• Vicke0­1
    Äldre 11 Jun 19:55
    3256 visningar
    5 svar
    5
    3256

    Namnbyte och resa till USA

    I och med giftermålet nästa sommar byter jag till makens namn. Vi har planerat att åka till USA några veckor efteråt (inte bokat än), men funkar det att använda mitt gamla pass och boka biljetten i mitt gamla efternamn? Vill inte åka fast för terrorism om de skulle göra någon sökning på mig och se att efternamnet inte stämmer...

  • Svar på tråden Namnbyte och resa till USA
  • Zara81
    Äldre 11 Jun 20:11
    #1

    Jag frågade "passkillen" och han sa att det inte skulle vara någon fara så länge man bokar biljetterna i samma namn som man har INNAN namnbytet.

  • sherry­darlin­g
    Äldre 2 Jul 23:10
    #2

    Vi flyger till USA två dagar efter vigsel.


    Har tagit beslutet att inte byta efternamn i samband med vigseln utan att fixa det i efterhand. Har hört så många historier om hur tuffa de är när man ska in i landet. När man bokar biljetter så står det att det måste stå EXAKT samma på bokningen som i passet. Allt verkade lite osäkert så bäst att vänta tänker vi.


     

  • ungbru­d
    Äldre 2 Jul 23:33
    #3

    Har lite samma fråga.
    Jag har skickat in efternamnsbytes blanketen i samband med hindersprövningen.
    Hur gör jag då? Vi åker ca 2 månades efter.
    Tänkte fixa "visumet" till USA snart. Kan man göra så att efternamns bytet går igenom efter resan även fast jag skickat in papprerna?
     

  • AnnL
    Äldre 3 Jul 07:16
    #4
    ungbrud skrev 2012-07-02 23:33:29 följande:
    Har lite samma fråga.
    Jag har skickat in efternamnsbytes blanketen i samband med hindersprövningen.
    Hur gör jag då? Vi åker ca 2 månades efter.
    Tänkte fixa "visumet" till USA snart. Kan man göra så att efternamns bytet går igenom efter resan även fast jag skickat in papprerna?
     
    Jag hade ringt skatteverket och frågat. Har själv varit i USA flera gånger och dom är verkligen tuffa med reglerna så jag vet inte om jag hade chansat...
  • MagicB­ride
    Äldre 3 Jul 08:28
    #5

    Jag gifte mig förra våren och jag och maken åkte till USA på bröllopsresa en månad efteråt. Vi hade bokat resan i gamla namnet. En arbetsdag innan vi skulle åka gick mitt namnbyte igenom (alltså skulle jag inte hinna byta pass osv.). Jag gick till skatteverket och skrev ut en engelsk kopia på mitt namnbyte för att ha något slags bevis med mig på att vi var nygifta och att namnet preciiiiiiis ändrats. Det kändes lite säkrare i alla fall. Men jag behövde aldrig använda det. Vi kom in i landet utan problem, och då var det ändå första gången vi var där så det skulle registreras bilder, fingeravtryck, namnteckningar... allt! Han frågade mig om namnen i passet stämde, jag svarade ja och så var jag inne. Sen reste vi med flyg inrikes också utan några som helst problem. Men är ni nervösa så vänta med namnbytet som någon sa här ovan. Räkna inte med att ni hinner få nytt namn och hinner ändra passet - vissa tider på året kan allt det där ju ta en himla tid!!


Svar på tråden Namnbyte och resa till USA