• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    42860 visningar
    151 svar
    151
    42860

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Mallis­12
    Äldre 19 Jul 09:25
    #31
    nica83a skrev 2012-07-18 21:40:40 följande:
    Suck.. folket på BT alltså. Tycker det är lite smått löjligt att alla är så nöjda över att inte ha lånat. Det går absoluut inte att låna till ett bröllop men det är heelt ok att i princip tvinga nära o kära ställa upp med diverse för att få det att funka. Har själv lagt undan pengar och inte behövt låna men skulle aldrig döma de som gjort det
    Jag dömer ingen och vi får inte hjälp från någon i släkten, vi skulle inte vilja ha någon hjälp heller.
  • Aniara­4
    Äldre 19 Jul 09:39
    #32
    Chicita skrev 2012-07-18 23:28:30 följande:
    Och det här är inte fördömande? 
  • Aniara­4
    Äldre 19 Jul 09:45
    #33
    nica83a skrev 2012-07-18 21:40:40 följande:
    Suck.. folket på BT alltså. Tycker det är lite smått löjligt att alla är så nöjda över att inte ha lånat. Det går absoluut inte att låna till ett bröllop men det är heelt ok att i princip tvinga nära o kära ställa upp med diverse för att få det att funka. Har själv lagt undan pengar och inte behövt låna men skulle aldrig döma de som gjort det
    Du menar att alla som tycker det är en dålig idé att låna pengar till bröllopet automatiskt tycker det är ok att tvinga andra att hjälpa till? Det var en konstig slutsats. Det finns väl ingen som tycker det är ok att tvinga någon annan till någonting? (Ok, kanske någon enstaka urspårad bridezilla, men jag vet ingen som tycker det är ok.)

    Jag tror snarare att det är många som tänker som vi, att vi är vuxna ansvarsfulla människor med egna pengar, vi ordnar vårt bröllop själva med de pengar vi har, och försätter oss inte i skuld vare sig ekonomiskt eller känslomässigt (tacksamhetsskuld).

    Om någon har anhöriga som VILL hjälpa till är det ju roligt för dem, men för mig är både att ta dyra lån och att kräva hjälp av andra  tecken på samma omogna vilja att få allt man vill precis som man vill ha det oavsett om det är realistiskt eller inte.
  • Pluppe
    Äldre 19 Jul 14:34
    #34
    Aniara4 skrev 2012-07-19 09:45:45 följande:
    Du menar att alla som tycker det är en dålig idé att låna pengar till bröllopet automatiskt tycker det är ok att tvinga andra att hjälpa till? Det var en konstig slutsats. Det finns väl ingen som tycker det är ok att tvinga någon annan till någonting? (Ok, kanske någon enstaka urspårad bridezilla, men jag vet ingen som tycker det är ok.)

    Jag tror snarare att det är många som tänker som vi, att vi är vuxna ansvarsfulla människor med egna pengar, vi ordnar vårt bröllop själva med de pengar vi har, och försätter oss inte i skuld vare sig ekonomiskt eller känslomässigt (tacksamhetsskuld).

    Om någon har anhöriga som VILL hjälpa till är det ju roligt för dem, men för mig är både att ta dyra lån och att kräva hjälp av andra  tecken på samma omogna vilja att få allt man vill precis som man vill ha det oavsett om det är realistiskt eller inte.
  • Hame
    Äldre 19 Jul 15:08
    #35

    Nope, inga lån. Vi sparade ihop till de ca 150 000 som bröllopet kostade inklusive resa. Vi har jobb som ingenjörer båda två, hus men inga barn.


     


    Har man inte råd att spara har man ju inte råd att ta lån, förstår inte hur man tänker där!

  • Äldre 19 Jul 19:15
    #36

    vi har vår budget: lägga undan 3000 kr per månad- i ett år.

    istället för att köpa en massa tjafs kommande året kommer jag handla till bröllopet. lite pö om pö..

    förhoppningsvis får vi kanske nån ekonomisk liten hjälp av våraföräldrar, kanske bidrag tll skor eller liknande,
    men vi rättar väl osm sagt, mun efter maten.. 

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 19 Jul 20:29
    #37

    Vi hade en budget. 
    Vi tjänar ganska bra båda två och hade räknat med att kunna lägga undan ganska mycket varje månad.

    Nu de senaste månaderna blev vår son sjuk väldigt mycket och vi kunde inte spara något, plus att vi fick ta från sparade pengar! Allting är inhandlat till bröllopet osv.. men nu ligger vi 10.000 kr back :( Vi gifter oss på 4 veckor. Vet inte hur vi ska lyckas spara ihop det faktiskt!!!! Någon som har tips och råd?

    Har sålt en gammal dator i veckan, 500 kr, sen lite barnkläder för 400 kr... försöker med allt. På lördag ska vi stå på loppis.

    Jag vill inte be mina föräldrar om mer pengar, de har redan sponsrat oss med 10 000 kr !

    Det enda jag kan komma på är att låna upp på huset, men vet inte riktigt hur det fungerar och om vi får det??
    Snälla någon som kan komma med förslag och hjälpa? Har typ panik.  

  • Anonym (vi gjorde­)
    Äldre 21 Jul 22:07
    #38
    nica83a skrev 2012-07-18 21:40:40 följande:
    Suck.. folket på BT alltså. Tycker det är lite smått löjligt att alla är så nöjda över att inte ha lånat. Det går absoluut inte att låna till ett bröllop men det är heelt ok att i princip tvinga nära o kära ställa upp med diverse för att få det att funka. Har själv lagt undan pengar och inte behövt låna men skulle aldrig döma de som gjort det

    Jag håller faktiskt med dig. Bara för att jag talade om att vi tagit lån så fick jaghör att det var fällan varning på det :-/
    Jag vill väl hoppas att man förstår innebörden med att låna pengar. Men det är såklart inte alla som gör det. Men det gör vi. Och ville vi gifta oss så var vi tvugna helt enkelt. Om vi inte ska spara i 10 år först då....

  • Äldre 22 Jul 00:42
    #39

    Nej. Allt som allt gick bröllopet på ca 15t inkl ringar och det tog i från våra sparkonton.

  • Anonym (Nål i ögat)
    Äldre 22 Jul 08:53
    #40

    Jag gissar ( utan att veta) att Nica83a tänker på alla de med kuvertbröllop eller de som ber om ekonomiskt bidrag till resa som present. Tar man ett ansvarsfullt lån ( vilket det går att göra) kan jagväl någonstans känna att det blir lite det samma som att inte bjuda på bröllop utan mer ordna en fest och de som kommer bidrar med en del av notan, olika sätt att ta ansvar för att: Det här vill vi göra ( gifta oss)men vi har inte ekonomin.

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?