• lyckaa
    Äldre 23 Jun 20:04
    14473 visningar
    17 svar
    17
    14473

    Hur göra med vårt eget barn på bröllopet?

    Vi/jag är kluven hur vi ska göra med vår egen son på bröllopet. Han är 2 år.  Vi hade tänkt först att han skulle vara med under vigseln och då även skulle vara en av  de 3 brudnäbbar vi ska ha. Men inser nu att det skulle han inte klara av. Då skulle han istället få sitta med bara men hur kul är det för en 2 åring? Vi har varit på två dop nu dessa veckor och då har han inte kunnat sitta still.
     Under festen så har vi tänkt att han inte ska vara med eftersom vi vill inte ha han klängande på oss och det kommer vara tal och alkohol.
    Vi har skrivit på vår inbjudan att inga barn är inbjudna men det kommer dock 3 st ändå.

    Hur gjorde ni med era allra minstingar 1- 3 år? Det känns som att vår son får det roligare hos en barnvakt. Han kommer ändå inte komma ihåg vår dag och kommer tycka det är tråkigt. Hade han varit äldre hade det varit en annan sak.
    Men då är det där med barnvakt. Vem ska passa.. då man har bjudit alla? Hm.. är så kluven...

  • Svar på tråden Hur göra med vårt eget barn på bröllopet?
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 23 Jun 20:22
    #1

    Givetvis ska ni göra det som ni tror är bäst för honom. Det jag kan tänka är att han kanske som äldre sedan kommer ifrågasätta varför det är två andra barn som är näbbar men inte han..

    Vi står inför samma tanke till nästa år då våra söner kommer att vara 3 och 5 när vi gifter oss. Vi väljer mellan att ha med dem som näbbar eller att de får sitta hos mormor eller farmor i kyrkan, däremot skulle vi inte låna någon annans barn när vi har egna. Men det är vi.  Jag förstår helt din tanke med barnfritt, det har vi också valt till festen. Jag vill absolut inte behöva tänka på att lillen vill sitta hos mamma och pappa eller så för med de små så kan man ju inte bara säga nej heller. 


  • CoG
    Äldre 23 Jun 20:54
    #2

    Vår son som är 2 år då vi gifter oss får sitta hos farmor/ farfar eller mormor/ morfar under vigseln.
    kanske med ett litet russinpaket eller ngt annat att pyssla med.

    Mina föräldrar är inga festprissar på långa vägar och om vi skulle haft en fest hade dom hellre tagit våra barn med sig hem än att vara med på festen.
    För dom är vigseln viktigare.

    Kanske kan er son vara med ett tag under middan och sedan åka med ngn han känner och som ni har förtroende för men som inte behöver vara med hela festen?

  • lyckaa
    Äldre 23 Jun 21:53
    #3

    Jag tror han förstår när han blir äldre om han inte fick vara en brudnäbb, han är dock bara 2 år Till och med vår präst tyckte han var för liten och tyckte han skulle avstå. Hon tyckte också om vi valde att ha med honom under vigseln att vi skulle vara beredda på att han kan vilja komma fram till oss när vi står där framme. Det är upp till oss men bara så att vi skulle vara beredda på det. Hon hade mycket åsikter om saker, men hon kanske har rätt i många punkter. Hon var typ 70 bast så hon har varit med om många vigslar och har erfarenhet.

    Kanske blir det inte katastrof om han är med på vigseln, hade varit fint om han också var med på bilder. Han är ju ändå familj Det är ont om barnvakter, så han får nog kanske vara med på festen också om vi inte hittar någon. Men kanske någon (kanske mina föräldrar) inte vill vara med och festa hela kvällen och kan ta med honom hem.

  • Pyttsa­n
    Äldre 23 Jun 22:10
    #4

    Vår dotter kommer att vara 11/2 när vi gifter oss, men vi vill ha med henne i kyrkan. Dock kommer barnvakten att vara med redan då och kunna gå ut med henne om hon blir alldeles stökig, men antagligen sitter hon nöjd om hon får sitta hos farfar, russin var ju en bra ide! Flere barn kommer att vara med vid vår vigsel, alla syskonbarnen(4st), våra näbbar(2st) och säkert några till som inte får barnvakt förrän senare. 
    Vi har funderat och vi tycker inte att det stör om någon ställer lite frågor eller jollrar lite i kyrkan. Folk kan ju tycka att det stör, men föräldrarna får ju gå ut med dem och någon blir helt olycklig eller får tokspel. 

    Dottern följer även med till brudskålen, men därifrån tar barnvaten med dem hem. Vår barnvakt är min mammas goda väninna. Jag känner inte henne så bra att vi skulle bjuda henne, men jag upplever henne som en jättetrygg människa och hon kommer att komma och hälsa på oss och spendera lite tid med vår dotter innan. Dessutom är min gamla mormor på bröllopet så mamma kommer att åka hem med henne efter middagen och då avlösa barnvakten. 

    Barnvakten nattar alltså barnet hos min mamma, där hon är mycket van att vara då vi bor nära varandra och faktiskt har bott där en kort period innan vi fick tillgång till huset. 

    Vi vill ha med henne för hon är ju jätteviktigt i vår familj, samtidigt skulle det inte funka på en trist vuxenfest med tal och sånger. Hon har det bättre hemma där hon får bada och mysa och somna i tid. Vi är nöjda att vi hittat en kompromiss, jag vet inte vad vi skulle gjort om inte mammas väninna erbjudit sig, vi bjuder verkligen alla vi känner och våra vänners föräldrar ska ju redan ha deras barn.

     

  • Pluppe
    Äldre 23 Jun 22:27
    #5

    Vår dotter på 1 ½ år kommer vara med hela dagen. Hon kommer först vara brudnäbb tillsammans med mina syskonbarn ena 4 år och andra 9 år. På förmiddagen när jag är hos frissan kommer min blivande man och pappa till dottern ha hand om henne eftersom min mamma följer med till frissan, men efter det är det min mamma som har ansvaret för dottern. Dottern kommer sitta vid Honnörsbordet mellan min mamma och min blivande mans pappa. Vet inte om hon kommer sitta still, men jag tror att det iaf kommer funka till en början då det är mycket folk, saker som händer runtomkring och det tycker hon är spännande :) När hon väl får spring i benen, kommer säkert alla andra 10 barn också ha det så då kommer då spendera tid i lekhörnan som vi har fixat iordning i ett hörn i rummet, dotterns ena kusin är 9 år och älskar att ha koll på vår lilla så det är också avslappnande!

    Jag kan ju bara utgå från mig själv. Vet att min mamma inte dricker alkohol och hon vet våra regler väldigt tydligt så vi kommer inte behöva känna oss nervösa. Känner även att vill dottern komma upp och mysa en stund i knät så gör det inget för vår del, vi vill säkert mysa med henne lika mycket om jag känner oss rätt :)

    Skulle hon få för sig att springa någon annanstans i kyrkan än där hon ska känns inte det heller som någon katastof då vi säkert bara kommer få oss ett gott skratt :)

  • SofiaK
    Äldre 23 Jun 22:42
    #6

    När vi gifter oss kommer vår son att vara nästan 4 år och vår dotter 10 månader. Under vigslen ska vår son vara näbb tillsammans med sin kusin som är 6 år. tröttnar han så gör han... Han får gärna gå till mormor då tex. Vår dotter kommer också att vara med i kyrkan även om hon inte får ut något av det så känner vi att vi vill ha med våra barn! Det är ju vår familj, det finaste som finns!


    Efter vigslen ska våra barn vara hos barnvakt. Barnvakt är ett par grannar till oss. Vi umgås med dem som grannar, tar en fika då och då, deras barn leker med våra men vi är inte vänner så att vi bjuder dem till vårt bröllop (någon stanns måste man ju dra gränsen för inbjudna). Så vi vet att våra barn kommer känna sig trygga med dem!


    Vi känner att vi vill kunna slappna av under middagen och festen och det går inte med en 4 åring och en 10 månaders. De kommer ha det bättre med film mys och en trygg säng. :)

  • Äldre 24 Jun 12:22
    #7

    Vi gifte oss i förrgår och hade vår ettåring med hela dagen/kvällen/natten.


     


    I kyrkan satt hon med min familj (vi skulle haft sex brudnäbbar varav hälften är 1-2 år, men småbarnen fick sätta sig istället), under middagen satt hon med vid bordet och sen turades alla om att ta hand om henne. Vi hade 7 barn med under kvällen (vi hade också barnfritt i inbjudan).


     


    Vi placerade alla barn med viss spridning i lokalen och alla satt mellan sina föräldrar (utom vår dotter som satt mellan mormor och större kusin). Inga problem alls, vi märkte i princip inte att det var barn med.


     


    Vi hade liggdelen till vagnen med oss och där fick hon ligga när hon hade somnat. Alla fortsatte turas om att passa henne. När vi åkte hem följde hon med oss.


     


    Detta upplägg funkade suveränt för oss, men det är ju olika för alla. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

  • SaJo19­81
    Äldre 24 Jun 12:43
    #8

    våra killar var nästan två när vi gifte oss förra sommaren (gifte oss 1,5månad innan deras 2års dag) vi hade våra som "näbbar" dom gick in först i kyrkan med hjälp av deras morbror och sen satt dom längst fram med morbror, mormor och morfar.
    eftersom alla "naturliga" barnvakter var me dpå bröllopet så hade vi "hyrt" in två av min syster bästa kompisar som båda är väldigt bra med barn och som jag och hela min familj känner välidgt väl. barnen fick tid att umgås med dem hela dagen innan och på förmiddagen med så att det inte skulle vara två främlingar, sen var dom med på festen både barnvakterna och barnen tills de blev trötta då de åkte hem till mina föräldrar med barnvakterna!
    Funkade skitbra och barnen var absolut inte klängiga på oss heller utan skötte sig över all förväntan.

    vi hade visserligen inte barnfritt på vårt bröllop så det fanns sysslingar och andra barn att leka med under kvällen med......



     Påväg ut ur kyrkan med morbror (dom gick själva och höll morbror i handen in)

     
  • Pluppe
    Äldre 24 Jun 18:28
    #9
    sofiasmamma skrev 2012-06-24 12:22:17 följande:

    Vi gifte oss i förrgår och hade vår ettåring med hela dagen/kvällen/natten.


     


    I kyrkan satt hon med min familj (vi skulle haft sex brudnäbbar varav hälften är 1-2 år, men småbarnen fick sätta sig istället), under middagen satt hon med vid bordet och sen turades alla om att ta hand om henne. Vi hade 7 barn med under kvällen (vi hade också barnfritt i inbjudan).


     


    Vi placerade alla barn med viss spridning i lokalen och alla satt mellan sina föräldrar (utom vår dotter som satt mellan mormor och större kusin). Inga problem alls, vi märkte i princip inte att det var barn med.


     


    Vi hade liggdelen till vagnen med oss och där fick hon ligga när hon hade somnat. Alla fortsatte turas om att passa henne. När vi åkte hem följde hon med oss.


     


    Detta upplägg funkade suveränt för oss, men det är ju olika för alla. Hoppas det löser sig på bästa sätt.


  • JuliBr­ud89
    Äldre 24 Jun 18:52
    #10

    Vi sitter i samma sits! Fast vår dotter kommer då vara 8 månader! Det ær som du sæger, att alla man kænner ær bjudna... Men vi hade en kamrat till familjen som erbjød sig att passa vår dotter. Hon var egentligen bara bjuden på festen, men eftersom hon går hem med dottern nær festen børjar så får hon vara med på  middagen istællet, som tack. Så ska dottern sova dær. Det ær en kamrat till familjen som vår dotter inte kænner, men hon ær duktig med barn. Så før att underlætta før vår dotter och før oss så ska vi låta henne sova hos barnvakten en dag veckan innan brøllopet før att bekanta sig. 

    Vi gjorde det så før att minska stressen før dottern. Så det tror jag blir jættebra! 

  • Äldre 25 Jun 08:09
    #11

    Vi har 2 tjejer som kommer vara 2 respektive 3½ när vi gifter oss.
    De kommer vara med hela dagen och kvällen. I kyrkan så ska mina kusiner få varsitt barn att ha ansvar över =) Det kommer finnas lite russin, kex osv i mutor så de har något att äta och pyssla med under vigseln.
    På festen/middagen får de sitta med kusinerna eller mormor/farmor, då jag vet att det inte kommer bli någon "fylla" att prata om så ser jag inga problem med att dom är med hela kvällen och dagen. Dock kommer vi göra en "sovhörna" på övervåningen om de blir trötta och ska sova =)

    Vi har varit på dop innan och det har inte varit något problem alls, känner att det är en fest för hela familjen och vill därför ha med oss våra barn under hela dagen - dessutom som ts skriver så är ju alla vi litar på med på bröllopet. Att ta en "ny" barnvakt har jag inte hjärta till. Mest för min egen skull - jag vill inte oroa mig för hur tjejerna har det på kvällen, då kommer jag ändå inte kunna slappna av

    Men det är ju hur vi är och den lösningen kommer passa oss bäst. Sedan får ni ta till er av alla tips som lämnas här och göra det som blir bäst för er =)

  • lyckaa
    Äldre 28 Jun 22:00
    #12

    Tack för alla tips Det ser ut som att vi kommer ha fästmannens bror som hjälp under hela dagen. Han ställer upp att vara barnvakt, vilket han inte har något emot. Det känns skönt och jag tror det blir bra

  • MrsBri­t
    Äldre 31 Jul 22:52
    #13

    Vi gifte oss för någon månad sedan och hade varken våra två barn (1,5 och 3,5 år gamla) eller någon annan med på brölloppet. Innan kändes det som det bästa eftersom våra barn är ganska vilda och vi trodde det skulle sluta med att jag fick bära den lille medan den store hängde i altarstolen med vi försökte prångla på ringen på fingret. Men när jag väl var i kyrkan saknade jag mina barn jättemycket. Ångrar att vi inte hade ett annat upplägg så att dom kunde varit med eller väntat något/några år till för att fått det att funka. Det är jättesvårt att veta hur man ska göra. Man vet inte innan hur det kommer kännas när man väl står där. Om han ska vara med är det kanske bra att ha en backupplan om det inte funkar. Tex att någon som överlever attt inte få se er byta ringar tar honom ut ur kyrkan.

  • Loollo­o
    Äldre 17 Oct 16:00
    #14

    När jag jobbade bröllop i somras så hade brudparet en blivande 2 åring.. jag frågade dom hur dom hade löst barnvaktsbiten just för att alla skulle vara bjudna, tänkte ett tips för egen del.. Bruden svarade att barnvakten var sonen dagisfröken som dom hade gett lite extra pengar.. så det kan ju vara ett altenativ då kanske.. för det är ju ändå någon som ens barn träffar hela dagarna.. om nu barnen går på dagis såklart :)

  • CoolJe­n
    Äldre 17 Oct 19:04
    #15

    För mig är det självklart att mina barn är med på vår bröllopsdag!
    Vi kommer inte att ha nån utdragen kyrklig vigsel utan en kort borgerlig så under vigseln ser jag inga problem. Skulle de springa fram till oss så får de väl göra det.

    Under middagen placeras barnen bland släktingar som kan se efter dem lite. Efter middagen ska barnen sova, de får alltså inte vara med på festen.
    Barnen kommer att vara 8år, 2,5 år och 1 år

  • Sofiii­z
    Äldre 17 Oct 20:01
    #16

    Vi har en dotter på 1 ½ år och vi ska gifta oss 1 december. Vi har bestämt tillsammans med en av mina systrar som har äldre barn att hon ska ha huvudansvaret för henne.
    Vi har festen på ett hotell där alla gästerna sen ska sova över, bröllopsnatten sover vi själva och då sover vår dotter med min syster.
    Under vigseln så har vi sagt till prästen att barnen får röjja runt som de vill, de blir mindre stressigt så! Att om man försöker hålla barnen lugna så blir de bara mer stressade/skriker osv. Att för oss är familjen en naturlig del.
    Så får vi se hur de går! Men nått att tugga på i kyrkan är bra att ha till barnen, russin, äppelklyftor eller liknande.
    Vår dotter ska inte vara brudnäbb utan får sitta med sina kusiner eller hos min syster under tiden.

    På kvällen när middagen och festen är så vet jag inte hur de blir, vi har lagt alla med barn i rummen som ligger närmast restaurangen. Och vi har hyrt konferenslokalen i nära anslutning till den.  Antar att föräldrarna lägger sina barn när de passar, och kan använda sig av "barnvakter" så de hör när barnen vaknar. Annars kan vi natta de i en vagn vid middagen. Vi har inga andra som vi känner att "hyra" in eller som kan passa barnen på kvällen då alla vi känner ska vara med på bröllopet. Så de får bli som de blir helt enkelt!
    Sen ställer säkert nån av hennes äldre kusiner  upp på att lägga sig i rummet med småbarnen tills nån vuxen ska lägga sig. Så länge de har nått tilltugg och tv/telefon att surfa/titta på.

    För oss så blir de ca 14 st barn från 1 års ålder - 14 år.

  • Äldre 17 Oct 20:16
    #17

    Vi gifte oss nu i september och vår dotter var då 11½ månad. Vi hade bett min kusin att vara barnvakt (hade inte bjudit några släktingar utöver föräldrar och syskon). Så de var med i kyrkan och sedan åkte de hem till oss och var hemma i dotterns egen miljö. Sedan kom de ut till festlokalen på förmiddagen dagen därpå och åt frukost med oss och de gäster som sov över där. Det gick jättebra!

Svar på tråden Hur göra med vårt eget barn på bröllopet?