• Susse
    Äldre 15 Jun 12:49
    6988 visningar
    22 svar
    22
    6988

    Barn på bröllop....

    Hej!

    Jag och min sambo tänkte gifta oss nästa år och vi har precis börjat planera lite lätt. Budget och antal gäster.
    Vi vill ha det ganska enkelt och komma undan hyffsat billigt utan att det blir snålt.
    Vi har 3 barn själva och från början tänkte jag att givetvis ska alla barn vara välkomna eftersom våra egna kommer att vara med. När vi sedan började räkna på det och (vi har mest vänner med barn) så kom vi fram till ca 40 vuxna och 30 barn. Detta innebär att det blir nästan dubbelt så många om alla barnen skulle komma.
    Nästan alla barn är under 9 år. Hur ska man göra? Visst är det en familjefest men....
    Så vill man ju gärna inte att folk lämnar festen för att de måste åka hem med barnen.
    Jag har varit på 4 bröllop och alla har varit "barnfria".

    Tips, ideér och erfarenheter någon..???

  • Svar på tråden Barn på bröllop....
  • Susse
    Äldre 15 Jun 13:52
    #11
    Chicita skrev 2012-06-15 13:47:30 följande:
    Om ni har möjlighet att ha ett separat rum för barnen och anlita någon som kan sitta där inne under kvällen + leksaker, filmer och kanske lite madrasser, filtar och täcken så är det också en bra lösning.

    Vi hade så, och även om de flesta lämnade sina barn hemma och att det på slutet i princip bara var makens mellanbrors två barn kvar så funkade det bra.
    Barnen kunde springa in och ut där, det var ju inte så vi låste in dom. Men föräldrarna kunde beundra teckningen eller dela med sig lite av något som barnet ville smaka och sen skicka tillbaka dom.
    Barnen hade kul och föräldrarna kunde slappna av.
    Dom barn som var kvar blev nerbäddade och nattade när dom började bli trötta nog att inte bry sig om dom tråkiga vuxna och dom sov gott tills föräldrarna åkte hem Glad 
    Ja jag har också haft den tanken men eftersom vi inte vet vart vi ska vara än så får vi se hur det blir med plats. Vi är i första stadiet påplaneringen =). Har inte ens någon budget än =)
    Men men, någonstans måste man ju börja.....

    Kommer förmodligen behöva mycket tips och ideér framöver =)
  • Äldre 15 Jun 13:56
    #12
    Chicita - Det tycker jag också är en bra lösning om man vill ha med barnen :) Nu tänkte jag dock i TS fall att de inte ville ha med barnen pga den extra kostnaden, men ditt förslag är jättebra. Vi funderade på att ha så också, men hittade ingen passande lokal för det, så det blev barnfritt för vår del, förutom vår dotter.
  • Äldre 15 Jun 14:05
    #13
    daniiel skrev 2012-06-15 13:56:22 följande:
    Chicita - Det tycker jag också är en bra lösning om man vill ha med barnen :) Nu tänkte jag dock i TS fall att de inte ville ha med barnen pga den extra kostnaden, men ditt förslag är jättebra. Vi funderade på att ha så också, men hittade ingen passande lokal för det, så det blev barnfritt för vår del, förutom vår dotter.
    Vi upptäckte att vi inte hade behövt ha mat till barnen (även om vi räknade med att dom skulle vara med på middagen Flört) Det hade nog varit bättre om vi sett till att beställa typ pizza eller happy meals eller något sånt till dom som dom hade kunnat äta i barnrummet, vilket också hade blivit mycket billigare....
    Ett par familjepizzor räcker ju långt till barnen liksom Glad 

    Dom riktigt små vill ju sitta med föräldrarna men där kan man ofta deala med cateringfirman (om man har catering) och höra om man kanske kan få betala för 1 portion men räkna med att det ska räcka till 3-4 barn upp till 5 år, och sen betalar man för 1/2 portion till de som är över 5 men under....7(?) 
    Vissa cateringföretag kan till och med låta bli att ta betalt alls för barn under 5-6 år eftersom dom får den mat som "blir över" så att säga. Dom måste ju alltid laga lite extra för säkerhets skull. Men det gäller att hitta rätt cateringföretag i så fall.
    Glad 
    Susse skrev 2012-06-15 13:52:33 följande:
    Ja jag har också haft den tanken men eftersom vi inte vet vart vi ska vara än så får vi se hur det blir med plats. Vi är i första stadiet påplaneringen =). Har inte ens någon budget än =)
    Men men, någonstans måste man ju börja.....

    Kommer förmodligen behöva mycket tips och ideér framöver =)
    Det finns nog lika många lösningar på problemet som det finns brudpar.
    Hitta en lösning som funkar för er.
    Jag skulle börja med att hitta en plats att vara med middagen, och någon som viger en (+ plats att vigas då).
    Det kan ju hända att lokalen är jättedyr och man behöver varenda hundralapp som man kan spara då, och då är även ett par pizzor en för hög kostnad för barnen liksom.
    Eller ni kanske kan få tag i en lokal som är superbillig och har en hel flygel som ni kan använda till barnen.

    Något jag har lärt mig är att inte ta ut problemen i förskott.
    Lös dom vartefter dom dyker upp istället för att oroa er innan dom ens inträffat Glad
     
  • Äldre 15 Jun 14:14
    #14
    Chicita skrev 2012-06-15 14:05:53 följande:
    Vi upptäckte att vi inte hade behövt ha mat till barnen (även om vi räknade med att dom skulle vara med på middagen Flört) Det hade nog varit bättre om vi sett till att beställa typ pizza eller happy meals eller något sånt till dom som dom hade kunnat äta i barnrummet, vilket också hade blivit mycket billigare....
    Ett par familjepizzor räcker ju långt till barnen liksom Glad 

    Dom riktigt små vill ju sitta med föräldrarna men där kan man ofta deala med cateringfirman (om man har catering) och höra om man kanske kan få betala för 1 portion men räkna med att det ska räcka till 3-4 barn upp till 5 år, och sen betalar man för 1/2 portion till de som är över 5 men under....7(?) 
    Vissa cateringföretag kan till och med låta bli att ta betalt alls för barn under 5-6 år eftersom dom får den mat som "blir över" så att säga. Dom måste ju alltid laga lite extra för säkerhets skull. Men det gäller att hitta rätt cateringföretag i så fall.
    Glad
    Ja, lokalen vi bokade (hotell) hade ingen barnmeny, utan barnen fick äta samma som de vuxna (350kr/person), så när vi fick veta det, samt att den lilla konferenslokalen i anslutning till vår lokal blev upptagen (vi hade fått låna den till barnen annars), så bestämde vi oss för att skippa barnen :P Nu gör det inte så mkt, för vi hade inte så många barn bland våra gäster. Det hade blivit 7 barn med vår dotter inräknad, men att betala ca 2500kr extra för dom ville vi inte. Vi hade redan väldigt ansträngd budget. Vi fick ju inte tex beställa pizza till barnen heller. Utöver vår dotter var den ett spädbarn med under middagen, han var ca 4-5 månader tror jag :)

    Har man dock "egen" lokal och lagar maten själv eller har catering, så är det ju smart att typ beställa pizza till barnen :) De äter nog mkt hellre det medan de ser film, än sitta vid bordet och äta med alla vuxna. Även om vår dotter är sådan som föredrar det :P
    Chicita skrev 2012-06-15 14:05:53 följande:
    Susse skrev 2012-06-15 13:52:33 följande:
    Ja jag har också haft den tanken men eftersom vi inte vet vart vi ska vara än så får vi se hur det blir med plats. Vi är i första stadiet påplaneringen =). Har inte ens någon budget än =)
    Men men, någonstans måste man ju börja.....

    Kommer förmodligen behöva mycket tips och ideér framöver =)
    Det finns nog lika många lösningar på problemet som det finns brudpar.
    Hitta en lösning som funkar för er.
    Jag skulle börja med att hitta en plats att vara med middagen, och någon som viger en (+ plats att vigas då).
    Det kan ju hända att lokalen är jättedyr och man behöver varenda hundralapp som man kan spara då, och då är även ett par pizzor en för hög kostnad för barnen liksom.
    Eller ni kanske kan få tag i en lokal som är superbillig och har en hel flygel som ni kan använda till barnen.

    Något jag har lärt mig är att inte ta ut problemen i förskott.
    Lös dom vartefter dom dyker upp istället för att oroa er innan dom ens inträffat Glad
    Håller verkligen med, börja med att boka lokal och vigselförrättare (och hitta en vigselplats), så har ni något att utgå ifrån när ni planerar TS :)
  • Äldre 15 Jun 14:17
    #15
    daniiel skrev 2012-06-15 14:14:34 följande:
    Ja lokalen och hur man löser matfrågan är nr1 att veta.
    Annars kan man planera och tänka ut massa bra saker som faller som ett korthus sen när det inte funkar med lokal / catering.
  • Äldre 15 Jun 14:22
    #16
    Chicita skrev 2012-06-15 14:17:54 följande:
    Ja lokalen och hur man löser matfrågan är nr1 att veta.
    Annars kan man planera och tänka ut massa bra saker som faller som ett korthus sen när det inte funkar med lokal / catering.
    Exakt :) Jag bara utgår ifrån att man har sånt klart när man börjar oroa sig för frågor som tex barnfritt dock :P
  • Äldre 15 Jun 14:27
    #17
    daniiel skrev 2012-06-15 14:22:11 följande:
    Exakt :) Jag bara utgår ifrån att man har sånt klart när man börjar oroa sig för frågor som tex barnfritt dock :P
    hehe... ja det brukar väl vara det vanligaste Flört
    Men jag har börjat att inte ta något alls för givet här på BT
  • Susse
    Äldre 15 Jun 14:32
    #18

    Tack så mycket allesammans!

    Det blir att åka ut och leta ställe i helgen

    Skrattande

  • Äldre 15 Jun 14:33
    #19
    Susse skrev 2012-06-15 14:32:15 följande:
    Tack så mycket allesammans!

    Det blir att åka ut och leta ställe i helgen

    Skrattande
    Lycka till, berätta hur det går sen Solig
  • Äldre 15 Jun 14:35
    #20

    Ja, lycka till och fortsätt uppdatera om hur det går :)


  • Susse
    Äldre 15 Jun 14:37
    #21

    Tack så mycket!

    Det ska jag göra =) 

  • Charli­e13
    Äldre 19 Jun 19:49
    #22

    Vet inte om du läser här än, men vi gjorde så att vi har bjudit in syskonbarn och ammande barn, men sedan sa vi nej. Och det har alla accepterat eftersom syskonbarnen ändå är närmaste familjen (som vi räknar det) :)

Svar på tråden Barn på bröllop....