• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    42882 visningar
    151 svar
    151
    42882

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 22:32
    #71
    Anonym skrev 2012-08-31 17:22:09 följande:

    De som lånar pengar till bröllop är förhoppningsvis vuxna människor som är medvetna om ränteuppgångar, hur lång tid det tar att betala tillbaka osv.


    Man kan ju hoppas. Men med tanke på att antalet personer som begär skuldsanering och hamnar hos fogden nuförtiden är fler än någonsin tidigare så tvivlar man ju ibland.
  • Äldre 31 Aug 22:49
    #72
    Marjasinus skrev 2012-08-31 22:29:59 följande:
    Det är ganska stor skillnad på att låna till egendom och till konsumtion. Om man inte lånar hela beloppet för bil och har en amorteringstakt som matchar bilens värdeminskning så är det en ganska stor skillnad mot att låna till upplevelser och minnen som man inte kan få något för på blocket...

    Fast att få den nyaste bilen direkt från fabriken handlar ju knappast om det praktiska med egendom. Med tanke på hur fort värdet avtar på en sådan bil så hade det varit mer ekonomiskt att köpa en bil som är ett par år äldre där värdet avtar mer långsamt. En stor del av de pengarna hinner du förlora på det första året av värdeminskning redan efter 3 år så har bilen tappat ca 30% av sitt nyvärde, detta är ju i princip bara pengar kastade i sjön och det tycker jag är jämförbart med konsumtion


    Återigen så är det ju faktiskt en prioriteringsfråga, det är ju möjligt att de finns det som väljer mellan att ta ett lån och köpa den nya fina bilen eller ta ett lån för att få ett fantastiskt bröllop och istället köpa den begagnade bilen.


    Det finns många olika sorters lyxkonsumtion/egendom som folk lånar pengar till och det är ju upp till varje vuxen människa att ta ansvar för att det är hållbart.


    Det finns jättemånga saker som jag aldrig skulle göra till mitt bröllop men bara för att jag aldrig skulle köpa en klänning för 30 000 kr så behöver jag ju inte döma de som gör det. Att anta att alla som lånar pengar till ett bröllop hamnar i lyxfällan är ganska dömande.


     

  • MissRa­spberr­y
    Äldre 3 Sep 14:59
    #73

    Jag och min sambo kommer spara 17,000 i 6 mån för att få ihop till vårat 100,000 kronors bröllop. Vi känner inte att vi offrar så mycket från det vardagliga livet för att spara så mycket eftersom våran livsfilosofi är att leva enkelt. Men vårat drömbröllop ska bli allt annat än enkelt ;) Jag är tacksam varje dag över att vi har möjligheten till att kunna spara mycket och ändå leva ett bra liv. Vi har en lägenhet mitt i centrala stan så den är vår största utgift men vi har inga barn, ingen bil, inga dyra telefonabonnemang osv.


    Jag tycker det är så roligt att de flesta här säger att de aldrig skulle kunna tänka sig att ta ett lån till sitt bröllop. Det är ett mycket naivt påstående. Jag tror dock 100 % på att ni alla verkligen menar det när ni säger det men det är ju för att ni utgår från den ekonomiska situationen ni lever i idag. Det är faktiskt fruktansvärt svårt och tom omöjligt att sätta sig in i någon annan situation. Jag skulle alltså som det ser ut idag inte för mitt liv ta ett lån för ett bröllop, men vad skulle jag ha för åsikt om det om jag hade helt andra ekonomiska omständigheter? Det kan jag ärligt inte svara på. Det enda jag vet är att jag älskar min sambo över allt annat och jag vill så gärna bli hans fru! Hade vi inte haft möjligheten till att spara ihop till ett bröllop inom den närmaste framtiden så hade vi kanske tagit ett lån och kännt att det var värt det?


    Vad vet jag, det enda jag vet med säkerhet är att man aldrig ska ha för starka åsikter om något för helt plötsligt står man själv på den där andra sidan som var fel, och då får man skämmas! haha

  • Marjas­inus
    Äldre 3 Sep 15:57
    #74
    MissRaspberry skrev 2012-09-03 14:59:53 följande:

    Jag tycker det är så roligt att de flesta här säger att de aldrig skulle kunna tänka sig att ta ett lån till sitt bröllop. Det är ett mycket naivt påstående. Jag tror dock 100 % på att ni alla verkligen menar det när ni säger det men det är ju för att ni utgår från den ekonomiska situationen ni lever i idag. Det är faktiskt fruktansvärt svårt och tom omöjligt att sätta sig in i någon annan situation. Jag skulle alltså som det ser ut idag inte för mitt liv ta ett lån för ett bröllop, men vad skulle jag ha för åsikt om det om jag hade helt andra ekonomiska omständigheter? Det kan jag ärligt inte svara på. Det enda jag vet är att jag älskar min sambo över allt annat och jag vill så gärna bli hans fru! Hade vi inte haft möjligheten till att spara ihop till ett bröllop inom den närmaste framtiden så hade vi kanske tagit ett lån och kännt att det var värt det?


    Även om jag har svårt att se hur man kommer fram till det så tror jag mycket väl att det finns vissa som kan väga för- och nackdelar och till slut komma fram att man ändå vill låna till bröllop. Men för mig är det lätt att säga aldrig, vi hade lika gärna kunnat köra ett snabbt borgerligt bara för att få det avklarat. Att vi bjuder på stor fest är bara för att vi har råd och för att det blir roligare så.
  • MissRa­spberr­y
    Äldre 3 Sep 16:01
    #75
    Marjasinus skrev 2012-09-03 15:57:26 följande:
    Även om jag har svårt att se hur man kommer fram till det så tror jag mycket väl att det finns vissa som kan väga för- och nackdelar och till slut komma fram att man ändå vill låna till bröllop. Men för mig är det lätt att säga aldrig, vi hade lika gärna kunnat köra ett snabbt borgerligt bara för att få det avklarat. Att vi bjuder på stor fest är bara för att vi har råd och för att det blir roligare så.
    Jo men precis, ni hade kunnat köra ett snabbt borgeligt bara för att få det avklarat för att slippa ta lån. Men i andras verklighet så kanske det inte ens är ett alternativ. Inte i min ialf haha
  • Marjas­inus
    Äldre 3 Sep 20:01
    #76
    MissRaspberry skrev 2012-09-03 16:01:06 följande:
    Jo men precis, ni hade kunnat köra ett snabbt borgeligt bara för att få det avklarat för att slippa ta lån. Men i andras verklighet så kanske det inte ens är ett alternativ. Inte i min ialf haha
    Min tes har ju dock hela tiden varit att om man har råd med räntor och amorteringar så har man också råd att spara. Har man bara tålamod så får man ju till slut med precis det bröllop man vill ha.
  • Kvasth­ilda
    Äldre 3 Sep 21:15
    #77

    Vi gifte oss 4 augusti och hela bröllopet gick på ca 10-12 000 kr. Vi hade ca 40 gäster med middag efteråt. Vi bestämde oss nov -11 att spara 400 kr/mån och köpa allt som behövdes på second hand. Jag har varit fattig i hela mitt liv och är därför? Kreativ och kan fixa det mesta med billiga lösningar. Vi hade en mkt rolig och ovanlig fest och vi har fått så mkt beröm för alltsammans.

  • Purple
    Äldre 4 Sep 08:49
    #78

    Helt ärligt, det enda jag verkligen ville köpa till bröllopet var min ring.


    Allt det andra är egentligen onödigt och enbart för gästerna. Ringen och cermonin och mannen(såklart ;) ) är vad jag är ute efter!

  • Sofiii­z
    Äldre 4 Sep 08:58
    #79

    Vi kommer ta lån, värdera om lägenheten så kunde få fördelaktigt lån i bostaden.

    Tycker inte det är fel att ta lån om man behöver de, bara man kan ta ansvar för det. Ett bröllop är ju bara 1 gång, så sparar man ordentligt så blir de inte så höga lån.

    Vi resonera så att man ska inte spara på ringarna för de är nått man bär hela livet. Så de är de vi har lånat till, resten har vi sparat ihop.

    Då får vi ett bröllop vi vill ha, men som varken är budget eller överlyx.

    Allt kommer nog landa på ca 80.000 i slutändan. Och då behöver vi låna 20.000.

  • millem­ill
    Äldre 4 Sep 09:18
    #80
    Marjasinus skrev 2012-09-03 20:01:04 följande:
    Min tes har ju dock hela tiden varit att om man har råd med räntor och amorteringar så har man också råd att spara. Har man bara tålamod så får man ju till slut med precis det bröllop man vill ha.
    Helt rätt, tänk om fler i vårt land resonerade så!
Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?