• Angla
    Äldre 6 May 09:59
    4496 visningar
    7 svar
    7
    4496

    Tråda stjälk?

    Hej på Er,


     


    Hur trådar man en orchidee stjälk?

  • Svar på tråden Tråda stjälk?
  • Äldre 6 May 11:50
    #1

    Det gör man inte, vanligtvis. Vad är det du ska göra?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Angla
    Äldre 6 May 13:15
    #2

    Tänkte göra bukett i inlägg nr 15; www.brollopstorget.se/Forum-1-24/m4161712.html och då sa ngn i tråden att jag måste tråda stjälkarna. Jag trodde man bara stack ner dem i en brudhållare.

  • Äldre 6 May 14:18
    #3

    Okej.

    Den här typen av buketter, är sådana jag själv anser att man inte ska ge sig på att försöka göra själv i första taget. Det är mycket att tänka på rent tekniskt och sådant det finns en orsak att man får lära sig under lång tid på floristutbildningarna. Det stämmer att enskilda orkidéklockor måste skaftas, men det är inte det lättaste, då det är sköra blommor. Jag vet att det finns länkar med binda-själv-råd på youtube etc, men själv känner jag att mitt hantverk kräver lite mer praktisk och gedigen kurs än så för att det ska bli bra i slutänden. Jag röstar starkt för att anlita proffs. Men så är jag ju florist själv också.

    Att få en bukett som ser ut som du önskar dvs inte för "arbetad och perfekt" är typiskt en sådan sak som en duktig florist gör bäst, likaväl som en make-up artist som kan sin sak, kan skapa ett "naturligt och osminkat" utseende.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Angla
    Äldre 6 May 15:03
    #4

    Ok, jag tänkte att man bara sticker ner blommorna i den gröns kudden på hållaren, men det går alltså inte Vad skulle en sån här tärnbukett kosta?

  • Äldre 12 May 09:48
    #5

    hua...jag skulle få lite ont i magen om en brud kom in och ville beställa en sån bukett. Jättefin men väldigt avancerad!!! Jag gissar på 1500-2000 kr minst

  • Angla
    Äldre 12 May 15:48
    #6

    Hur trådar man en stjälk då?

  • Äldre 23 May 21:33
    #7

    Man stifta och tejpar dem..vilket är rätt pilligt även för en florist med gesällbrev ;) Och typ omöjligt att förklara via text.
    Däremot har jag kommit på en lösning som kanske du kan göra istället! Om du utgår ifrån en oasis boll så skulle du kunna nåla fast orkideklockorna med pärlnålar, det tro jag är lättare. Du får täcka osasien innan med något grönt eller någon annan blomma så den inte syns.

Svar på tråden Tråda stjälk?