• Äldre 10 May 00:49
    18391 visningar
    20 svar
    20
    18391

    Enkel och snabb LCHF-mat?

    Min kära, underbara make har fått för sig att han vill pröva LCHF och inte mig emot. Det får han gärna. Jag vill dock inte varje dag behöva laga två måltider, en till mig och dottern och en till honom. Jag vill inte heller behöva laga hans lunchmat hela tiden. Jag vill alltså att han ska kunna laga sin egen mat ibland.

    Vanligtvis är det jag som lagar maten hemma och han sköter disken, ett upplägg som funkat väldigt bra för oss.

    Jag kan dock inget om detta LCHF och han försöker läsa in sig på det och sådär, men laga mat är verkligen inte hans starka sida, alls. Han försöker titt som tätt, men det är sällan det blir.. ätbart :P Jag undrar därför om det finns någon här som har lite recept på enkel och gärna också ganska snabblagad LCHF-mat? Jag skulle vilja göra en liten receptbok till honom där det är några recept som han kanske känner att han fixar att tillaga själv :)


  • Svar på tråden Enkel och snabb LCHF-mat?
  • Silme
    Äldre 10 May 08:32
    #1

    Vad brukar ni laga? Gör det ni brukar men skippa pasta/ris/potatis till och ha mer grönsaker (ovan jord). Finns också blomkålsris, mos på blomkål och/eller broccoli, ostgratinerade grönsaker, matiga sallader med ägg och avocado mm mm. Ha alltid fullfettssaker i sås och allt annat (grädde, crème fraîche, mjölk, keso, etc). Gärna ekologiskt i allt och närproducerat. Laga maten från grunden, inga halv- eller helfabrikat. Mycket proteiner och lagom med fett är viktigt. Varför kan inte du och dotter också äta LCHF? Hela grejen med den kosthållningen är så naturlig mat som möjligt, ekologiskt och närproducerat med så lite socker/kolhydrater som möjligt. Finns ingen anledning att stå och laga två maträtter.


  • Shaii
    Äldre 10 May 08:39
    #2

    Säger precis som ovanstående, det är egentligen bara att laga samma mat till hela famijen (så länge det inte handlar om halvfabrikat och "skräpmat" förstås :)). Om inte du och dottern vill äta LCHF så väljer ni till tex pasta  eller ris och han väljer istället en god sås och kanske lite sallad. 

    När jag själv inte har lust att laga mat eller har bråttom steker jag bara kycklingfilé och äter med bearnaise och sallad, gott och enkelt :) 

  • Äldre 10 May 09:25
    #3

    Ja, det är ju så vi brukar göra. Även om ekologiskt och närproducerat inte alltid är med möjlighet, dels pga tillgång och dels pga ekonomin ibland. Jag ville dock variera hans mat lite, då både jag och dottern är ganska kräsna och äter gärna ungefär samma veckomatsedel om och om igen. Därför tänkte jag överraska honom med en egen liten receptbok med lättlagade luncher och snabba middagar typ, som han kan laga själv. Vi äter inte alltid på samma tider och sådär.

    Jag tror inte inte riktigt på LCHF, jag tror att man behöver betydligt mer kolhydrater än vad som är i den dieten, om än inte riktigt lika mkt som man kanske vanligtvis stoppar i sig och jag skulle faktiskt aldrig någonsin ge någon form av diet till mitt barn! Nu var det dock inte det tråden handlade om. Hur vi lagar mat och vad vi, jag och dottern, äter och inte, utan jag ville bara veta om någon hade några tips på enkla LCHF-recept.


  • Shaii
    Äldre 10 May 09:37
    #4

    Jag kan tipsa om http://kolhydrater.ifokus.se/ och http://www.lchfrecept.com/ för lite tips och inspiration. Sen finns du ju en hel del böcker att köpa om man vill.

    Jag ser inte LCHF som en diet mer än jag ser tallriksmodellen som en diet, men som du säger så handlar tråden om nåt helt annat så vi spar den diskussionen till en annan tråd :)

    Lycka till med receptletandet! 

  • Äldre 10 May 09:41
    #5

    Precis, jag tänker inte gå in på en sådan diskussion. Tack :) Har googlat runt lite och kikat också. Vill som sagt göra något eget med recept jag tror han kan gilla, så vill inte köpa en färdig bok.


  • Äldre 10 May 10:06
    #6

    Rena proteiner är en bra grund!
    Äter ni kyckling, fläsk, nöt, fisk, korv, bacon mm i vanliga fall så gör den maten till alla, det maken gör är att ta tex ost att smälta på köttet och äta blomkål eller tex kinakål som tillbehör istf kolhydrater.
    Snabbmat att ta är tex ölkorv, ostbitar, nötter, bacon (som man stekt innan då), äggröra med grädde.
    Viktigt att tänka på är att inte göra redning av mjöl eller använda blandkryddor då dessa brukar vara "spetsade" med socker =)

    Här är en toppensida med massor av recept och tips!
    http://airamsmat.webblogg.se/

  • Äldre 10 May 10:09
    #7

    Tack för alla tips och liknande, men jag är bara ute efter rena recept. Typ "2st XXX, 3 dl XXX" osv.


  • Äldre 10 May 10:30
    #8

    Kycklinggratängen vi brukar göra är ett GI recept. Men jag har sett liknande på LCHF också.
    Och om han misslyckas med den så borde han inte ens klara av att koka vatten till te Flört

    4 portioner

    1 grillad kyckling 
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    2 dl Ajvar relish 
    4 dl Creme Fraishe
    100 g tärnad fetaost

    Ställ ugnen på 225 grader (varmluftsugn 200 grader)

    Ta fram en ugnseldfast form
    Dela kycklingen i bitar (vi benar ur den på en gång, lättast så)
    Skär paprikan i tärningar, ta bort kärnorna) 
    Blanda ihop i formen
    Ringla lite olivolja över kycklingblandningen
    Salta och peppra efter smak

    Blanda Ajvar relish och Creme fraishe och klicka ut ovanpå kyckling/paprikablandningen 

    Tärna fetaosten och strö över
    Grädda 15-20 minuter

    (det här kan du och dottern också äta. Om ni vill så kokar ni lite ris till bara)
    ---------------------------------------------------------
    I stället för potatisgratäng till köttbiten

    Auberginegratäng 4 portioner

    2-3 Auberginer
    Smör till formen
    1 - 2 vitlöksklyftor (eller pulver, det är lättare att fördela vitlökspulver om man är ovan matlagare)
    3 dl grädde
    2-3 dl riven ost
    Salt och peppar

    Smörj en ugnseldfast form med riktigt smör

    Skiva auberginerna tunnt (skala inte)
    Varva alla ingredienser i formen
    (Aubergine - vitlök - kryddor - ost - aubergine - vitlök - osv)
    Häll över grädden och strö på lite extra ost
    Grädda i ca 40 minuter i 225 grader (varmluft ca 200 grader)

    ät med en köttbit och gärna bearnaisesås (eller tzatziki)

     

  • Äldre 10 May 10:44
    #9

    Aha!

    Enkel kyckling!

    Bryn en saltad och pepprad kycklingfilé i smör tills den fått färg.
    Tillsätt ett par nävar blomkål i stekpannan
    Tillsätt 2 dl grädde och låt puttra tills filén är genomkokt

    Om man vill kan man riva lite ost och röra i.

    Servera med strimlad salladskål

    Laxigt!

    Lägg en portion laxbit i en smord ugnsform
    Rör ihop 1 dl philadeliphiaost med ½ tsk vasabi och lägg ovanpå laxen
    Kör i ugn tills den är klar.
    Servera med isbergssallad

    Tacogratäng!

    500g stekt köttfärs som är kryddad med chili, spiskummin, koriander s&p
    1 paket philadephiaost blandad med 5 dl cream fraishe
    2-4 hackade jalapenos (beronde på styrka)
    1 burk med salsa (som innehåller lite socker)

    Börja med ostblandningen i botten, sedan köttfärs, jalapenos, salsa och toppa allt med massor av riven ost.
    In i ugnen i ca 200 grader tills den fått fin färg.

    Servera med sallad

    Det var några korta enkla från huvudet. har många recept, men få med måttenheter.. =)

  • Maloka
    Äldre 10 May 14:57
    #10

    Ett tips: gå in på kokaihop.se och skriv in LCHF i sökfältet. Ett tillbehör som min gubbe älskar är ostplättar, jätteenkelt då det är 2 ägg, 2 msk majonäs (brukar ta creme fraiche ist) och 2 dl ost. Alltså 2, 2 och 2. Resten står på ovan nämnda sida (kommer inte ihåg grader och så i huvudet). För oss funkar den här dieten jättebra! Jag har gått ner 15,4 kg sen i september

  • Äldre 10 May 16:58
    #11

    Jag vet att du ville ha rena recept och det får du inte här men jag tänkte tipsa om Björn Ferrys kokbok. Ferry food, tror jag den heter? Det är LCHF och jag tror att det är rätt lättlagat. Finns kanske på biblioteket? Kan inget själv om LCHF så i övrigt kan jag inte hjälpa dig.

  • Äldre 10 May 17:03
    #12

    Haha det är ju dock nästan på den nivån, att han inte kan koka tevatten ens :P Han skulle göra sånt presskaffe en gång och använde då en kaffepress, vattenkokare och kaffe såklart. Vattenkokaren och kaffepressen gick båda sönder och kaffet gick ju inte alls att dricka :P

    Tack för alla recept :) Låter jättegott, allt :)


  • Äldre 10 May 20:03
    #13
    daniiel skrev 2012-05-10 17:03:57 följande:
    Haha det är ju dock nästan på den nivån, att han inte kan koka tevatten ens :P Han skulle göra sånt presskaffe en gång och använde då en kaffepress, vattenkokare och kaffe såklart. Vattenkokaren och kaffepressen gick båda sönder och kaffet gick ju inte alls att dricka :P

    Tack för alla recept :) Låter jättegott, allt :)
    Som min pappa då Tungan ute
    När han gjorde mina "isbrytare" (minismörgåstårtor) och bjöd hans sambo på så var han tvungen att bevisa att han gjort dom genom att göra en till. 
    Alltså det är en "finare" variant av smörgås. Varför skulle hon inte kunna tro att han gjort den Tungan ute 

    Men den där kycklinggratängen kan man inte misslyckas med. Inget behöver ju egentligen tillagas för att kunna ätas, men det är godare varmt Glad 
  • Äldre 10 May 20:35
    #14
    Chicita skrev 2012-05-10 20:03:22 följande:
    Som min pappa då Tungan ute
    När han gjorde mina "isbrytare" (minismörgåstårtor) och bjöd hans sambo på så var han tvungen att bevisa att han gjort dom genom att göra en till. 
    Alltså det är en "finare" variant av smörgås. Varför skulle hon inte kunna tro att han gjort den Tungan ute 

    Men den där kycklinggratängen kan man inte misslyckas med. Inget behöver ju egentligen tillagas för att kunna ätas, men det är godare varmt Glad 
    Haha okej, så han är inte ensam då iaf.. det finns fler som inte heller är riktigt hemma i köket. Om min kära make hade gjort något sådant åt mig, så hade nog jag också funderat över om han verkligen hade gjort det själv :P

    Nej, jag tror att han ska få prövlaga den i helgen :) Ska försöka lägga fram det för honom ikväll, att han blir matansvarig på lördag. Vi får se om jag får sova på soffan inatt ;P hihi
  • Äldre 10 May 20:39
    #15
    daniiel skrev 2012-05-10 20:35:53 följande:
    Haha okej, så han är inte ensam då iaf.. det finns fler som inte heller är riktigt hemma i köket. Om min kära make hade gjort något sådant åt mig, så hade nog jag också funderat över om han verkligen hade gjort det själv :P

    Nej, jag tror att han ska få prövlaga den i helgen :) Ska försöka lägga fram det för honom ikväll, att han blir matansvarig på lördag. Vi får se om jag får sova på soffan inatt ;P hihi
    haha... berätta att han ska få skära lite grönsaker, tärna en grillad kyckling och blanda två röror och sen stoppa in det på rätt gradantal i ugnen så blir han kanske lite lugnare Flört

    Min kära make är en fena på att steka köttfärs.
    Men det är allt han kan också Tungan ute
  • Charli­e13
    Äldre 10 May 20:42
    #16

    Ett kvällssnacks/mellanmål


    Ölkorv
    Ost (ju fetare, desto bättre)
    Paprika


    Tärna så mycket som du vill ha av allt och ät sedan , en av varje samtidigt! :)


     


    Enkelt, gott och när man går på lchf kan man bli väldigt sugen på något framåt kvällen! Då är detta perfekt :P

  • lepaus
    Äldre 10 May 21:03
    #17
  • Äldre 10 May 21:59
    #18

    Tack tack alla :) Just korv, i någon form, är inget som äts i detta hemmet. Ingen av oss i familjen tycker om det. Finns det några andra snacks man kan äta? Kan tänka mig att det kan behövas till helgen :P Och desserter och fika, finns det något sådan man skulle kunna göra? Vi har snart en födelsedag och det skulle vara kul om han också kuna fika något då :)

    Chicita - Ja, jag får nog lägga fram det så, att det mest bara är att hacka, inte direkt något laga :P Det är ju inte fy skam att han kan steka köttfärs, alltid något :D


  • Äldre 10 May 22:05
    #19
  • wiii
    Äldre 11 May 09:55
    #20

    Ett till kycklingrecept då.

    Ta en eller två kycklingfileér (beroende på hur mycket man äter) skär ett snitt längsmed men inte helt igenom. lägg i ost, lök och skinka i snittet, stick i en tandpetare för att hålla ihop de båda "flärparna". Salt och peppar på och 
    lägg kycklingen i ungsfast form, en klick smör ovanpå kycklingen och in i ugnen på 200 grader i ca 40 min ( på min ugn iaf). Jag brukar skära i kycklingen för att säkerställa att den är färdiglagad.

    Servera med exempelvis kokt blomkål. (koka upp vatten, i med lite salt och lägg i blomkål, låt koka i ca 6 minuter)

     

Svar på tråden Enkel och snabb LCHF-mat?