• Ellis
    Äldre 1 May 19:29
    3254 visningar
    8 svar
    8
    3254

    Bara önska sig pengar? Pengar till resa eller insats till hus?

    Vi har (precis som andra vad jag läst) problem med vad vi ska önska oss.. Vi har bott tillsammans i 7 år eller mer beroende på hur man räknar och har samlat på oss allt och lite till av vad materiella saker vi kan tänkas behöva. Vi har redan för mycket porslin, glas, prydnadssaker, elektronikprylar och köksmaskiner. Vi har ingen trädgård och ingen balkong så där finns inte heller något att önska oss..

    Så jag tänkte först att vi kunde önska oss pengar till resa (om nu gästerna går med på det), men jag får inte ta ledigt från jobbet så jag kommer inte vara ledig alls i anslutning till bröllopet och eftersom jag går på ett vikariat och det är svårt att få vikarier till andra tillfällen än under sommaren så lär jag nog inte kunna vara ledig på ett bra tag. Om jag har tur nästa sommar om vikariatet förlängs, annars börjar jag om på ruta ett. Kontentan: det känns dumt att önska oss pengar till en resa som vi inte kan göra på ett bra tag.

    En kompis föreslog att önska oss bidrag till framtida kontantinsats till hus då vi vill flyttta från vår lägenhet till hus. Men det lär också dröja ett tag innan vi kan köpa hus känns det som då jag tror att banken helst vill att båda ska ha tillsvidareanställning och det är lite otryggt när man går på ett vikariat. Så det känns också dumt och kanske inte rätt att önska sig pengar till ett blivande hus..?

  • Svar på tråden Bara önska sig pengar? Pengar till resa eller insats till hus?
  • Äldre 1 May 19:40
    #1

    För mig låter det mer som att ni försöka hitta något att önska er bara för att, inte för att ni verkligen behöver/vill ha något, så ni kanske inte skulle önska er något alls? Alltså undanbe er presenter i inbjudan. Ja, och om någon ändå vill ge er något, så blir det helt enkelt en överraskning vad det är för något. Alternativt bara önska er pengar som ett bidrag till bröllopsfesten.

    Det finns ju flera såna ramsor man kan använda sig av också, om man vill det. Tex denna nedan.

    Vår högsta önskan är
    att bli make och maka,
    och att släkt och vänner
    ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med
    en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi behöver inte mycket mera!
    Er närvaro är nog,
    men om ni än mer vår dag vill hylla,
    en slant till ... (lägga till vad man vill, tex resa, bröllopsfesten osv)
    vår framtid kan förgylla!


  • Ellis
    Äldre 1 May 22:15
    #2

    Tack, ja dikt har jag inte tänkt på!

    Det känns så onödigt att önska sig saker man varken behöver eller vill ha. En resa hade visserligen varit trevligt men jag måste jobba så det går inte just nu.

  • Stike
    Äldre 1 May 23:16
    #3

    Ni måste ju inte resa på sommaren.. Och om ni önskar er pengar till bröllopsresa behöver det inte vara en hel vecka eller två, kan bli en weekend ni åker på! En city weekend, ett spa i Sverige osv. När ni gör resan tycker jag inte spelar någon roll. Ingen kan ju begära att ni ska åka iväg inom en viss tid bara för de gett er pengar till det =)
    Presentkort på diverse affärer kan man också önska sig..

    Föresten, du har väl rätt att ta ledigt även fast ni har svårt att få in vikarier?!

  • Ellis
    Äldre 4 May 11:29
    #4
    Stike skrev 2012-05-01 23:16:14 följande:
    Föresten, du har väl rätt att ta ledigt även fast ni har svårt att få in vikarier?!
    Njae, jag är vikarien. De sa till oss vikarier att vi inte kan ta ledigt för de har inte ha råd att  ha vikarier för vikarierna. Vilket jag förstår. Och tar man ledigt någon annan gång än under sommaren så innebär det i praktiken att man måste ta igen tiden man inte varit på jobbet före och efter ledigheten i form av arbete som samlats på hög.. Även om det inte ska vara så, men arbetsbelastningen är hög och budgeten stram.

    Det blir många spa weekends med runt 60 gäster hehe =)

    Det blir inte för länge att vänta till nästa sommar med att resa då..? Jag antar att folk vill se att man gör något med gåvorna man fått.
  • brideo
    Äldre 5 May 17:50
    #5

    Måste bara säga att jag tycker det är snål att inte låta dig ta ett par dagar ledig när du ska gifta dig! Förstår hur de menar men fy 17 för att neka en tjej lite ledig när hon ska gifta sig. Men men, livet är hårt! Kör på! 

  • Aniara­4
    Äldre 5 May 21:42
    #6

    Vi fick bl.a. presentkort på restaurang, det tyckte vi var väldigt trevligt. Man kan tänka sig presentkort på teater, konsert, bio osv. Det går att ge bort presentkort på Ticnet och så kan man välja vilken konsert eller evenemang man vill gå på. (Varning dock: det är mer än lovligt krångligt att lösa in presentkorten där. Man måste först köpa biljetterna till vanligt pris, sen skickar man in presentkorten med post tillsammans med sitt bokningsnummer (jag fotograferade dem innan jag skickade för säkerhets skull för jag litade varken på dem eller posten) och så får man pengarna tillbaka.

    Sen tycker jag också ni kan önska er pengar till en resa även om det dröjer tills den blir av.

  • bonden­sfru
    Äldre 5 May 21:51
    #7

    Jag & min blivande önskar oss bidrag till festen.Jag tycker inte alls att det är något konstigt & gått på många bröllop själv där gästerna fått lägga en slant.Man väljer ju själv hur mycket man vill ge, får komma på en underbar & välordnard fest vem blir inte glad av det?Istället för att gästen köper en "brödrost" ni redan har, bidrar era närmsta till att ge er erat drömbröllop & ett minne för livet!Det tycker jag är den bästa presenten man kan få!

  • Annamo­lly
    Äldre 5 May 22:42
    #8
    Ellis skrev 2012-05-01 19:29:58 följande:
    Vi har (precis som andra vad jag läst) problem med vad vi ska önska oss.. Vi har bott tillsammans i 7 år eller mer beroende på hur man räknar och har samlat på oss allt och lite till av vad materiella saker vi kan tänkas behöva. Vi har redan för mycket porslin, glas, prydnadssaker, elektronikprylar och köksmaskiner. Vi har ingen trädgård och ingen balkong så där finns inte heller något att önska oss..

    Så jag tänkte först att vi kunde önska oss pengar till resa (om nu gästerna går med på det), men jag får inte ta ledigt från jobbet så jag kommer inte vara ledig alls i anslutning till bröllopet och eftersom jag går på ett vikariat och det är svårt att få vikarier till andra tillfällen än under sommaren så lär jag nog inte kunna vara ledig på ett bra tag. Om jag har tur nästa sommar om vikariatet förlängs, annars börjar jag om på ruta ett. Kontentan: det känns dumt att önska oss pengar till en resa som vi inte kan göra på ett bra tag.

    En kompis föreslog att önska oss bidrag till framtida kontantinsats till hus då vi vill flyttta från vår lägenhet till hus. Men det lär också dröja ett tag innan vi kan köpa hus känns det som då jag tror att banken helst vill att båda ska ha tillsvidareanställning och det är lite otryggt när man går på ett vikariat. Så det känns också dumt och kanske inte rätt att önska sig pengar till ett blivande hus..?
    Whoa, jag skulle nog bli lite chockad om nagon onskade sig det. Det handlar ju om valdigt stora summor, och om man ger nagra hundralappar blir det ju nastan en obefintlig summa gentemot hur mycket som behovs. En droppe i havet. Kan ni inte bara saga att ni vill hellre ha pengar an presenter, eftersom ni ju redan har ett hem tillsammans? Ni behover ju inte saga vad ni ska ha det till, tanker jag. 
Svar på tråden Bara önska sig pengar? Pengar till resa eller insats till hus?