• Anonym (?)
    Äldre 14 Jul 19:59
    42872 visningar
    151 svar
    151
    42872

    Tar ni lån för att gifta er?

    Har lite svårt att förstå hur vanliga "Svenssons" som har barn, hus mm. Har möjlighet att lägga undan pengar till ett bröllop för 100 000kr eller mer. Så nu undrar jag om ni lägger undan eller om ni tar lån? Personligen skulle jag aldig kunna ta ett lån för att gifta mig, utan vi kör på ett 25000kr bröllop (vilket jag oxå tycker är mycket pengar) då de i slutändan handlar om kärlek och kärlek är mer värt än alla ören i hela världen =)

  • Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?
  • aviman
    Äldre 14 Jul 20:50
    #1

    Nej, tar inga lån. Sparar själva från våra låg-inkomster och får massa hjälp av min mor och svärmor (utan att vi bett om hjälpen). Men så har vi inget 100 000kr bröllop heller. Strax under 50 000 kommer det kosta oss ungefär.


  • aniara
    Äldre 14 Jul 20:51
    #2

    Aldrig i livet! Man ska inte låna till konsumtion, vilket ett bröllop faktiskt är, tycker jag. Vi hade ett lite dyrare bröllop än genomsnittet, det kostade till slut ca 150 000 inklusive resa och allt. Vi fick ca 1/3 betald av våra föräldrar som present. Resten betalar vi med sparpengar. Vi har inga barn men vi har precis köpt lägenhet där vi betalade ca 20% kontant, också det från sparpengar. Vi har båda (haft) jobb som inneburit mycket resande, och därmed mycket traktamente, så vi har haft förmånen att kunna spara mycket.

  • Anonym
    Äldre 14 Jul 20:52
    #3

    Nej, skulle aldrig låna till bröllop! Vi spenderar ca 80.000 med bröllopsresor inräknade och det är bara sparade pengar! Dessutom blir det kvar pengar, vi skulle aldrig använda all våra pengar till ett bröllop!

  • imoen
    Äldre 14 Jul 21:46
    #4

    Nejnejnej. Vi är studenter med småbarn. För vår del så vore det ansvarslöst! Jag tycker inte att man bör leva över sina tillgångar på något sätt, i synnerhet om man ansvarar för någon annan (gemensam ekonomi med partner inkluderat!). Vi sparar och kommer att landa på ca 30000 kr.

  • Äldre 14 Jul 21:54
    #5

    Vi skulle ha tagit av sparade pengar men har fått lite oplanerade hus- och bilkostnader som gjort att det kontot är nästintill slut. Så nu "lånar" vi av min m2b:s egna sparpengar när allt nu ska betalas. Vi får bidrag från våra föräldrar samt har försökt betala av allt som går att betala i förväg för att sprida kostnaderna. Det kommer att landa på drygt 50 000:- när vi är klara.

  • Magnus­Fru
    Äldre 14 Jul 22:05
    #6

    Skulle aldrig någonsin ta lån för bröllop!
    Som någon redan skrivit det är ju konsumtion och det skulle vi aldrig låna till. Vi är verkligen inga miljonärer men vi har sparade pengar och vi tog av dom till bröllopet. Vi har ändå en rejäl peng kvar på sparkontot trots bröölop och bröllopsresa. Vårt bröllop kostade strax över 60 tusen och det var definitivt värt vartenda öre.

  • Pluppe
    Äldre 14 Jul 22:16
    #7

    NEJ NEJ NEJ! Aldrig!! Vårt bröllop kommer gå på 25-30.000 kronor, pengarna tar vi efter vinsten vi gjorde på vår bostadsrätt, har innan bostadsrätten såldes även sparat en hel del till brudklänning m.m.

  • Tok kär Annki
    Äldre 14 Jul 22:26
    #8

    Nej vi skulle aldrig ta ett lån till bröllopet!!! Vi har inte heller hunnit spara ihop nårgar pengar, med tanke på att jag/vi fick 9 veckor på oss att planera och fixa allt till vårat bröllop. Flört Vårt bröllop kommer att gå ca 30.000:-. 


    Tok kär Annki
  • Äldre 14 Jul 22:45
    #9

    Nej, inget lån och inga pengar från någon annan oss själva betalar vi med.

    Spara och spara är det som gäller, vi är "svenssons" med 2 små barn och tror det landar kring 40-50 tusen, vilket är väldigt mycket pengar, men som sagt vi sparar och gnetar! =)

  • Anonym (vi gjorde­)
    Äldre 15 Jul 00:06
    #10

    Vi tog lån. Därför hade vi hade aldrig haft möjlight att spara ihop ens 10 000kr. Vi har tre barn och fast arbete båda två. Men det hände för mycket dåliga saker. Vi gjorde ett tappert försök, men insåg att vi skulle få styra av hela bröllopet om vi inte tog lån. Jag tror ändå det är rätt många som gör dt på en liten summa. Iallafall folk runt oss. vanligare än man tror.
    Vi bakade ihop det med vårt billån och det blev ungefär 100 kr mer i månaden bara. Så det är inget vi tänker på.


    Är man ansvarig och funderar igenom det noga mm så är det nog ingen fara.

Svar på tråden Tar ni lån för att gifta er?