• thejon
    Äldre 8 May 13:12
    1784 visningar
    2 svar
    2
    1784

    Å så dessa presenter till hjälpsamma inblandade...

    En av mina bästa vänner har fotografering som hobby och jag har bett henne att fotografera bröllopet. Har sagt att jag vill att hon inte glömmer att va gäst o ha trveligt, att det inte behöver va jättemycket bilder... men hon tycker ju det är kul samtidigt... nu undrar jag bara hur mycket som är rimligt att ge henne för mödan... Vet ju att en "riktig" fotograf är jättedyrt... men vad tycker ni skulle vara en rilmig summa att ge henne??? Samtidigt som jag så klart vill ge henne en del för att visa uppskattnig vill jag gärna inte att det blir för dyrt.. är ju fler som ska ha presenter också.. solisten, toastparet, bartenter... m.fl.


    Är glad för tips o råd! Tack! :)

  • Svar på tråden Å så dessa presenter till hjälpsamma inblandade...
  • Äldre 8 May 14:03
    #1

    Vi hade två amatörfotografer.
    Den som bodde närmast fick låna kläder (temabröllop) men vi pratade aldrig pengar... Vi hade tänkt ge honom 1500:-  som en symbolisk summa mest, men han ville inte ha betalt. Han var glad över att få komma på festen för han tyckte att det var en minnesvärd upplevelse - mer värd än pengar.
    Jag tvingade honom att lova att han skulle höra av sig om han ville ha en tårta nån gång dock Tungan ute

    Den som bodde längst bort fick resan betald, övernattning på hotell (2 nätter) och en uppsättning kläder.
    Hon hade pluggat fotografi och media och såg det som en bra erfarenhet. Hon har fått tillstånd att använda bilderna hon tagit hur hon vill i sin eventuella framtida karriär.

    Ingen av dom är några som vi umgås med dagligen.
    Den första var en konsult för ett annat företag än maken - som också satt på Trafikverket som konsult och därigenom kände vi honom.

    Den andra var en tjej jag har träffat via internet och sett en gång tidigare på en träff med deltagare därifrån.

    Annars hade vi nog bjudit dom på en hemlagad härlig middag ett tag efter bröllopet (mat, dryck osv) och kanske gett någon lite personlig eller hemlagad sak. En spa-korg kanske, eller en korg med hemlagad sylt, gelé och lite sånt.
    Men jag skulle mest uppskattat middagen faktiskt om jag var i den situationen.
    Det viktigaste är att man känner sig riktigt uppskattad och ser att dom verkligen är tacksamma för hjälpen dom fick. Till skillnad från det par som jag och maken hjälpte förut. Dom sa knappt tack och lovade en gåva som vi snart 10 år senare inte har fått Tungan ute 

  • lilly7
    Äldre 8 May 14:52
    #2

    Vi kommer också att bjuda de som har hjälpt till mest på middag.

Svar på tråden Å så dessa presenter till hjälpsamma inblandade...