• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    43228 visningar
    151 svar
    151
    43228

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 18:26
    #21

    Vi har pratat mest löst om hur vi väl vill ha det när det väl blir dags. Jag har varit gift tidigare och sparade som en galning för att få ihop ca 65 000 kr. Inget lån då heller.. men iallafall.

    Denna gång vill vi gifta oss endast med barnen närvarande, till skillnad från det mer klassiska bröllopet förra gången. Så det blir ju då självklart inte heller lika dyrt. 

    Det blir pengar på ringar, ca 5000 på kläder totalt, nya skor för max 1000 kr totalt. Hår o smink fixar jag själv och eftersom jag är florist är inte heller blommor speciellt dyrt. 
    Ett restaurangbesök på 1500-2000 kr och sen en sista minuten till något härligt resmål. Kanske en hotellövernattning för att ha lite extra lyx precis efter bröllopet också. Det har jag turen att kunna få riktigt rabatterat via arbetet då vi reser en del och får en hel del hotellpoäng att nyttja. 
    Eftersom vi kommer att skippa festen blir det inte så dyrt med själva bröllopet. Och det känns bra, det känns mer "vi" att göra nåt själva och åka på en resa, istället för en stor fest.
     

  • Äldre 15 Jul 20:13
    #22

    Inget lån här. Vi sparade ihop till det mesta. Ett arv gjorde att vi kunde lyxa till det lite mer än vi tänkt från början. 
    Eller egentligen är arv fel att säga.
    Mammas lägenhet skulle säljas och jag och brorsan skulle fått dela på pengarna ändå, även om mamma inte hunnit avlida innan bröllopet. Mamma önskade att vi skulle hinna få pengarna medan hon levde. Tyvärr orkade hon inte hålla sig kvar så länge att hon han uppleva det... Så därför kunde vi använda pengar som vi sparat för annat - till bröllopet då vi visste att pengar skulle komma in igen.
    Så vi "lånade av oss själva" kan man väl säga.

    Men vi spenderade inte mer än vi kunde tänka oss att avvara. Och då lägenheten blev såld för nästan dubbelt så mycket som jag hade trott så var det inte heller några problem att betala tillbaka pengarna till oss, samt åka på en extra bröllopsresa Glad 

  • Äldre 16 Jul 04:48
    #23

    Vi har inte lånat en krona... Själv så tycker jag inte att man ska låna pengar till att gifta sig. Om man inte har råd med ett bröllop som ska va så dyrt så kanske man antingen ska spara lite pengar tills man har den kvoten man vill ha för att spendera på sitt bröllop. Vi har fått ihop 40 tusen på ett år, Mer än vad jag trodde var möjligt att få ihop men det fixade vi.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 16 Jul 13:04
    #24

    Aldrig! Vi sålde av lite aktier och lade undan på lönerna i ett år och fick ihop till 300 tkr. Var väldigt viktigt att vi hade råd med den sortens fest vi ville ha, så även om våra föräldrar och gäster gav bidrag så var vi noga med att påpeka att detta var högst frivilligt och att vi kunde täcka alla kostnader själva. Tycker inte man ska låna till bröllop utan lägg upp en bra budget över en längre tid och gör uppföljningar på den.

  • sofi 88
    Äldre 16 Jul 13:41
    #25

    Vi tog inga lån. 

  • gbg201­2
    Äldre 16 Jul 16:49
    #26

    Vi tog inga lån. hade sparpengar och sparade i 1 och 1/2 år. Bröllopet blir nästan 200 000 med två bröllopsresor, en vecka till Samos snart den 24/7 och sen två veckor till maldiverna i november. =)

    Vi fick lite bidrag till resorna i bröllopspresent men hade sparat allt själva.

    Nästa sparande efter resorna blir att spara till boende och det lär dröja några år för hus i gbg är svindyrt! Men vi kommer flyttan in i en ny trea till hösten så kan bo där i fem år. =)

  • nica83­a
    Äldre 18 Jul 21:40
    #27

    Suck.. folket på BT alltså. Tycker det är lite smått löjligt att alla är så nöjda över att inte ha lånat. Det går absoluut inte att låna till ett bröllop men det är heelt ok att i princip tvinga nära o kära ställa upp med diverse för att få det att funka. Har själv lagt undan pengar och inte behövt låna men skulle aldrig döma de som gjort det

  • Äldre 18 Jul 23:28
    #28
    nica83a skrev 2012-07-18 21:40:40 följande:
    Suck.. folket på BT alltså. Tycker det är lite smått löjligt att alla är så nöjda över att inte ha lånat. Det går absoluut inte att låna till ett bröllop men det är heelt ok att i princip tvinga nära o kära ställa upp med diverse för att få det att funka. Har själv lagt undan pengar och inte behövt låna men skulle aldrig döma de som gjort det
    Och det här är inte fördömande? 
  • Äldre 19 Jul 08:29
    #29

    Vi har inte tagit något lån eller fått några pengar. Vi får inte heller hjälp av andra med gratis saker. Vi har helt enkelt lagt undan en ganska stor del av lönen. Vi har en ganska stor budget. Vi båda har välbetalda jobb.


    Personligen skulle jag aldrig ta ett lån till en resa, bröllop eller andra små saker. Jag tycker att man ska rätta munnen efter matsäcken.

  • Mallis­12
    Äldre 19 Jul 09:23
    #30

    Jag har hemma med barn än, sambon har fast jobb. Vi har tre barn och har inte tagit något lån.
    Vårt inkl. ringar kostar strax under 50.000


Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?