• jakoth­er
    Äldre 4 Jul 08:09
    3780 visningar
    6 svar
    6
    3780

    Hur göra när man kommer ha sitt förra efternamn som mellannamn??

    Om vi säger att mitt namn efter vigseln är Johansson Fransson, (johansson som mellannamn) Skriver man då Johansson Fransson eller skriver man bara fransson, när man skriver tex på försäkringskassan?


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Hur göra när man kommer ha sitt förra efternamn som mellannamn??
  • FruNov­ember
    Äldre 4 Jul 08:16
    #1

    Som jag har förstått det skriver man bara Fransson,
    då man egentligen bara har ett efternamn, det andra är ju ett mellannamn,
    och det brukar man ju inte använda när man skriver under osv..
    Men man kanske kan göra det iaf, om man vill :)

  • jakoth­er
    Äldre 4 Jul 08:33
    #2

    Min son har så och när han får vikiga papper tex recept på apoteket eller brev från sjukan står det med båda, har inte sett "vanliga papper" ännu, han har haft så sen nu i vår, typ aprill


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Äldre 4 Jul 08:48
    #3

    Jag tror inte du behöver skriva under med mellannamnet (om du har förnamn som mellannamn behöver du ju inte skriva under med alla (för)namn, endast tilltalsnamnet).


    Tänk på att du inte kan ge ett mellannamn vidare till dina eventuella barn, endast efternamnet. Vår son heter båda våra efternamn, och jag har planerat att lägga till min mans efternamn (och behålla mitt efternamn som mellannamn- så jag då heter likadant som sonen). Men jag kommer att vänta med det tills vi vet att vi inte ska ha några fler barn, för jag vill att alla barn ska heta samma.

  • jakoth­er
    Äldre 4 Jul 08:58
    #4

    Min son är från ett tidigare förhållande och har sin pappas efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn, nu kommer jag behålla mitt efternamn som mellannamn och ha min sambos efternamn som efternamn, våra gemensamma barn heter redan som sambon i efternamn... krångligt! men ja haha =)


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Äldre 4 Jul 09:27
    #5
    Paris 111202 skrev 2012-07-04 08:48:26 följande:

    Jag tror inte du behöver skriva under med mellannamnet (om du har förnamn som mellannamn behöver du ju inte skriva under med alla (för)namn, endast tilltalsnamnet).


     


    Den här jämförelsen går ju dock inte att göra. Vi säger i folkmun att våra förnamn som inte är tilltalsnamn är "mellannamn", men de är just förnamn... Mellannamn rent juridiskt är något annat, och just vad det extra efternamnet (som stoppas in före det riktiga efternamnet) blir. 

    Själv har jag ingen erfarenhet av mellannamn, så jag kan inte hjälpa TS med sin fråga. 
  • Anneli­256
    Äldre 4 Jul 09:51
    #6

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html


    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html


    Där finns mycket information. När det gäller att signera och använda alla namnen eller ej så tror jag att det beror på vad det gäller. Men hade jag varit som dig så hade jag kollat upp det på skatteverket.

Svar på tråden Hur göra när man kommer ha sitt förra efternamn som mellannamn??