• Humlan
    Äldre 5 Jun 22:18
    7085 visningar
    25 svar
    25
    7085

    Tips på romantikst weekendresa i Aug

    Hej hej

    Nu i Aug firar vi 1a året som gifta.
    Vi vill därför ha lite tips på en romantikst weekendresa i Sverige ( ej Göteborg eller sthlm ) eller utomlands.

    Utomlands har vi kravet att det får vara max 5 tim flygresa, ej för varmt och relativt billigt.
    Har tänkt på paris, men jag är osäker.

    Någon som har några tips till oss ??
    Tack på förhand


  • Svar på tråden Tips på romantikst weekendresa i Aug
  • Ellis
    Äldre 5 Jun 23:00
    #1

    Jag har tyvärr inga tips men är också intresserad av samma fråga men av anledningen att jag inte fick ta ledigt från jobbet till bröllopet så vi kan enbart åka på weekendresa om vi ska ha någon "smekmånads semester".

    Eller ja, weekend i någon storstad om man gillar det kanske. Köpenhamn, Berlin, London. Jag har varit i Paris och tyckte det var en mysig stad även om man inte hinner se så mycket på en weekend. Eller spaweekend i Sverige om man tycker om det. Några specifika ställen kan jag dock inte tipsa om förutom att jag gillade Paris. London var inte lika mysigt och det var mycket avgaser men har sin charm den staden också tycker jag. Jag har några vänner som gillar sparesor över helgen till Polen. Kryssningar kanske? Fast jag vet inte hur romantiskt kryssningar är, beror kanske på vilken kryssning, jag har aldrig varit på någon.

    Jag hoppsa ni hittar något bra! Glad

  • Äldre 5 Jun 23:11
    #2

    Dalarna är jättefint.
    I byn Tällberg utanför Leksand finns många hotell att välja på. Både spa-hotell och andra inriktningar. Avslappnande och romantiskt.

    Annars måste jag ju säga att jag älskar Clarion hotel Wisby.
    Det är min favorit. Och i början av Augusti så är det ju medeltidsveckan i Visby om det kan vara intressant Glad 

  • Joseli­ne
    Äldre 5 Jun 23:29
    #3

    En ide kan ju vara Öresundsområdet. Lund är ju en charmig medeltidsstad, t.ex. och med Köpenhamn bakom husknuten. Både inrikes/utrikes på samma gång ;)

    Annars är det väl en öppen dörr att sparka in, men Venedig är ju fantastiskt magiskt. Lite dyrt att bo i själva stan dock, men det går att hitta fina villor som gjorts om till hotell strax utanför.

  • Ellis
    Äldre 6 Jun 08:58
    #4

    Jag hittade precis den här artikeln: www.escape360.com/romantic-escape/tips-foer-weekendresan

  • Äldre 6 Jun 09:09
    #5

    Österlen är ju himla mysigt och det finns två ställen med super god mat. Det är ganska korta avstånd så man kan se mycket om man vill det.

    Kronvall vinslott super romantisk slott med god mat och vackra omgivningar:
    www.petripumpa.se/

    Eller Kastanjelund, som har ett fantastiskt gourmetpaket med 6 rättermiddag:
    www.kastanjelund.se/hotel/paket
     

  • Hanni
    Äldre 7 Jun 05:58
    #6

    Inrikes röstar jag absolut på Österlen! Släkten är därifrån och jag har spenderat många somrar där. Kronovalls slott är supermysigt och jag tror att jag åt världens godaste pizza där.. I övrigt finns det ju massa olika saker att göra där. Åka till Kiviks musteri, vandra I Stenshuvud nationalpark (går man högst upp får man en otrolig utsikt och på klara dagar kan man se över till Bornholm). Är man ett lika stort kakmonster som jag finns det olika kakbuffeer, min favorit är Sjöbo kaffestuga.. Simrishamn är alldeles underbart att gå omkring i och på Hotell Svea serverar dom grillbuffe (vet dock inte hur länge på året dom gör det). Som sagt, det finns massor att göra ;)

  • Guanac­a
    Äldre 7 Jun 07:16
    #7

    Visby! Prag!

  • aniara
    Äldre 7 Jun 08:08
    #8

    Salzburg! Supermysig stad, fin natur runtomkring, mycket cafeer och restauranger. Flyg med Norwegian kostar nästan ingenting. Gillar man Sound of Music är Salzburg det optimala resmålet. Och om man är MÖP finns Hitlers fästning Örnnästet bara någon timme bort.

  • Guanac­a
    Äldre 7 Jun 08:22
    #9
    aniara skrev 2012-06-07 08:08:26 följande:
    finns Hitlers fästning Örnnästet bara någon timme bort.
    Låter inte vidare romantiskt Rynkar på näsan
  • AnnL
    Äldre 7 Jun 08:27
    #10

    Venedig är underbart! Italien i sig är superfint... Har varit i Paris och skulle inte välja det igen å andra sidan är det många som ser Paris som romantikens stad så smaken är som baken :)

    Inrikes är Gotland en solklar favorit men också Loka Brunn i Värmland, beor lite på vad ni vill göra på er weekend och om ni vill by lyxigt eller kanske hyra en stuga?

Svar på tråden Tips på romantikst weekendresa i Aug