• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    43248 visningar
    151 svar
    151
    43248

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Äldre 22 Jul 12:49
    #41
    Anonym (Nål i ögat) skrev 2012-07-22 08:53:01 följande:
    Jag gissar ( utan att veta) att Nica83a tänker på alla de med kuvertbröllop eller de som ber om ekonomiskt bidrag till resa som present. Tar man ett ansvarsfullt lån ( vilket det går att göra) kan jagväl någonstans känna att det blir lite det samma som att inte bjuda på bröllop utan mer ordna en fest och de som kommer bidrar med en del av notan, olika sätt att ta ansvar för att: Det här vill vi göra ( gifta oss)men vi har inte ekonomin.
    Men det är ändå fördömmande att anta att alla andra dömer de som vill ta lån, bara för att man inte gjort det själv.
    Man kan faktiskt svara "nej jag skulle absolut inte ta lån för ett bröllop" utan att se ner på de som gör det eller att vara självgod.

    Eller måste man skriva "men det är helt ok om man väljer att göra det" varje gång man svarar på en sån fråga?

    Och det är inte heller likhetstecken mellan inte ta lån och att ha kuvertbröllop, alternativt tvinga gästerna att hjälpa till praktiskt eller ekonomiskt.
    Att säga att "vi önskar oss bidrag till resan" betyder inte att man finansierar resan enbart med pengar från gästerna heller. Utan det är oftast pga att man helt enkelt inte behöver mer saker.
    I det moderna samhället så går man ju sällan från att bo hemma - till att sätta bo när man gifter sig. Så de flesta har mer än 1 sak av allt och fullt i skåpen. 
    Det är stor skillnad på att önska och att kräva 
  • Anonym
    Äldre 22 Jul 14:07
    #42
    Anonym (Nål i ögat) skrev 2012-07-22 08:53:01 följande:
    Jag gissar ( utan att veta) att Nica83a tänker på alla de med kuvertbröllop eller de som ber om ekonomiskt bidrag till resa som present. Tar man ett ansvarsfullt lån ( vilket det går att göra) kan jagväl någonstans känna att det blir lite det samma som att inte bjuda på bröllop utan mer ordna en fest och de som kommer bidrar med en del av notan, olika sätt att ta ansvar för att: Det här vill vi göra ( gifta oss)men vi har inte ekonomin.
    Men vad är det för fel om att be om ekonomiskt bidrag till bröllopsresan... Egentligen? Man brukar ge en bröllopspresent, jag har aldrig varit med om att man inte har gjort det! Det hör till på något viss.. känns som man har mer möjligheter att ge just den summan man vill ge än att till exempel få en lista på cervera där allt man önskar sig kostar över 1500 kr.
  • Äldre 23 Jul 08:28
    #43

    Nej, vi skulle inte låna till bröllop. Känns bättre (för oss) att spara ihop pengarna.

  • Marjas­inus
    Äldre 23 Jul 08:48
    #44

    Vi kommer inte låna. Vi började prata om bröllopet redan 2011 och tänkte först ha det 2012. Men även om vi hade en rimlig budget för att spara ihop pengarna på ett år så kände vi att vi ville se att vi verkligen fick ihop pengarna. Det är skillnad mellan siffror på papper och pengar på kontot, särskilt när man har barn, bil och bolån som kan sticka iväg om man har otur.

    Så nu blir bröllopet 2013 istället men redan idag har vi pengarna på kontot vilket är jätteskönt för nu har vi gott om tid på oss att hitta bra priser på kläder/dekorationer m m. Men vi kör på på sparlåga ett år till och tänkte försöka ha råd med en hejdundrande bröllopsresa plus att vi nu faktiskt har ett utrymme för att spräcka budgeten för bröllopet om vi skulle hitta något som vi inte tänkt på som vi känner skulle tillföra någonting. 

    I princip är det ju så att om man har utrymme i sin ekonomi för att amortera och betala räntor på lån så skulle man istället kunna lägga de pengarna på sparande och efter ett tag har man råd med bröllopet.

  • suewy
    Äldre 24 Jul 18:11
    #45

    Nej, vi tar våra sparade tillgångar, våran budget är på 60.000:-
    Hade vi inte haft sparade pengar skulle vi inte gift oss, hur mycket vi än vela, jag vill inte ha flera lån har redan ett bostadslån tillsammans med mannen. :)

  • Äldre 24 Jul 19:36
    #46

    Vi tog inga lån för att finansiera vårt bröllop.

    Vi sparade 6000 kronor i månaden i ett år och betalade bröllopet med de pengarna. Första halvåret vi sparade var jag student, men det funkade att lägga undan då också eftersom jag extrajobbade. Vi har inga barn och har båda bra inkomst så det var inga problem att spara ihop pengarna.

  • Äldre 8 Aug 12:31
    #47

    Det är fortfarande många som gifter sig och inte redan har barn eller hus!


     


    Jag har en ganska låg inkomst, ganska långt under medelinkomst, men kan ändå enkelt spara minst 5000 varje månad eftersom vi varken har hus eller barn.


     


    Vårat bröllop, allt utom resa, kommer nog att kosta ungefär 90000. (Resan som kostar ungefär 90000 ingår inte i det eftersom vi ändå reser, en resa är ingen bröllopskostnad för oss utan en resekostnad.)

  • Marjas­inus
    Äldre 8 Aug 15:33
    #48
    Anonym (?) skrev 2012-07-14 19:59:08 följande:
    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer.
    erik2710 skrev 2012-08-08 12:31:24 följande:

    Jag har en ganska låg inkomst, ganska långt under medelinkomst, men kan ändå enkelt spara minst 5000 varje månad eftersom vi varken har hus eller barn.


    De som har hus och med dagens ränteläge inte klarar av att spara minst ett par tusen i månaden bör se sig om efter ett annat alternativ. Sen har de flesta familjer massor med onödiga utgifter, dyra vanor eller andra läckor.

    Det är ju bara de som lever på ruinens brant utan jobb o dyl som kanske har svårt att lägga undan lite pengar men att ha ett 100K-bröllop i den situationen känns vansinnigt.

    Sen handlar det bara om tålamod och vilja så har man till slut 100 000 på kontot.
  • Äldre 8 Aug 15:41
    #49
    Marjasinus skrev 2012-08-08 15:33:56 följande:
    erik2710 skrev 2012-08-08 12:31:24 följande:

    Jag har en ganska låg inkomst, ganska långt under medelinkomst, men kan ändå enkelt spara minst 5000 varje månad eftersom vi varken har hus eller barn.


    De som har hus och med dagens ränteläge inte klarar av att spara minst ett par tusen i månaden bör se sig om efter ett annat alternativ. Sen har de flesta familjer massor med onödiga utgifter, dyra vanor eller andra läckor.

    Det är ju bara de som lever på ruinens brant utan jobb o dyl som kanske har svårt att lägga undan lite pengar men att ha ett 100K-bröllop i den situationen känns vansinnigt.

    Sen handlar det bara om tålamod och vilja så har man till slut 100 000 på kontot.
    Även när både jag och min sambo under några års tid var arbetslösa sparade vi några tusen varje månad.
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 18:36
    #50

    nej det tror jag inte vi kommer göra. min kille har sparat endel pengar, 50000 nok, ska gifta oss i sverige, jag är student och har ingenting. vi hoppas landa på 100000 sek. hans föräldrar har lovat att hjälpa till, men jag har ingen aning om hur mycket, min mamma dog i våras och pappa har inte mtycket pengar ,han kanske hjälper med 5000, tror vekrligen inte han vill ge mer än det. vi hoppas på att få ihop till 100000, annars så ska vi önska oss pengar till bröllopsresa i present, många ger väl 500 kr tänker jag, vi har 100 gäster, ger 50 personer 500 kr så får vi 25000, då hjälper det en hel del och det tycker jag är en smart lösning.
    vi gifter oss om ett år, så det är ju en god stund kvar.
    min kille har inga problem med att ta upp ett lån om det skulle behövas, vi hoppas ju på att bara behöva gifta oss en gång i livet, jag vet inte helt vad jag tycker än. 

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?