• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    43199 visningar
    151 svar
    151
    43199

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • CoolJe­n
    Äldre 31 Aug 14:23
    #61
    Marjasinus skrev 2012-08-31 14:10:06 följande:
    De som har utrymme att öka på sitt huslån, ja det säger jag inte så mkt om. Då har man ju tillgångar som motsvarar lånebeloppet. Billån finns det sällan såna utrymmen på, men det gäller ju även där. Men tar man ett blancolån på säg 40k och sen tänker betala av det på en väldigt lång tid (> 5 år) så utsätter man sig för stora risker. T ex:
    Om man skiljer sig innan lånet är avbetalat så har man ett mycket mer komplicerat problem än om man istället har ett gemensamt sparande.  Konjunkturerna svänger och du vet väldigt lite om din betalningsförmåga såpass långt fram i tiden. Med säg 6-7% ränta så slutar det ju med att du betalar närmare 6-7000 i räntekostnader som du istället hade kunnat spara och lägga på bröllopet. Många banker erbjuder dessutom e-sparkonton eller liknande med över 3% ränta så pengarna kan jobba lite åt dig också. Rent statistiskt så ökar benägenheten att ta ytterligare lån/krediter när man väl har tagit första steget att låna till konsumtion.
    De där sakerna som kan hända längs vägen och krascha ens sparkonto. Hur hade du tänkt att hantera dom när du istället har 30k kvar att betala på lånet och inga tillgångar? Låna mer? Spiralen är igång....
    Blancolån ligger just nu runt 6-7%, visst man får räkna med att det kan gå upp och ner några % genom åren men på ett sånt litet lån gör det bara några hundralappar imånaden
    Ett bröllop kostar ju inte miljoner.
    Marjasinus skrev 2012-08-31 12:50:41 följande:
    Ok! Hoppas ni får ett härligt bröllop men jag tycker det är dåraktigt...
    Du tycker alltså att vi först ska vänta 1-2 år innan vi kan börja spara och sen spara i 5-7 år när vi istället nu har möjligheten att gifta oss direkt och betala tillbaka under den tiden?
    Visst vi får betala en del extra i slutändan men då slipper jag gifta mig som tant oxå!
  • veteka­tt
    Äldre 31 Aug 14:59
    #62

    Vi tar inga lån. Vi har sparat i ca 9 månader, fått tillbaka en slant på skatten samt att vi fick lite pengar av min sambos föräldrar (vilket gjorde att vi utökade budgeten, haha). Bröllopet landar på ca 90 tkr. Vi har båda okej jobb men har precis fått en bebis, så just nu är jag hemma med FP. Vi har en bostadsrätt i Stockholm. 

    Även om vi inte tar lån, så tycker jag inte att det är något att höja på ögonbrynet för. Jag skulle hellre ta ett konsumtionslån än att ta ut en kuvertavgift av mina vänner och familj. Så länge man är medveten om att det blir en merkostnad i slutändan när man tar lån, så ser jag inte riktigt problemet.

  • Äldre 31 Aug 15:05
    #63

    Jag skulle aldrig kunna ta lån för bröllopet. Gick på jobbet i sommras och funderade ungefär hur mycke pengar jag ville lägga på ett bröllop och sen räknade jag ut hur mycke vi kunde spara varje månad. Så vi kommer ha våran budget och kunna gifta oss 2014.

  • Äldre 31 Aug 15:12
    #64

    Aldrig i mitt liv att jag skulle ha tagit lån för att kunna gifta mig eller åka på bröllopsresa. Man anpassar mun efter matsäck i min (kaske naiva) värld. Har man inte råd med zuperprinsessbröllopet i dagarna 3 som man har drömt om i hela sitt liv, ja, då tänker man om, prioriterar mellan vad som verkligen är ett måste och vad man kan stryka (behöver vi verkligen hyra hela slottet i tre dagar) alternativt väntar. Att sätta sig i skuld över en resa? Hell no.

  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 15:22
    #65
    CoolJen skrev 2012-08-31 14:23:37 följande:
    Blancolån ligger just nu runt 6-7%, visst man får räkna med att det kan gå upp och ner några % genom åren men på ett sånt litet lån gör det bara några hundralappar imånaden
    Ett bröllop kostar ju inte miljoner.
    Marjasinus skrev 2012-08-31 12:50:41 följande:
    Ok! Hoppas ni får ett härligt bröllop men jag tycker det är dåraktigt...
    Du tycker alltså att vi först ska vänta 1-2 år innan vi kan börja spara och sen spara i 5-7 år när vi istället nu har möjligheten att gifta oss direkt och betala tillbaka under den tiden?
    Visst vi får betala en del extra i slutändan men då slipper jag gifta mig som tant oxå!
    Jag har listat mina argument ovan. Vad det innebär rent praktiskt för dig kan bara du svara på, och som med allt annat så väger man för- och nackdelar och kommer fram till ett beslut.

    Men jag kan inte se något läge då vi skulle låna till bröllopet.
  • Purple
    Äldre 31 Aug 16:45
    #66

    Måste hålla med Marjasinus.


    Skulle verkligen inte ta lån för bröllop eller resa, med det är ju jag. Vi har en bostadsrätt i centrala Sthlm, inga barn och helt okej löner. Vi kommer ha ett borgerligt bröllop som vi har sparat till, då vi vet om vi ska ha ett stort bröllop kommer det bli mera pengar än vad vi vill lägga ut. För 30tusen får vi det precis som vi vill ha det! Och det är vad vi har råd med.

  • Äldre 31 Aug 16:52
    #67

    Jag säger som en del andra här, personligen skulle jag aldrig ta lån för att gifta mig men om någon tar ett lån på ett ansvarsfullt sätt så är det väl upp till dem och inte tvunget något man ska se ned på.


    Många tar ju lån för att köpa en bil eller en bostadsrätt eller ett hus. Jag personligen tycker inte det direkt är någon skillnad mellan att ta ett lån för att köpa en bil eller att ha ett bröllop. Har man inte råd med den bilen utan lån så kan man ju argumentera att då får man köpa en billigare bil.


    Som sagt inget jag skulle göra men jag dömer inte de som gör det på ett ansvarsfullt sätt, alla har vi olika prioriteringar.


     

  • Äldre 31 Aug 17:05
    #68

    Vi har sparat pengar ett tag, det går dock långsamt då vi inte är överbetalda precis :) har också fått lite pengar av föräldrar (små summor), samt lite tillbaka på skatten som vi lagt undan. Vi har räknat på hur mycket pengar vi kommer att ha sommaren 2013, och har planerat vårt bröllop efter denna budget. Mätta munnen eftermagsäcken helt enkelt!

    MEN, skulle våra pengar inte räcka, om det skulle komma någon oförutsedd utgift eller liknande, så skulle jag personligen hellre ta ett lån, än att ta ut kuvertavgift av mina vänner. Det är vi som vill bjuda in till fest och då får vi också stå för den, det är så jag tänker. Hellre att vi lånar än att våra vänner får betala ett bröllop som inte de har önskat :)

  • Anonym
    Äldre 31 Aug 17:22
    #69

    Vi har använt våra sparade pengar men utökade vårt huslån med 20.000 (vi har ett stort övervärde i det)för att kunna unna oss det vi ville ha. Det var igentligen inget vi ville göra men det blev så pga att en släkting till oss inte betalat tillbaka pengar som de var skylldiga oss (det beloppet vi lånade). Väljer därför att vara annonym, är lite känsligt område just nu....


    De som lånar pengar till bröllop är förhoppningsvis vuxna människor som är medvetna om ränteuppgångar, hur lång tid det tar att betala tillbaka osv.


     

  • Marjas­inus
    Äldre 31 Aug 22:29
    #70
    Sara 120707 skrev 2012-08-31 16:52:25 följande:

    Jag personligen tycker inte det direkt är någon skillnad mellan att ta ett lån för att köpa en bil eller att ha ett bröllop.


    Det är ganska stor skillnad på att låna till egendom och till konsumtion. Om man inte lånar hela beloppet för bil och har en amorteringstakt som matchar bilens värdeminskning så är det en ganska stor skillnad mot att låna till upplevelser och minnen som man inte kan få något för på blocket...
Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?