• Äldre 10 Jun 15:54
    8565 visningar
    44 svar
    44
    8565

    Ni som gifter er för andra gången..

    Nyfiken på hur det ser ut för er som varit gifta en gång tidigare.

    Hur länge var ni ett par innan frieri eller bröllop?
    Hur valde ni att gifta er, gör ni något annorlunda från gång nr 1? Och då menar jag om ni tex valde mindre bröllop/större bröllop, borgerligt/kyrkligt osv.

    Kul att se hur ni andra valt att göra och tänker :)  

  • Svar på tråden Ni som gifter er för andra gången..
  • Ingrid­e
    Äldre 10 Jun 15:57
    #1

    Jag gifte mig första gången 1976. Då var jag ung och radikal och de flesta av våra vänner gifte sig inte alls. Vi hade ett bröllop med ganska många gäster, men jag var inte traditionellt brudklädd. Jag hade en ganska enkel broderad bomullsklänning. Det var ju lite hippiestil då. 

    Nu ska jag ha en riktig brudklänning. Det blir inte lika många gäster. Mina barn och deras respektive, mina syskon, min mor. Min blivande man har ingen släkt, så han bjuder några vänner. Sammanlagt blir vi 30 stycken. Vi ska vara på ett pensionat och eftersom mina barn bor utspridda över landet och de flesta saknar körkort, så bjuder vi på övernattning.  

  • Äldre 10 Jun 16:02
    #2

    vad kul att höra om hur ni gör :) 
    är det långt kvar till bröllopet?  

  • Äldre 10 Jun 16:10
    #3

    själv så har vi mest pratat löst om att gifta oss om ett eller ett par år. 
    Jag har varit gift tidigare men skiljde mig för 1,5 år sedan. Min nuvarande och jag har känt varandra i 8 år, men blev ett par förrän när jag var i tagen med att skilja mig. 
    förra bröllopet var stort med 80-90 gäster och rätt påkostat. Äktenskapet var dock inte alls så lyckat och vi skiljde oss efter bara ett år efter bröllopet (var ett par i 6 år)

    Så samtidigt som det känns rätt nyss som jag faktiskt var gift och jag inte kan låta bli att tänka att undrar vad resten av släkten tänker om det, så skulle jag inte ha något emot alls att gifta mig igen. Jag tror ju på oss och vårt förhållande och självklart blir jag glad över att han säger att han vill dela resten av sitt liv med mig. 

  • CoG
    Äldre 10 Jun 16:33
    #4

    Eftersom att jag och exet hade barn var det 6 mån betänketid, sen tog det extra tid för att han aldrig skrev på papperna sen så det gick igenom först dec 09 (separerade sep 08)
    ...så kommer det att vara 4½ år mellan bröllopen.

    Förra gången blev det bröllop efter 7 år (5 års förlovning)
    och den här gången efter 4 år tillsammans (2 års förlovning)

    Vi har ett gemensamt barn (men båda barnen bor hos oss på heltid) och har bott ihop 3 år då vi gifter oss.

    Det blir ingen större skillnad på storlek.
    Kyrkligt båda gångerna, mellan 30-40 gäster.

    Jag har blivit peppad här inne då jag själv skrivit frågor kring det här ämnet och man lär sig, inte av sina misstag men av sina erfarenheter.
    Och det är bara att vara lycklig för att man får uppelva kärleken igen!

    Då jag tittar på klänning och annat så väljer jag inte en exakt likadan som tidigare, men jag väljer inte ngt enklare för att det är andra gången.
    Det är ju första gången tillsammans med mannen i mitt liv :)

  • Äldre 10 Jun 16:40
    #5
    CoG skrev 2012-06-10 16:33:37 följande:

    Eftersom att jag och exet hade barn var det 6 mån betänketid, sen tog det extra tid för att han aldrig skrev på papperna sen så det gick igenom först dec 09 (separerade sep 08)
    ...så kommer det att vara 4½ år mellan bröllopen.

    Förra gången blev det bröllop efter 7 år (5 års förlovning)
    och den här gången efter 4 år tillsammans (2 års förlovning)

    Vi har ett gemensamt barn (men båda barnen bor hos oss på heltid) och har bott ihop 3 år då vi gifter oss.

    Det blir ingen större skillnad på storlek.
    Kyrkligt båda gångerna, mellan 30-40 gäster.

    Jag har blivit peppad här inne då jag själv skrivit frågor kring det här ämnet och man lär sig, inte av sina misstag men av sina erfarenheter.
    Och det är bara att vara lycklig för att man får uppelva kärleken igen!

    Då jag tittar på klänning och annat så väljer jag inte en exakt likadan som tidigare, men jag väljer inte ngt enklare för att det är andra gången.
    Det är ju första gången tillsammans med mannen i mitt liv :)


    ja du har ju helt rätt. Det är väl lite sådär när man googlar på kyrkbröllop mm och det står att man inte bör bära vitt osv, och det är ju säkert inte så nuförtiden, även fast det står så i vett och etikett-råd osv. 

    vår tanke är att inte ha stort bröllop, men ändå med kläderna och hela kitet. Det beror mest på att jag kan tycka att det är skönt att slippa stressen (var ju ett vrak sist när det var så mkt att göra) och han är inte så förtjust i själva tanken med massa gäster osv. Tror det beror till viss del på att han inte har så bra kontakt med sin släkt heller.  
  • Ingrid­e
    Äldre 10 Jun 16:45
    #6

    Vi ska gifta oss den 28 juli i år, så det börjar närma sig. Vi förlovade oss 1/1 2010 och hade varit ett par ett tag innan dess. Det känns bra och jag bryr mig inte så mycket om alla etikettråd. Nu vill jag ha brudklänning och då ska jag ha det Det är ju vår dag. Den ligger i en kartong under sängen.
     

  • Äldre 10 Jun 19:00
    #7

    Jag skall ändra en hel del... Förra gången var det formellt, kyrka och 5rätters... Tuvärr blev det en otroligt låååång middag med mycket tal så när middagen var slut skulle vi nästan hem... Det var tuvärr många som hade tråkigt... :( Det var självklart inte barn med... hade bröllops klänning som var jätte vacker, spets och brodyr (före modet) hehe vi skilte oss för 4,5 år sen. 11år senare skall jag och min m2b ha ett trädgårdsbröllop, utan tal och med buffé :) massa barn, lekar (för barnen) och oformellt. Jag skall ha en à-symetrisk Tea-length bröllopsklänning som jag älskade vid första syn! :) 20kg tyngre, men med 2 underbara barn! :)

  • BettyB­oop
    Äldre 10 Jun 21:51
    #8

    Tja.. först hade jag rätt dåligt samvete över att ha ett stort bröllop.. jag har ju redan haft det en gång. Och det är så många människor som tycker det är "fel".. men.. min blivande man har ju aldrig varit gift. Och han vill ha ett stort bröllop... Så jag tänkte om, lade elaka kommentarer bakom mig och nu känns det faktiskt bra.

    Upplägget är ganska likt - kyrkbröllop och ca 75 gäster och trerätters. Princessklänning även om det nu är av misstag (fick fel klänning) och jag resonerar som så.. att första bröllopet var ett genrep. Jag minns så väl vad som inte blev så bra den gången på själva festligheterna så jag har varit VÄLDIGT noga i planeringen och avsatt pengar för underhållningen. Vi ska inte heller ha presentöppning. Allt för att få en rolig fest och inte bara en lång tråkig sittning som det så lätt blir annars - och som det blev förra gången.

    Jag älskade min första make och vårt äktenskap var lyckligt så länge som det varade. Sedan  blev det som man säger.. "shit happens" och skilsmässa. Tog mig hårt och var svårt att komma över. Vi skilde oss för..8 år sedan.

    Jag och blivande har inte varit ett par jättelänge.. bara 20 månader.. Han friade på vår ettårsdag.... det känns himlastormande och HELT rätt. Jag trodde aldrig att jag skulle älska en man på det viset som jag älskat min fd man, någonsin igen. Inte så att jag trodde att jag aldrig skulle älska, men jag trodde inte att jag skulle älska på det viset igen. Jag trodde den typen av förälskelse hörde ungdomen till. Och så dök min blivande upp - tog mig med storm och här står jag.. brud om tre veckor..!

  • 8septe­mber20­12
    Äldre 10 Jun 22:15
    #9

    Första ggn gifte jag mig efter 7 år,och 2 barn,var 24 år,han 26. Vi gifte oss i kyrkan,runt 60 gäster,lång vit klänning,princess...svindyr ring,dyr bukett,dyra skor,dyr mat,påkostad frisyr......sittande middag,servering,band,presentöppning dagen efter,bröllopsnatt på dyrt hotell,resa till Italien---påkostat....det höll i 3 år efter bröllopet,10 år totalt alltså.

    Denna gång är jag 32 och han 34,jag ska  ha en Ivoryfärgad tealenght klänning,champagenfärgade höga klackar,utsläppt hår i lockar,egenbunden fin buckett till mig,och alla tärnor och näbbar(mina 5 barn;) )
    Vi blir runt 30-35 stycken,Buffe´,en massa barn och endast de riktigt nära vännerna och släktingarna.
    Till hösten åker vi till New York. Vi har varit ett par i 4 år,och har 2 barn.

    Sist var jag sååå stressad,hann knappt njuta av dagen,denna gång ska jag hinna prata med gästerna och ha det riktigt KUL!!

    Mina och ex.makens döttrar är jätteglada över detta bröllop
    Jag älskade exet jättemkt,och bröllopet var himla fint......

    Av respekt till honom,och det vi hade,så vill jag inte ha det så likt denna gång

  • Äldre 10 Jun 22:54
    #10

    vad underbart att läsa om alla era historier! så kul att ni delar med er :) 

Svar på tråden Ni som gifter er för andra gången..