• Äldre 11 Jun 13:43
    26397 visningar
    39 svar
    39
    26397

    Rockabilly/50-talstema

    Hej! Vi har inte bestämt datum än men tema och det blir så klart rockabilly/50-tal! Vi är själva inga "rockabillys" utan gillar bara stilen och tycker att det skulle bli roligt och ovanligt med bröllopstema. Jag har svårt för att hitta inspiration och vill gärna kunna bolla idèer med andra som tänkt ha samma tema. Jag har kikat i 50-tals tråden men den är rätt död nu. Så skriv :)

  • Svar på tråden Rockabilly/50-talstema
  • ofelia
    Äldre 11 Jun 16:03
    #1

    Vi har inget uttalat tema, men vår stil är väldigt rockabilly/50-tal så det blir nog en 50-talsstämning på bröllopet ändå.

    Vi kommer att ha ett picknickbröllop vid en gammal dansbana dit vi anländer i en guldfärgad "bubbla". Tyvärr har jag inga bilder på klänningen eftersom den håller på att sys upp efter mina skisser just nu, men jag postar ett par av inspirationsbilderna så länge.




    Till klänningen kommer jag att ha birdcageslöja med en stor vit blomma i håret och svart bälte + svarta skor. Mannen ska ha en grå tredelad kostym. På kvällen blir det cocktailparty istället för traditionell middag. Som sagt så har vi inte gått ut med att det är ett temabröllop, och inte heller haft den intentionen när vi planerade, men vi har valt upplägg, kläder och dekorationer efter vår smak och då blir det gärna 50-talsstuk Flört. Eftersom de flesta av gästerna dessutom väl känner till min förkärlek för 50-talsklänningar, så jag vet att många letar efter kläder i den stilen.

    Men nu är jag nyfiken på hur ni har tänkt?
  • Anneli­256
    Äldre 11 Jun 16:10
    #2

    Dekor för 50-tals tema


    Entrématta, ex rosa B 2 m x önskad längd Köstolpar, mässing med röda sammetsrep Jukebox, Wurlitzer för CD (230V) Ballonger i bubbelgumfärger Heliumfyllda jätteballonger - storlekar flera meter i diameter Ljusslingor med kulörta lampor L 10m (230V) Elvis Presley i helfigur Neonskyltar i olika modeller (230V) Skyltar och fondväggar med 50-talsmotiv Bioaffischer fr 50-talet (70x100) Dekor- & miljöbelysning i härliga 50-talsfärger Bensinpump Draperier i silver alt guld
  • Anneli­256
    Äldre 11 Jun 16:10
    #3

  • Anneli­256
    Äldre 11 Jun 16:11
    #4

  • Anneli­256
    Äldre 11 Jun 16:12
    #5

  • Anneli­256
    Äldre 11 Jun 16:16
    #6


    dukar..Tyvärr så fick jag inte in mer än en bild per inlägg. Vet inte om det var detta du menade. Vi är redan gifta men jag tycker temat är jättehäftigt. Lycka till.
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 11 Jun 18:32
    #7
    ofelia skrev 2012-06-11 16:03:06 följande:
    Vi har inget uttalat tema, men vår stil är väldigt rockabilly/50-tal så det blir nog en 50-talsstämning på bröllopet ändå.

    Vi kommer att ha ett picknickbröllop vid en gammal dansbana dit vi anländer i en guldfärgad "bubbla". Tyvärr har jag inga bilder på klänningen eftersom den håller på att sys upp efter mina skisser just nu, men jag postar ett par av inspirationsbilderna så länge.



    Till klänningen kommer jag att ha birdcageslöja med en stor vit blomma i håret och svart bälte + svarta skor. Mannen ska ha en grå tredelad kostym. På kvällen blir det cocktailparty istället för traditionell middag. Som sagt så har vi inte gått ut med att det är ett temabröllop, och inte heller haft den intentionen när vi planerade, men vi har valt upplägg, kläder och dekorationer efter vår smak och då blir det gärna 50-talsstuk Flört. Eftersom de flesta av gästerna dessutom väl känner till min förkärlek för 50-talsklänningar, så jag vet att många letar efter kläder i den stilen.

    Men nu är jag nyfiken på hur ni har tänkt?
    WAAOW! Är ute efter en liknande klänning och har mailat olika sömmerskor, men än så länge har jag inte fått nån prisuppgift! Vet du vad din kommer att landa på? 
  • ofelia
    Äldre 11 Jun 19:51
    #8

    Hihi, tack! Jag har turen att ha en god vän, vars mamma varit sömmerska. Hon vill ha saker att sysselsätta sig med som pensionär, så hon erbjöd sig att sy min klänning rätt så billigt. Kommer att gå på ca 2000 kr inklusive tyget (vet inte säkert förrän hon meddelar hur lång tid det tagit), vilket jag tycker är ett väldigt överkomligt pris för en klänning jag får designa helt själv med möjlighet till flera provningar och korregeringar om det behövs.

    Kan tyvärr inte säga någonting om hur mycket en yrkesverksam sömmerska skulle kunna tänkas ta, men det borde inte bli så dyrt. Enligt min sömmerska är modellerna ovan relativt enkla, även om de kräver två klänningar (en i spets och en under). Har du någon bild på din?

  • Äldre 11 Jun 19:56
    #9

    Jag kan ju tipsa om två sidor som har fina klänningar, honeypieboutique.co.uk/ och www.dollycouture.com/ :)


  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 11 Jun 19:57
    #10
    ofelia skrev 2012-06-11 19:51:25 följande:
    Hihi, tack! Jag har turen att ha en god vän, vars mamma varit sömmerska. Hon vill ha saker att sysselsätta sig med som pensionär, så hon erbjöd sig att sy min klänning rätt så billigt. Kommer att gå på ca 2000 kr inklusive tyget (vet inte säkert förrän hon meddelar hur lång tid det tagit), vilket jag tycker är ett väldigt överkomligt pris för en klänning jag får designa helt själv med möjlighet till flera provningar och korregeringar om det behövs.

    Kan tyvärr inte säga någonting om hur mycket en yrkesverksam sömmerska skulle kunna tänkas ta, men det borde inte bli så dyrt. Enligt min sömmerska är modellerna ovan relativt enkla, även om de kräver två klänningar (en i spets och en under). Har du någon bild på din?
    Nej, har inte det. Har inte hittat "min" . Vill ju ha liknande modell, men är bara i planeringsstadiet än. Har mailat inspirationsbilder till en sömmerska, för att se vad hon kan hitta på. Har även funnit en att köpa, men jag vet inte... har rätt låg budget känns det som. 2000 är ju inte mycket :)
     
    Denna kostar över 5000:- liksom..
     
Svar på tråden Rockabilly/50-talstema