• Äldre 4 Jul 19:28
    2852 visningar
    4 svar
    4
    2852

    Efternamnsbyte

    Hej
    jag ska gifta mig juli nästa år och jag undrar om det är någon som vet hur man ska göra när man ska byta efternamn och åka på smekmånad dagen efter bröllopet? tänkte mest med pass, om man måste skaffa något tillfälligt eller det kommer ta ett tag innan jag får min sambos efternamn?

    Tack på förhand :) 

  • Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Äldre 4 Jul 19:33
    #1

    En vän till mig gifte sig i början av juni. Och det tog tre veckor för henne att få sitt nya personbevis, men då hade hon också ringt mycket och stressat på det hela. Men det är väl ett hum om hur länge det tar, sen tar det ju en vecka för ett nytt pass.. Och jag har höra att det kan bli strul om det inte skulle så samma namn på passet som biljetten, så ta det säkra före det osäkra och boka resan i namnet på passet...

  • Äldre 4 Jul 19:35
    #2

    ...alltså ditt "gamla"pass..

  • august­esen
    Äldre 4 Jul 19:35
    #3

    Namnet ändras inte förens vigselförrättaren skickar in papper + några veckors väntan. Så precis som Krystal säger - boka resan i ditt nuvarande namn så ska det inte vara någon fara. Kan ju alltid be vigselförrättaren vänta lite med att skicka in papprena om du är orolig :)


  • Äldre 6 Jul 11:44
    #4

    Tack så jätte mycket för svaren :) får nog bli att vi bokar i mitt nuvarande efternamn, så det inte blir några problem :)

Svar på tråden Efternamnsbyte