• MrsH
    Äldre 30 May 21:22
    2918 visningar
    3 svar
    3
    2918

    Hindersprövning och byte av efternamn

    Nu måste jag fråga alla experter här på BT :)

    Man skall skicka in bytet av efternamn samtidigt som Hindersprövningen men vad gör man om man åker på bröllopsresa två dagar efter bröllopet? Kommer bytet gå igenom under den veckan man är bort då??

    Min sambo har bokat resan i sitt gamla namn och kommer ju ha de på sitt pass, räcker de eller ska man vänta med att skicka in lappen om bytet av efternamn tills man kommit hem så de inte blir nått krångel:)

     

  • Svar på tråden Hindersprövning och byte av efternamn
  • annapa­nna88
    Äldre 30 May 21:25
    #1

    Så länge resan är bokad i samma namn som står i passet är det inget problem!

  • MrsH
    Äldre 30 May 21:52
    #2

    Tack!!

  • Äldre 30 May 22:08
    #3

    Det brukar ta ett par veckor efter att prästen (eller borgerliga vigselförrättaren) skickat in intyget om vigseln.
    Men om du är orolig så kan du ju göra som vi gjorde.¨
    Vi bad vår präst att "glömma" vårt intyg en vecka, och skicka det med nästa veckas skörd av vigselbevis.

    Men som sagt, om resan är bokad i det namn som står på passet så bör det gå bra.
    Det är i vissa länder som det kan bli krångel om passen scannas och nya namnet kommer upp. Men jag har inte varit med om att det har scannats någonstans jag varit nu efter bröllopet...
    Både polisen, resebyråerna och skattemyndigheten brukar säga att det är ok med att namn på biljetten och passet stämmer. Men som sagt... Om du är orolig så be att dom "glömmer" erat vigselintyg någon vecka Flört 

Svar på tråden Hindersprövning och byte av efternamn