknad för 350 kr ). Köpt beg löpare till borden här på bt beg. 
    Köpt lite dekorationer till borden. 
    Köpt inbjudningkort när det var rea på panduro..

    Vi kommer vara ca 60 gäster o tänkt en budget på ca 70 000.. helst under..

    Jag kan förstå folk som inte kan spara pgr av dålig ekonomi.. men ändå vill ha bröllop o fest som de igentligen inte har råd till just då..
    Ofta man tänkt att man skulle vilja göra saker som man tex inte har råd till.. tex resa..
    detta är ju förhoppningsvis nått man gör 1 gång i livet.. så vill man låna till det för att man ska få en en stund man aldrig glömmer o på sitt vis precis som man vill ha o inte tänka ekonomiskt för stunden..
    visst att man får betala av det men det kanske är värt för dem..

    vi kommer inte göra det men *har  * möjlighet att spara..

     

  • Sofiii­z
    Äldre 7 Sep 21:13
    #84
    Marjasinus skrev 2012-09-04 11:24:50 följande:
    Den kunskapsbank som ni sitter på skulle nog vara väldigt värdefull för många andra som tror att fint = dyrt. Bra jobbat!
    Sofiiiz skrev 2012-09-04 08:58:19 följande:
    Vi kommer ta lån, värdera om lägenheten så kunde få fördelaktigt lån i bostaden.

    ...

    Allt kommer nog landa på ca 80.000 i slutändan. Och då behöver vi låna 20.000.
    Det här kan vara okej, har man egendom som motsvarar lånebeloppet så är det inte alls lika farligt som att ta blancolån. Men man ska ändå vara försiktig om man lånar på värdeökning eftersom även om man kan sälja bostaden omsider och täcka in såväl ursprungslån som "tilläggslån" så har du ändå en reavinstskatt att ta hänsyn till.

    Men om ni har en sparförmåga nog för att få ihop 60k så blir man ju väldigt nyfiken på vad det är som gör att ni inte kan vänta den tiden det hade tagit att få ihop hela beloppet. Man blir också nyfiken på vad det är ni känner att ni inte kan vara utan som motiverar de där extra 20k, 60k är ändå en ganska väl tilltagen budget.
    Varför vi inte väntar är för att vi ska gifta oss på samma datum som vi förlovade oss, de var 1 december 2009. Och de är ju så lämpligt att de är på en lördag just 2012 :) för vinterbröllop visste vi tidigt att vi ville ha!
    Ja men självklart så blir de ingen försäljning innan lånen som är påökta är avbetalda. Vilket förövrigt kommer gå rätt så snabbt då vi inte minskar amorteringen även fast vi inte behöver amortera mer än topplånet 39000:-. Så när de är borta så fortsätter vi med samma amortering fast på bottenlånet. Så de är med i beräkningen.
    De är inte en sån stor budget ändå, ringarna går på 21000:- totalt, de ska man ändå ha hela livet så där ville vi inte snåla. Vi bjuder familjen på 3 rätters middag - ca 26000:- och resten är andra omkostnader som klänning med tillbehör (6500:-, kostym (3000:- ), boende på hotellet under helgen vi är där. Frisör 2400, osv. Sånt som de flesta vill ha den dagen man gifter sig. Brudbukett och andra blommor 2000:-. Ja du fattar många bäckar små. Hamnar väl nånstans mittemellan budget på vissa saker, och lyx på andra.
  • Marjas­inus
    Äldre 8 Sep 10:32
    #85
    Sofiiiz skrev 2012-09-07 21:13:34 följande:
    Varför vi inte väntar är för att vi ska gifta oss på samma datum som vi förlovade oss, de var 1 december 2009. Och de är ju så lämpligt att de är på en lördag just 2012 :) för vinterbröllop visste vi tidigt att vi ville ha!
    Rimlig motivering. Menade inte att ni skulle redogöra för er ekonomi helt och hållet :)

    I princip lånar ni ju dessutom till ringarna som faktiskt är egendom. Värdeutvecklingen på ädelmetall och ädelstenar kan matcha riktigt dåliga lånevillkor. 
  • Sofiii­z
    Äldre 9 Sep 15:31
    #86
    Marjasinus skrev 2012-09-08 10:32:48 följande:
    Rimlig motivering. Menade inte att ni skulle redogöra för er ekonomi helt och hållet :)

    I princip lånar ni ju dessutom till ringarna som faktiskt är egendom. Värdeutvecklingen på ädelmetall och ädelstenar kan matcha riktigt dåliga lånevillkor. 
    Hela ekonomin får ni ingen redogörelse på ;) men kan nog vara bra i den här tråden att alla ser ungefär hur man tänkt. Så bra att du fråga dina frågor.
    Många som svarat här i tråden ska ju ha riktigt budgetbröllop för under 20K. Och då är de ju såklart inte så många som lånar.

    Vi ska ju ha ett bröllop som hamnar nånstans mellan budget och lyx. Ett bröllop kan ju bli hur billigt som helst och hur dyrt som helst! Hade inte en aning om innan jag börja kolla för vårt bröllop vilken marknad de är för bröllopsgrejer! Helt otroligt va mycket de finns, och va dyrt de mesta är.
  • Aniara­4
    Äldre 10 Sep 08:41
    #87

    Jag har alltid haft mycket ont om pengar, tills jag träffade min man. (Det beror inte bara på honom, det var flera saker som sammanföll så att jag började få bättre inkomster i samma veva.) Och jag har alltid insett att har jag inte råd att köpa x, så har jag definitivt inte råd att betala kostnaden för x PLUS räntor och avgifter som det blir om man lånar eller köper saker på avbetalning. På samma sätt som jag inte hade råd att missa att betala räkningar i tid, för jag hade inte råd med påminnelseavgifter.

    Så om man inte förväntar sig stora inkomstökningar i den nära framtiden, just börjat på ett nytt jobb med bättre lön, snart får ett stort arv osv, så tycker jag man ska fundera hur mycket pengar man är beredd att lägga på extrakostnader i form av räntor. Hur många tusen är det värt att gifta sig nu och inte sen? Hur många tusen är det värt att få ett så tjusigt bröllop som man vill? (Och nu menar jag inte att själva bröllopet blir dyrare, utan den extrakostnad som räntor och avgifter utgör.)

    Om man verkligen har räknat på exakt hur mycket man kommer att ha betalat i slutänden, tycker att det är värt det och ser att man kommer att ha de pengarna tillgängliga under kommande åren, då är det väl upp till en själv att fatta det beslutet. Så länge man inte bara tittar på hur mycket man "får" låna och vad månadsbetalningen blir, utan verkligen ser på hela kostnaden.

  • Äldre 10 Sep 10:31
    #88

    Vi kommer inte ta lån. Båda två var arbetslösa när vi bestämde oss för att gifta oss. Men med rätt vilja går allt. Vi kommer ssluta på att vi ha ett bröllop som kostar mellan65-75 tusen och kommer var ca 65 pers. Vi har lyckats att spara sen har våra föräldrar sponsrar med 25000 sammanlagt och resten står vi för själva :) och dom 25000 är lokal mat och personal. Lycka till :)


  • Anonym
    Äldre 10 Sep 11:23
    #89

    Jag och min blivande kommer inte ta lån till vårt bröllop, vi bestämde oss för två år sedan. Jag var då student på heltid och han hade precis fått jobb. Vårt bröllop med kringkostander hamnar på ca 80 000kr och innan jag slutade studera nu i juni, så hade vi sparat ihop 45 000kr, så jag tror att man kan spara om man tänker sig lite för. Att tillägga är att min blivande har en normal lön... Jag vet att man har vissa utgifter som man inte kan styra över, men jag tror att man kan välja vilken vardags "lyx" man vill ha. Jag tror att alla kan spara, även om det är en lite summa varje månad! Planerar man sina utgifter så går det! =)


    Men jag dömer ingen som lånar till sitt bröllop, jag tycker att var och en ansvarar för sin egen ekonomi och sina gör sina egna val!

  • Anonym (spara­)
    Äldre 10 Sep 11:40
    #90

    Jag har svårt att förstå hur folk INTE kan spara pengar när de har normal lön. Jag har lyckats spara även när jag haft väldigt låg lön. Jag skulle gärna vilja se er budget - ni som inte lyckas spara ihop till det ni behöver.

    Om man får ut 10 000 SEK/månad per person (vilket är låg lön enl mej) så kan man ha följande ekonomi;

    4000 SEK för mat
    7000 SEK för boende
    1000 SEK för telefon, bredband
    1000 SEK för kollektivtrafik
    1000 SEK för nöjen

    Har man då inte 6000 SEK över varje månad? Efter ett år kan man ha ett ganska stort bröllop - utan några skulder!

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?