• masz
    Äldre 16 May 12:56
    4728 visningar
    10 svar
    10
    4728

    Intyg för att byta efternamn?

    Vi funderar på att ta min farmors efternamn som gifta men måste man ha massa intyg?


    Vi ringde någonstans som sa att vi måste intyga att jag är pappas dotter och att han är farmors son.. Och vem farmors mamma är.. För att se om jag är berättigad (?) att få ha det efternamnet... Min farmor är från ett annat land.


    Är det verkligen så ?
    Man får väl ta vilket efternamn man vill, ävem om man tex. inte skulle vara släkt?

  • Svar på tråden Intyg för att byta efternamn?
  • august­esen
    Äldre 16 May 12:59
    #1

    Det är en väldigt massa regler och har läst i flera trådar att man måste bevisa att man verkligen är släkt..även om den delen av familjen kommer från utlandet. PRV/SKV är vääääääldigt petiga med efternamn, du får inte byta till ett efternamn som någon annan har om ni inte är släkt till exempel.


  • masz
    Äldre 16 May 13:04
    #2

    är det verkligen så., med åh..


    men hur ska man bevisa det då? min farmor är ju inte ens i sverige..


    kommer ju ta jätte lång tid att fixa allt det :(

  • masz
    Äldre 16 May 13:11
    #3

    då får vi alltså inte ta tex min mammas kusins efternamn?

  • august­esen
    Äldre 16 May 14:02
    #4

    Ingen aning, omöjligt att hänga med i alla deras regler. Ni får nog ringa dom och få all information, PRV borde ju ha koll på hur det fungerar i utlandet och vart man får tag i alla papper.
    Dom är inte direkt snabba så man behöver vara ute några månader i förskott :)


  • Daludd
    Äldre 16 May 14:29
    #5

    Ni måste ha papper från folkbokföringen i det land som hon kommer ifrån, vem hennes dotter är t.ex. Sen papper från folkbokföring i sverige att du är dotter till henne, så kan dom koppla ihop det. 

  • Daludd
    Äldre 16 May 14:30
    #6

    son blir det ju, förlåt.

  • masz
    Äldre 16 May 16:10
    #7

    första gången vi ringde så var det ett ståhej med papper hit och dit..


    Idag kunde de se vem som var min farmor och kunde se alla uppgifter som hon har skickat hem till oss nu. Så förhoppningsvis så är det som de säger att det är alla papper vi behöver och då kom vi undan ganska smidigt ändå :) Men vi får se ! :)

  • Äldre 16 May 19:17
    #8

    Vi hade exakt samma dilemma. Vi tog m2b´s mormors efternamn och hon är inte heller född i Sverige. PM:a om du vill ha mer specifik hjälp

  • masz
    Äldre 22 May 14:28
    #9

    Nu har personbevisen kommit.


    Vart ska jag skicka in det? Jag ska väl skicka in det tillsamman, när jag ansöker om att byta mitt efternamn? Och vart hittar jag att byta mitt efternamn?


    Tillsammans med hinderspröbningen fick vi hem lappar om efternamnsbyte, men den kan vi väl vänta med eftersom vi inte har något efternamn vi ska ha än :) ?

  • masz
    Äldre 22 May 14:32
    #10

    Ska jag ta och byta barnens efternamn i samband med mitt eller ska jag vänta tills vi gifter ossoch de byter tillsammans med pappan?

Svar på tråden Intyg för att byta efternamn?