• Äldre 10 Jun 15:54
    8568 visningar
    44 svar
    44
    8568

    Ni som gifter er för andra gången..

    Nyfiken på hur det ser ut för er som varit gifta en gång tidigare.

    Hur länge var ni ett par innan frieri eller bröllop?
    Hur valde ni att gifta er, gör ni något annorlunda från gång nr 1? Och då menar jag om ni tex valde mindre bröllop/större bröllop, borgerligt/kyrkligt osv.

    Kul att se hur ni andra valt att göra och tänker :)  

  • Svar på tråden Ni som gifter er för andra gången..
  • rowan
    Äldre 11 Jun 01:36
    #11

    Jag gifte mig första gången 22 år ung. Det var ändå ett personligt och innerligt bröllop, vi kände stort stöd från familjerna och det var en mycket lycklig tillställning.

    Jag träffade min nuvarande m2b medan jag fortfarande var gift  - det var kärlek vi första ögonkastet. Efter 6 år tillsammans (2,5 år som gifta) skiljde jag mig och var liksom redan i ett förhållande med min nuvarande. Jag tror att många runtomkring hade svårt att hänga med, även om de såg skillnaden i hur lugn och lycklig jag nu är.

    Även vid förlovningsfesten kändes det som att folk var överraskade - glada, men överraskade. Så vi har tagit god tid på oss innan vi dragit igång bröllop!

    Nu inför mitt andra bröllop har jag gjort många genomtänkta val. Jag valde att ha bröllopet i m2b:s hemland och inte i Sverige, för att göra en stor åtskillnad. Dessutom ska vi nu ha vår egen religions bröllopsceremoni (på första bröllopet hade vi kyrklig ceremoni för att det var den ceremoni som släkten förstod, men några uppskattade ändå inte att vi hade kyrkligt bröllop utan att vara kristna). Vi har informerat om detta i inbjudningarna, för att ge gästerna chans att ta ställning.

    Jag har mognat på många olika vis och ska ha en annan klänning, en närmre väninna som tärna, mindre extravaganta ringar.

    Det är inte helt fel att gifta sig för andra gången - jag känner mig så lugn och trygg! :) Jag vet mer vad jag vill och känner att det är inte "nu eller aldrig", det är inte min enda chans någonsin i livet att vara prinsessa - det är jag varje dag ju! Framför allt är det så skönt att får stöd från familjen (en andra gång...) för vår kärlek. Jag tror de ser skillnaden i mig, hur trygg och lycklig jag nu är.

  • Äldre 11 Jun 17:45
    #12
    rowan skrev 2012-06-11 01:36:35 följande:
    Jag gifte mig första gången 22 år ung. Det var ändå ett personligt och innerligt bröllop, vi kände stort stöd från familjerna och det var en mycket lycklig tillställning.

    Jag träffade min nuvarande m2b medan jag fortfarande var gift  - det var kärlek vi första ögonkastet. Efter 6 år tillsammans (2,5 år som gifta) skiljde jag mig och var liksom redan i ett förhållande med min nuvarande. Jag tror att många runtomkring hade svårt att hänga med, även om de såg skillnaden i hur lugn och lycklig jag nu är.

    Även vid förlovningsfesten kändes det som att folk var överraskade - glada, men överraskade. Så vi har tagit god tid på oss innan vi dragit igång bröllop!

    Nu inför mitt andra bröllop har jag gjort många genomtänkta val. Jag valde att ha bröllopet i m2b:s hemland och inte i Sverige, för att göra en stor åtskillnad. Dessutom ska vi nu ha vår egen religions bröllopsceremoni (på första bröllopet hade vi kyrklig ceremoni för att det var den ceremoni som släkten förstod, men några uppskattade ändå inte att vi hade kyrkligt bröllop utan att vara kristna). Vi har informerat om detta i inbjudningarna, för att ge gästerna chans att ta ställning.

    Jag har mognat på många olika vis och ska ha en annan klänning, en närmre väninna som tärna, mindre extravaganta ringar.

    Det är inte helt fel att gifta sig för andra gången - jag känner mig så lugn och trygg! :) Jag vet mer vad jag vill och känner att det är inte "nu eller aldrig", det är inte min enda chans någonsin i livet att vara prinsessa - det är jag varje dag ju! Framför allt är det så skönt att får stöd från familjen (en andra gång...) för vår kärlek. Jag tror de ser skillnaden i mig, hur trygg och lycklig jag nu är.
    förstår vad du menar med "en enda dag som prinsessa" jag var lite likadan. 
    hur länge har ni varit ihop nu, du och din nuvarande?  
  • rowan
    Äldre 11 Jun 18:04
    #13

    majja, vi har snart varit ihop i 3,5 år.

    Det är faktiskt skönt att läsa om andras erfarenheter av den här situationen :)

  • Äldre 12 Jun 18:09
    #14

    ja jag håller med. Det är skönt att läsa om era berättelser om hur det blev och hur ni tänker. 
    INget illa ment såklart mot någon som inte varit gift förut men det känns ju för mig som enorm skillnad. Jag har ju inte alls samma tänk nu som då. För mig var bröllopet en enorm happening i sig, som gärna lades tid på i ett helt år, vilket självklart inte är fel. Men jag var verkligen besatt av det. Nu tar jag det lite mer med ro och vet vad jag vill. Upptäckte tex med facit i hand att stora fester där jag är huvudpersonen inte är min grej. Rent generellt så umgås jag oftast i mindre sällskap så jag vet inte varför jag skulle promt ha stort och dyrt. antar att  det hade lite med den
    här flickdrömmen om hur det "ska vara" att göra.

    Enda som lever kvar nu av alla de där drömmarna, är drömmen om en solitärring. Antagligen för att jag var för snål sist, haha
     

  • Äldre 12 Jun 18:11
    #15
    BettyBoop skrev 2012-06-10 21:51:19 följande:
    Tja.. först hade jag rätt dåligt samvete över att ha ett stort bröllop.. jag har ju redan haft det en gång. Och det är så många människor som tycker det är "fel".. men.. min blivande man har ju aldrig varit gift. Och han vill ha ett stort bröllop... Så jag tänkte om, lade elaka kommentarer bakom mig och nu känns det faktiskt bra.

    Upplägget är ganska likt - kyrkbröllop och ca 75 gäster och trerätters. Princessklänning även om det nu är av misstag (fick fel klänning) och jag resonerar som så.. att första bröllopet var ett genrep. Jag minns så väl vad som inte blev så bra den gången på själva festligheterna så jag har varit VÄLDIGT noga i planeringen och avsatt pengar för underhållningen. Vi ska inte heller ha presentöppning. Allt för att få en rolig fest och inte bara en lång tråkig sittning som det så lätt blir annars - och som det blev förra gången.

    Jag älskade min första make och vårt äktenskap var lyckligt så länge som det varade. Sedan  blev det som man säger.. "shit happens" och skilsmässa. Tog mig hårt och var svårt att komma över. Vi skilde oss för..8 år sedan.

    Jag och blivande har inte varit ett par jättelänge.. bara 20 månader.. Han friade på vår ettårsdag.... det känns himlastormande och HELT rätt. Jag trodde aldrig att jag skulle älska en man på det viset som jag älskat min fd man, någonsin igen. Inte så att jag trodde att jag aldrig skulle älska, men jag trodde inte att jag skulle älska på det viset igen. Jag trodde den typen av förälskelse hörde ungdomen till. Och så dök min blivande upp - tog mig med storm och här står jag.. brud om tre veckor..!
    en slant på underhållning är bra, tror många glömmer bort det. Som vi bland annat med exet. Det blev ju lite tradigt med en lång middag .
  • Äldre 12 Jun 18:15
    #16

    få se hur det blir för oss, allt är fortfarande på planeringsstadiet och vi har faktiskt inte något datum ännu. Har en tanke om att när det väl blir så fixar jag en snygg tealength klänning och binder min egen bukett (är florist), väntar in ringarna och bokar kyrka fort som attan.
    Känner mig själv och jag svävar lätt iväg i något mycket större än vad jag tänkt från början. Så genom att inte ge mitt "pysselbehov" det utrymmet så blir det nog bra och något både jag och min sambo vill ha.

    En annan dröm är ju att vi gifter oss i New York, nåt vi pratat om.. men det känns lite trist att behöva lägga en massa tid på papper och diverse annat praktiskt väl där. Sen finns en kyrka här i vår stad som är fantastiskt vacker. Helt vit inuti full med blomstermålningar i taket.  

  • CoG
    Äldre 12 Jun 19:07
    #17

    Jag hade först tänkt mig en enklare vit klänning, inte för att det är bröllop nr 2 utan bara för att det kändes som att det skulle passa...
    Men ju mer jag tittar desto mer känner jag att "Tusan heller! Jag ska känna mig finare den här gången än förra!"

    Jag vill inte att exet ska få ha mig som finare brud än den man jag vill gifta mig med nu!!

    kanske knäppt att resonera så, men jag vill vara FINARE!!

  • Äldre 12 Jun 20:44
    #18
    CoG skrev 2012-06-12 19:07:06 följande:
    Jag hade först tänkt mig en enklare vit klänning, inte för att det är bröllop nr 2 utan bara för att det kändes som att det skulle passa...
    Men ju mer jag tittar desto mer känner jag att "Tusan heller! Jag ska känna mig finare den här gången än förra!"

    Jag vill inte att exet ska få ha mig som finare brud än den man jag vill gifta mig med nu!!

    kanske knäppt att resonera så, men jag vill vara FINARE!!
    :) 
  • BettyB­oop
    Äldre 13 Jun 00:14
    #19
    CoG skrev 2012-06-12 19:07:06 följande:
    Jag hade först tänkt mig en enklare vit klänning, inte för att det är bröllop nr 2 utan bara för att det kändes som att det skulle passa...
    Men ju mer jag tittar desto mer känner jag att "Tusan heller! Jag ska känna mig finare den här gången än förra!"

    Jag vill inte att exet ska få ha mig som finare brud än den man jag vill gifta mig med nu!!

    kanske knäppt att resonera så, men jag vill vara FINARE!!
  • Babydo­ll
    Äldre 13 Jun 14:37
    #20

    Jag gifte mig första gången för 9 år sen ( bara 20 år gammal). Det var påkostad indiska bröllop med ca 400 personer. Festen varade i 3 dagar och jag hade traditionellt indiska dräkter i olika färger ( man har inte vitt där utan rött är vanligast) och massor av vackra stora guld smycken. Min släkt och mina föräkdrar betalade hela bröllopet. Dem planerade hela bröllopet också, Det enda jag valde själv var mina dräkter och smycken. Jag har aldrig känt mig vackrare som jag gjort den dagen. Tyvärr höll äktenskapet knappt ett år.

    Nu lite äldre och visare ska jag gifta mig igen =). Vi kommer gifta oss borgerligt i stadshuset (ingen av oss är troende och min pojkvän tycker inte om att stå i cenrum) coh sen ha en liten middag och fest i en herrgård med ca 50 personer. Vi står för bröllopet själva och planerar allting själva också.
    Jag kommer ha en vit prinsess klänning och hela baletten. Men jag känner som CoG att jag vill känna mig minst lika vacker som förra gången eller vackrare ( vilket inte kommer bli lätt) =).

    Den här gången känns det mer på riktigt, att det är mitt bröllop och inte mina föräldrars.

Svar på tråden Ni som gifter er för andra gången..