• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 5 Oct 13:49
    16789 visningar
    20 svar
    20
    16789

    sex i lust och olust, ur en mans perspektiv part one p-piller

    Jag fastnade här av den enkla anledningen att en länk gick hit. Kort och gott kommer jag dra upp mitt problem och ert, samt ge min syn av vad jag tror vi män tänker och tycker i ren klartext. Det är svårt att prata i klartext med det motsätta könet i samma grad som när vi män pratar sinsemellan. Nu finns det ingen bindning här mellan någon och då tänkte jag passa på för att få en sådan öppen kommunikation som möjligt. En del kanske tycker att det inte finns en skillnad, mellan manligt och kvinnligt sätt att tänka, att vi alltid är 100% lika i det mesta vi pratar om. Jag är en av den åsikten, likt många psykologer att det är vi inte alls. Detta tycker jag är positivt på många sätt eftersom det ger en mångfaldighet och en rikedom med en spets åt många håll. När/om ni svarar på detta, låt oss inte hoppa in någon diskussion om vetenskapligt, undersökningar eller liknande. Jag skriver vad jag TROR. Så skriver ni vad ni TROR. Jag skriver om lite vetenskap som jag har läst om, men vi snöar oss inte in på detta. Sist i denna del som förmoderligen blir relativt stor, så belyser jag vad jag och förmoderligen de flesta män känner när sambon inte vill ha sex eller ?alltid säger nej?.

    Det jag tänkte läsa in mig på är varför min kvinna har en sådan låg lust. Dr.Phil säger, om man har problem i relationen och sex är ett av dem, så motsvarar det 90% av alla problem, om sex inte är ett problem så får det en gradering endast på 10%. Hur man än får ihop detta, så tror jag att många män kan hålla med om detta. Sex är A och O. Om sex inte finns med i livet så cirkulerar tankarna åt det hållet till 98% grovt uttryckt, däremot om det finns med i livet så är det ganska nära 0%, dvs det fungerar, inget man behöver tänka på, såvidare inte någon form av ?förbättring? ska tillämpas. Fungerar sexlivet, så fungerar mannen på de andra sätten 100 gånger bättre, mentalt och fysiskt. Resultatet kanske inte påvisar det, men känslan hos mannen är denna. Detta är DJUPT viktigt för en man. Tvärtom gäller förstås också, när sexlivet inte fungerar, så slutar mannen att fungera optimalt. Förmågorna sänks drastiskt, luften blir mer förpestade av negativ energi etc... Det är som många säger när de träffar en sur citron, "han/hon borde få sig ett... så att man kan prata...".

    Jag såg ett reportage på Aktuellt där kvinnor talade om hur p-piller hade förstört deras liv över så många år och att de aldrig ens har tänkt i den banan att det skulle vara orsaken.

    Jag sökte och sökte, gulkroppshormon, javisst byta p-piller? Realiteten? Tala om för någon som inte har ett/verkar ha ett behov av sex att få en lust att göra något annat än det som känns fungera väldigt väl? Tjena, kan man väl säga på en gång. Det är inte lätt. Jag har redan kläckt ur mig att det kan vara en ide att pröva detta, men hon skäms att prata om sådana saker. Därav vill hon inte prata med sin kontakt på vårdcentralen. Situationen kan väl inte bli bättre lite sarkastiskt uttryckt. Det kanske finns andra problem med i bilden som jag faktiskt inte känner till som påverkar också. Det har jag i ärlighetens namn försökt ta reda på också. Jag kan inte hitta något sådant, vi trivs bra ihop.

    Reflektioner kring detta tas varmt emot. Jag begriper så lite av detta. För en man är detta så mycket enklare. Vi har "alltid" lust och vi ställer alltid mer än gärna upp. Vi har inte samma behov och fysiologiskt så fungerar våra kroppar olika och omedvetenhet kring detta är klart ett problem. Belys frågan gärna, upplys mig som enfaldig man.

    dr.psy

  • Svar på tråden sex i lust och olust, ur en mans perspektiv part one p-piller
  • CyberP­et
    Äldre 5 Oct 14:17
    #0

    Ett råd, håll dina inlägg kortare och i samma tråd. Det gör det lättare överskådligt och med kortare texter så är chanserna större att dina inlägg blir lästa.

    Orkade med första meningen sen blev textmassan för mycket.

    Om man kallar sig för "Dr. Psy" så borde man väl veta så pass mycket om det mänskliga psyket att det ibland blir för mycket av det goda.

    Eller vad säger den gode Dr. Psy?

    Petra

  • dr.psy
    Äldre 5 Oct 14:40
    #0

    =) Jag vet att jag skriver för mycket, jag kan inte hjälpa mig själv. Mitt nick är helt orelevant. Du kan få kalla mig Olle om du vill, jag tänkte inte på det vid tillfället.

  • jennyl­i
    Äldre 5 Oct 16:48
    #0

    Dr Psy!
    Ja det låter inte som om ni har ett sunt förhållande. Sex är självklart en viktig del, det är ju det som gör att ni är ett speciellt par och inte bara kompisar. Men du måste börja med att förstå att kvinnor visst har en lust till sex om det bara ges utrymme för det! Vi funkar inte som män som kan släppa allt på en millisekund och vara helt fokuserade på sex. Det krävs mer! DU måste börja rannsaka dig själv, INTE utgå från att din kvinna är frigid som du gör nu. Ni måste framförallt prata med varandra. Självklart har även hon ett ansvar för att berätta vad hon känner. Klarar hon inte det måste ni överväga att söka hjälp hos en sexolog.
    Din sambo vet förstås om att du vill mycket mer än hon just nu. Det i sig skapar en inre stress som gör att hon får ännu mindre lust. Dessutom blir du kanske sur, grinig, slänger ur dig kommentarer etc. Nu vet jag ju inte om du gör det, men så är det ofta. Hur ser er vardag ut? Vem gör vad? Kanske drar hon det tyngsta lasset själv? (Alltså detta är hypoteser, vill bara poängtera det). Försök att prata med henne, inte när hon just har sagt nej till en invit från dig utan på mer neutral mark. Det är viktigt att hon inte känner sig attackerad. Börja med att ha mysiga stunder som INTE leder till sex, varken för dig eller henne. Berätta det för henne innan så att hon kan slappna av. Ja, det finns hur mkt som helst att säga men hoppas att du fått en liten inblick i hur hon kanske tänker.
    Det är sant att p-piller ibland minskar sexlusten. Men inte till noll. Då är det oftast andra bakomliggande problem.
    Lycka till!

  • hea
    Äldre 5 Oct 18:08
    #0

    Jag kan bara tala för mig själv men tänker ändå försöka ge dig lite tips om kvinnor.
    En kvinnas lust minskar om hon för höra att hon är fet,ful utan smink eller "kan du inte vara lika smal som när vi träffades"?Får man däremot höra att man tex har snygga ben om man har kort kjol,ett sexigt läppstift eller fixat håret snyggt känner man sig uppskattad och omtyckt.Får man se en puss eller kram "i farten" tex när man lagar mat känner man sig uppskattad.Fyll sen på med något gulligt mail eller sms och tala om att du älskar henne.Nu vet din kvinna att du uppskattar henne och kan slappna av och vara sig själv.När ni sen kommer till sängen gå inte pang på utan krama och kyss henne och smek henne länge,fråga gärna vad hon gillar/ogillar.Låt henne bara njuta och jag tror hon släpper loss sen och blir intresserad när hon har en chans att hinna bli sugen.Många tjejer jag känner vill inte ha pangpåsex där killen bara tänker på sig själv.Jag var själv tillsammans med en kille som när han blev sur talade om att jag var fet tex,det fanns i bakhuvudet när han ville ha sex.Eftersom han mest var intresserad av sin egen njutning tyckte jag inte det var så spännande.
    Min m2b har alltid en massa fina kommentar tex om att mina långa ben är sexiga och han är väldigt kelig.Detta gjorde snabbt att jag lärde mig att han vill det ska vara skönt för mig med vilket gör att vi har ett väldigt aktivt samliv där det lika ofta är jag som tar första steget.
    Hoppas du hänger med vad jag menar!Tjejer behöver mer ömhet för att gå igång medan killar många gånger är mera pangpå.

  • Ettolr­ach
    Äldre 5 Oct 18:21
    #0

    Vill komentera där där med att män alltid har lust och alltid ställer upp. Jo tjena. Alla män har faktiskt inte lust jämnt, och för min egen del så tycker jag det är befriande när män kan erkänna att de inte är k å t a s e x maskiner jämnt och ständigt. Jag tror både män och kvinnor är mer än sina hormoner nämligen.

    Sedan håller jag fullständigt med hea. Har själv levet i ett förhållande där jag aldrig fick höra ett uppskattande ord. Aldrig "vad fin du är" när jag ansträngt mig extra inför en fest t e x. Aldrig ett "tack för den goda maten". Jag skulle sköta hemmet helt själv, jobba dletid och sköta studier och dessutom vara pigg och spännande älskarinna när helst han fick lust.

    Jag är nog inte ensam om att som kvinna tappa lusten av att aldrig få ett uppskattande ord eller tack för slitet med matlagning och annat.

    Idag lever jag med en man som alltid talar om och visar att han uppskattar mig, inte tjatar om mina 10 kg:s övervikt som den andre mannen ständigt gjorde, uppskaatar att jag anstränger mig med att laga god och bra mat e t c Idag är det då inga problem med min lust!

    P-piller kan påverka men själv tror jag att det handlar mycket om vilken uppskattning man får av sin partner.

  • cybbek­o
    Äldre 6 Oct 12:16
    #0

    det kanske är lättare att hitta något att färbättra om du börjar leta hos dig själv istället för att leta fel på din tjej. Det är alltid lättare att ändra sig själv än andra!

  • Skrutt­efi
    Äldre 6 Oct 12:29
    #0

    Hej!

    Måste väl erkänna att jag inte läste igenom allt du skrivit men vill ändå tillägga en sak till diskussionen.

    En manlig sexteraput (minns inte vem) sa vid ett tillfälle att om en kvinna ej vill titta på tv brukar man ju ifrågasätta om det inte finns något program värt att se. Man brukar inte ifrågasätta kvinnans förmåga eller vilja att titta på tv. Om en kvinna inte känner för sex borde man inte då ifrågasätta utbudet. Det kanske är så att mannen ifråga inte klarar av att tillfredställa kvinnan tillräckligt. Tyvärr så brukar man i dessa situationer istället ifrågasätta kvinnan, hennes förmåga eller vilja.....

    Kanske är känsligt för män att läsa men om man vill ha ett bra sexliv är det ju bådas engagemang som avgör....

  • rarasa­ra
    Äldre 6 Oct 14:28
    #0

    Håller med cybberko, det kanske är dig det är fel på? Kanske du inte ger din tjej tillräckligt med uppmärksamhet eller inte hjälper till hemma? Kanske luktar du illa eller kommer med knäppa kommentarer? Det finns ganska många saker hos en man som kan vara direkt avtändande faktiskt...

  • Cyberb­ride
    Äldre 13 Oct 14:43
    #0

    Tycker att mina medsystrar (för de är nog tjejer) har sagt mycket bra saker som jag håller med om fullständigt. Men vissa av er glömmer att "Olle" har ansträngt sig för att få saker och ting bättre, att han vill ha hjälp - och så får han höra ganska så elaka kommentarer.

    Dr Psy, glöm de sista inläggen. Det är självklart jättepositivt att du vill försöka ändra på er situation! Hoppas att de tidigare inläggen (Jennyli, Hea m.fl) kan hjälpa dig. Glöm inte att den sexuella potentialen hos kvinnor är enorm Det är inte alltid lätt att locka fram dessa känslor, men det går - om man som kille verkligen vill, och förstår att kvinnors sexuella känslor hänger ihop med hur man mår i övrigt.

  • MacGyv­er
    Äldre 19 Oct 20:00
    #0

    Min sexlust blev i alla fall avsevärt, och då menar jag AVSEVÄRT större när jag slutade med p-piller. Blir ungefär tokig bara jag tänker på honom hehe...

    Be henne att sluta med p-piller och ta spruta själv i stället?

    Värt ett försök, absolut!

  • TeaSpo­on
    Äldre 19 Oct 20:16
    #0

    Sedan är det väl ganska så färdigforskat att sex har en lägre "status" hos kvinnor eftersom det alltid finns hormonstinna män att tillgå när det är dags för barnskapande? Jag tänker nu helt på hur vi var tänkta att leva från början, alltså i en grotta någonstans där vi inte är monogama.
    Männen behöver ju hela tiden ha hög testosteronhalt för att visa framfötterna hela tiden så att kvinnan skall välja honom när hon är fruktsam.

    I dagens samhälle är sex också lågt prioriterat hos de flesta kvinnor eftersom det är så mycket annant som skall fixas och då är sex lätt att prioritera bort. Är jag själv stressad eller har mycket att göra så kan det gå månadsvis utan att jag ens tänker på sex.
    Min sexlust har blivit högre av att maken har fattat den biten och hjälper till mycket mer hemma än tidigare och att jag slutade med hormonpreparat (mini-piller).

  • Guldfi­sken
    Äldre 19 Oct 22:35
    #0

    Äsch, visst kan p-piller fördärva lusten för vissa men jag har haft p-piller sedan jag var 16 och hela tiden haft varierande sexlust beroende på vilken kille som varit "offer" . Dags för lite självrannsakan innan du skyller på p-pillren, killen?

  • Sweet
    Äldre 21 Oct 11:06
    #0

    Mata inte trollen ;)

  • Missy Z
    Äldre 23 Oct 07:48
    #0

    Tja!
    Jag har klart mindre sexlust när jag äter p-piller, så det rekommenderas attt byta/sluta. Men är Du beredd att börja med kondom...?

    För övrigt kan jag säga att det är en myt att alla killar jämt är redo. Också vetenskapligt bevisat. Är man tokstressad och mår generellt dåligt så har varken man eller kvinna någon större sexlust.

    Mår Din partner dåligt i övrigt? Deprimerad? Stressad?

    /Missy Z.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 12:16
    #0

    "Olle",
    en eloge till dig för att du värnar så pass mycket om din relation att du vågar ställa denna fråga i detta forum. Många män hade nog stoppat huvudet i sanden nåt år till eller tagit ut sin frustration på annat håll...MEN däremot tror jag att p-pillerteorin är ett något förenklat svar på ett stort problem. Visst kan detta vara svaret men då undrar jag varför din partner hellre fortsätter att skämmas över att prata om något så viktigt som sex än att ha ett lyckligt sexliv med den man hon älskar?
    Min gissning(jag talar av egen erfarenhet och flera av mina väninnors)är att detta har istället har att göra med lust inte alltid är helt synkat och de kravkänslor som kommer då den ena vill ha mer och den andra vill bli lämnad ifred för att den inte har lust. Säkerligen började detta "problem" för en längre tid sedan och till en början var det lättare att acceptera att hon inte ville lika ofta som du. Med tiden blir du mer frustrerad av att inte få ha sex ( du kanske börjar undrar om det är fel på dig och ditt manliga ego skriker i avsaknad av bekräftelse...) medan hon tar längre och längre avstånd för att inte uppmuntra dig till sex eftersom hon då måste avvisa dig igen vilket hon inte helst vill göra eftersom hon älskar dig och vill att du ska vara lycklig.Detta leder till enorma skuldkänslor(hon börjar undra om hon duger,om du verkligen älskar henne trots att hon inte vill,och tänk om detta inte blir bättre snart? vad händer då?) och känner sig skyldig för att hon inte vill, att detta är hennes fel.
    Problemet är att OM hon har sex med dig ändå i detta skede så sviker hon sig själv vilket kan vara direkt farligt beroende på hennes sexuella bakgrund och inställning till sex generellt. Allt för många kvinnor gör tyvärr det för att vi lärt oss "behaga" och för att de kan verka lättare en att våga säga ifrån och ge sig in i varförintedå?- diskussionen som ofta följer...om hon INTE har sex med dig så vet hon att du kommer bli besviken, frustrerad, kanske tom arg- och det vill hon ju inte heller.
    Det enkla sättet i en sån här situation är att skylla på nåt annat och på sätt förhala diskussionen till ett senare tillfälle. Det svåra- att att upp problemet precis som det är.
    Jag utgår från att du inte vill tvinga henne till något hon inte vill och jag ut går från att du under tiden hon inte vill "tar hand om dig själv"- det borde du.
    Även om det är jobbigt så är enda vägen ur denna jobbiga cirkel att prata om vad ni VERKLIGEN känner och vilka behov som ni önskar att den andra tillfredställde.

    Mitt råd är :
    *Visa henne tydligt att vad som än händer så älskar du henne.
    *Ge henne uppmärksamhet för hennes person så att hon inte behöver känna sig som ett " objekt" för din sexuella lust.Du är ju antagligen kär i henne för fler anledningar än att hon är grym i sängen...
    * Ge henne TID att komma till DIG, inte tvärtom. Hon kommer, oroa dig inte!
    *LYSSNA på hennes önskemål och respektera dessa.
    * Skynda låååångsamt. Ger hon dig en vink om att hon är sugen så hoppa inte på henne som en utsvulten prärievarg. Visa henne att det är OK att inte varje öm gest eller sexuell handling MÅSTE leda till ett fullbordat samlag.

    Vad du INTE kanske bör göra är :
    *Gnälla om i tid och otid hur länge sedan det var, och om hur frustrerad du är och hur destuktivt hennes beteende påverkar ditt humör och förhållandet i stort.
    * Jämföra henne med kompisars flickvänner och ex-flickvänner...
    * Börja skylla helt andra saker på att ni inte haft sex."Om
    *Hinta om att hon kanske inte är normal...
    * Grabba tag i hennes höfter bakifrån så fort hon böjer sig fram och säga " du är sååå läcker " och tro att detta kvalificerar sig som uppmuntran...
    *Viska fram hur SYND det är om dig alt. högt deklarera om " att män måste bla bla bla". Båda fall är enligt många kvinnor bland det osexigaste som finns och lockar föga fram sexgudinnan i oss.

    Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till någon nytta för dig och svara gärna.


    Brudzilla

    P.s Ett långt svar på en lång fråga om ett stort och vanligt problem D.s

  • Fröken Svenss­on
    Äldre 23 Oct 14:28
    #0

    Vart tog egentligen Dr. Psy /Olle vägen....

    Han hasplade ur sig tre låååååååååååååånga trådar under en och samma dag för några veckor sedan, sedan gick han på lång lunch.

    Men det är vad jag tror...

  • Fröken Svenss­on
    Äldre 23 Oct 14:29
    #0

    Vart tog egentligen Dr. Psy /Olle vägen....

    Han hasplade ur sig tre låååååååååååååånga trådar under en och samma dag för några veckor sedan, sedan gick han på lång lunch.

    Men det är vad jag tror...

  • Surr
    Äldre 23 Oct 15:22
    #0

    Hans frånvaro kanske beror på de råd han fick. Jag menar, de kanske hjälpte...

  • Fröken Svenss­on
    Äldre 23 Oct 17:25
    #0

    Tänkte inte på det Surr!

  • Fri 14 Jan 2022 11:06
    #20

    Framtiden i ett förhållande där man inte nöjer sig är inte direkt ljus. Man slösar bara bort tiden. Jo, eller så kan man strunta i allt och leva vidare, men hur länge kommer tålamodet räcka till? Sex i ett förhållande är väldigt viktigt plus att det handlar om ens hälsa. Jag rekommenderar den här hemsidan https://avedaessencesalon.com/ Jag tror att den kommer att hjälpa dig i att hitta rätt lösning till ditt problem. Leta efter en ny partner som du kommer att stormtrivas med, både i kommunikation och i sex.

Svar på tråden sex i lust och olust, ur en mans perspektiv part one p-piller