• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    42881 visningar
    151 svar
    151
    42881

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • Äldre 15 Jul 00:21
    #11

    Nej, vi sparade allt, vilket för oss var väldigt svårt och tog tid (våra senaste år har varit kantade av en hel massa tid på sjukhus runt om i landet osv), trots en liten summa. Förutom pengarna till maten, eftersom vi hade kuvertavgift. Jag hade aldrig kunnat ta lån till en sådan sak faktiskt, men det är väl upp till var och en hur man vill göra.


  • Äldre 15 Jul 01:30
    #12

    Definitivt inte! Vi handlade saker då och då vilket gjorde att inga större summor kom på en och samma gång :)

  • amelia­n
    Äldre 15 Jul 02:59
    #13

    Vi tar inget lån. Vi har bra inkomst båda två och inga barn så det går att lägga undan ganska många tusen varje månad om vi bara vill, och det vill vi ju nu. Så det blir inget köpa onödiga prylar eller onödigt dyr mat och liknande som vi annars har en tendens att göra. Skäms Mina föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till med lite av kostnaderna, men jag tror att vi avböjer det faktiskt. Känns bättre att betala själva.

    Vi har kommit överens om en budget för bröllopet på 40.000kr, vilket vi tycker är lagom för vad vi vill ha. Vi har bjudit 40 personer och gör väldigt mycket själva eller tar hjälp av släkt och vänner som kommer på bröllopet för att få ner kostnaderna.  

    Vi har bara bjudit närmsta släkten och de allra närmsta vännerna på sjävla bröllopet. Däremot kommer vi att ställa till med en "förfest" veckan innan bröllopet då vi kör lite öppet hus-stil då alla vänner och bekanta kan komma förbi en sväng och fira med oss.

  • 1700ta­l
    Äldre 15 Jul 06:51
    #14

    Nej, inga lån. Och vårt bröllop landar på ganska hög summa, över 100-strecket iaf. Allt har finansierat av överskottet från våra löner det sista halvåret. Vi betade av det som gick innan även om det inte behöves. Dvs om en handpenning skulle läggas så betalade vi hela på en gång, tex vid klänningsköp, beställning av tårta osv. Det gjorde att det faktiskt inte märkts så mkt.


     


    Sen kommer det några riktigt stora poster nu på slutet med fotografen och catering. Det kommer gå jämnt upp med överskottet från lönerna den månaden men OM vi måste skarva lite så drar vi över krediten på kontot som återställs månaden efter. Det är worst case men tror inte det behövs.


     


    Sen kom det ett husköp mitt i allt några veckor innan bröllopet med en kontantinsats som ska ut. Det lär anstränga ekonomin precis runt bröllopet men löser sig efteråt.

  • imoen
    Äldre 15 Jul 08:29
    #15

    Hmm, jag har fundilurat på den här frågan under natten och ändrat mig XD... Eller, vi tar fortfarande inte lån och kommer inte att göra det men jag tycker inte att det är ett problem att ta lån, bara man gör det på ett ansvarsfullt sätt. På något sätt så tänkte jag på "lyxfällan"-personer och sms-lån när jag läste frågan.

  • Syllis 2012
    Äldre 15 Jul 10:26
    #16

    Nej vi skulle aldrig ta ett lån.Vi har sparat ihop pengar.Vi har ett budget bröllop.

  • polkap­inne
    Äldre 15 Jul 12:14
    #17

    Vi skulle aldrig ta lån för att finansiera vårt bröllop. Vi har sparat i lite mer än ett år.

  • sherry­darlin­g
    Äldre 15 Jul 12:16
    #18

    Vi sparar ihop till bröllop och resa - har blivit mer intensivt den senaste månaden kan man tillägga...


    Vi har en lös budget men mycket är inte klart vad gäller tårta, blommor mm så svårt att veta exakt vad det landar på (man känner att det lätt kan dra i väg med så många olika utgiftsposter).


    Vi kommer att åka iväg på resa två dagar efter bröllopet. Vi kommer bl annat att vara i NYC - det är supersvårt att veta hur mycket pengar som kommer att gå åt då.


    Har en underbar mamma som har sagt att vi kan låna av henne om det behövs, men kommer verkligen bara göra det istället för att låna på banken.


     

  • Aniara­4
    Äldre 15 Jul 14:20
    #19

    Jag är uppfostrad att först ha pengarna, sen göra av med dem. Enda undantagen är bostad, bil och studielån. Så jag skulle definitivt inte kunna tänka mig att ta ett lån för en enda dags fest.

    Nu råkar jag ha träffat en man som tjänar hyggligt och har kunnat spara pengar tidigare i livet, så vi kunde ha den fest vi ville och dessutom ha pengar kvar efteråt, men hade vi båda varit lusfattiga hade vi helt enkelt fått rätta mun efter matsäcken. Antingen hade vi sparat tills vi hade så det räckte, eller så hade vi valt en enkel vigsel utan stor fest om vi inte hade velat vänta.

    Ta lån kan man väl möjligen göra om det är så att man väntar sig en stor inkomst i den nära framtiden men av någon anledning inte vill vänta med bröllopet tills den har infunnit sig. Men jag brukar tänka att har man inte råd nu har man inte råd sen heller. Under den period jag levde på extremt lite pengar hände det ibland att någon ville ha med mig på något jag inte hade råd med. När jag sa att jag inte hade råd hände då att någon erbjöd sig att låna mig pengar. Men jag visste ju att jag inte skulle ha mer pengar nästa månad, så jag skulle inte ha råd att betala för nöjet då heller. Och så tror jag det är för de flesta, även på en något högre nivå än jag levde på då.

    Ska man ta lån ska man kunna överblicka alla konsekvenser, se hur mycket extra man betalar för räntan, och veta att man kommer att ha inkomster framöver så att man kan betala tillbaka. Likadant med att köpa saker på avbetalning. Jag brukar alltid räkna ut vad totalkostnaden blir då. Och så tänker jag att har jag inte råd med en tv för 5000:- så har jag definitivt inte råd med en tv för 6000:- även om jag inte betalar allting nu på en gång!

  • ungbru­d 201212­15
    Äldre 15 Jul 17:50
    #20

    Vi har inte heller tagit något lån till bröllopet då min blivande hatar att ha lån mer än nått annant i princip. Han hade ångest när vi köpte en ny lägenhet (vi bodde i en etta) för att vi inte kunde betala den kontant. Vårt bröllop hamnar också över 100.000 sträcket med en bit, men vi har lyckats spara ihop till de på ca 1 ½ år trots att jag under tiden har pluggat och ny lägenhet. De får helt enkelt vara värt att strunta i semester den här sommaren (även om de inte alltid är så lätt att komma ihåg varför när kunder är idioter) Då vi endast önskar oss bidrag till bröllopsresan i present (som redan är betald) hoppas vi på lite hjälp med kostnaderna som återstår efter bröllopet, men de är såklart inget vi räknar med. Det känns bra att veta att vi själva har gjort våra dag möjlig och vi uppskattar verkligen varje detalj för vi vet vad som har krävts för att vi ska ta oss hit och ha råd med de bröllop vi verklgen vill ha med alla de gäster vi vill bjuda.

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?