• wiii
    Äldre 30 Apr 20:21
    88500 visningar
    15 svar
    15
    88500

    Vegetariskt alternativ att ha till potatisgratäng?

    Nu är det dags för 30årsfest här hemma och vi ska bjuda på buffé. 
    Det blir paj och lite olika smårätter, och så ska vi ha potatisgratäng och rostbiff, så nu letar jag efter ett nåt gott vegetariskt att ha till gratängen? Vi har annat vegetariskt på buffébordet, exempelvis pajen, men inget som funkar så bra att äta ihop med potatisgratäng... 
    Vi vill helst inte köpa färdiga quornbiffar osv, utan laga något själva. Det ska dessutom kunna förberedas! 
    Så tips tack! :) 

  • Svar på tråden Vegetariskt alternativ att ha till potatisgratäng?
  • Äldre 30 Apr 20:30
    #1

    dessa blev vi tipsade om. De går utmärkt att laga dagen innan och kan serveras både kalla och varma:


    http://www.quorn.no/recipes/Quorn_ruller_i_filodeig_med_mynteyoghurt.aspx

  • Daludd
    Äldre 30 Apr 22:44
    #2

    kallt? varmt?

    Champinjonbiffar ca 18 st (beror på storleken ni gör...):

    en papperspåse champinjoner full,
    två burkar svarta bönor
    1 deciliter röda linser
    1-2 dl riven ost (kan uteslutas)
    grönsaksbuljongtärning
    peppar
    potatismjöl

    Hacka champinjonerna fint/smått och stek dem i lite olja, ordentligt så att de får färg (det tar ett tag, allt vatten åker ur dem först). Tänk på att mängden minskar rätt rejält så var inte rädd för att ha i mycket. Koka en dl röda linser till de är mjuka (ca 10 min? kolla på paketet), häll av ev. vatten om det inte sugs upp av linserna ordentligt. Ha i en grönsaksbuljongtärning och låt den smälta. Ha i bönorna så de blir ljumna/varma och stöt lite med en potatisstötare. Vissa av bönorna blir mosade, andra förblir hela - det är bäst! Blanda med svampen i en stor bunke, salta och peppra och låt svalna en timme. Ha i 2 msk potatismjöl och känn efter på smeten så att den håller ihop. Ha inte i för mkt potatismjöl - det smakar illa, smeten blir fastare när den svalnar. Ha i en dl riven ost eller två, om biffarna inte ska passa veganer. Blanda runt ordentligt och smaka av så att salt och peppar-nivåerna är bra. Forma biffar och stek i en varm panna med lite olja.

    Självklart kan man smaksätta biffarna på olika sätt, t.ex. är timjan mkt gott i!
    Det tar en stund att göra dessa, men det är väldigt billigt, gott och ser dessutom aptitligt ut med sin bruna och mörka färg så passar det bra som köttsubstitut till t.ex. potatisgratäng. (Det är tråkigt som vegetarian att få potatis-baserade biffar till potatis....)

    Jag hittade på dem för några år sedan när jag tröttnade på alla potatisbiffar ;) Dessutom är de rätt bra i proteinvärde!

  • Daludd
    Äldre 30 Apr 22:45
    #3

    glömde säga, du kan steka allt detta och förvara i kyl eller frys (frys med smörpapper mellan lagren i burkarna) och sen är det bara att värma i form eller på stor plåt i ugnen)

  • MissBr­occoli
    Äldre 1 May 00:08
    #4

    Det går lätt att göra spenatbiffar. Jag brukar inte göra efter recept utan kör på känn men då har jag spenat (fryst hackad), ägg, ströbröd och kryddor . gör små biffar av det och steker. Går att göra innan och sedan värma.


    Går även göra liknande med kokta rivna rödbetor, de kan man fylla med getost. det blir mumma! www.recept.nu/1.274759/josefin_holmgren/varmratter/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/rodbetsjarpar_med_karna_av_chevre


    Man kan även ta en aubergine, skiva på längden i tunna skivor. salta och låt ligga en stund (för att dra ur vätska) sedan steker/grillar man dem i en torr stekpanna och efter det lägger man dem i en marinad med tex fikon & daddel balsamvinäger(går med annan balsamvinäger men den tycker jag är godast), olivolja och lite rökvatten (finns på flaska heter Smokey Water och brukar stå bland kryddor å HP sås i affären) och lite blandade torkade kryddor, salt och peppar. Detta kan man sen äta som kallskuret, som pålägg. VI gör det oftast och äter i libabröd tillsammans med sallad, valötter och vitlökssås.


    vegan.ifokus.se kan du få massa tips och recept på annat att ha på buffén

  • theluc­kiest2­013
    Äldre 1 May 08:21
    #5

    Rödbetsbiffar är jättegott!

  • wiii
    Äldre 1 May 08:54
    #6

    Åhh, Tack för alla tips! :D

  • MissBr­occoli
    Äldre 1 May 10:46
    #7

    Glömde skriva att man ska skölja av saltet på auberginen innan man grillar den... de blir nog väldigt salt annars ;P

  • Tinzi
    Äldre 4 May 21:20
    #8
    mjeanettek skrev 2012-04-30 20:30:49 följande:

    dessa blev vi tipsade om. De går utmärkt att laga dagen innan och kan serveras både kalla och varma:


    www.quorn.no/recipes/Quorn_ruller_i_filodeig_...


    gud vad glad JAG blev nu ;) dessa ska jag göra till bröllopet :) hihi!
  • Äldre 4 May 21:38
    #9

    Tinzi: du kan göra dessa anpassade till veganer, gluten allergiker og laktos på detta reseptet för filodeg. Nb, glutenfria degar kan vara svåra första gången du gör dem! :) veganen.blogspot.se/2012/04/glutenfri-varrulledeg-varrullsfyllning.html

  • Äldre 4 May 21:41
    #10

    Tinzi, en sak till... Skall du laga till en vegan måste du byta ut ägg i cornfyllet med äggersättning... :)

  • Tinzi
    Äldre 4 May 21:47
    #11
    mjeanettek skrev 2012-05-04 21:41:19 följande:
    Tinzi, en sak till... Skall du laga till en vegan måste du byta ut ägg i cornfyllet med äggersättning... :)
    tänkte strunta i dem ;)
    de får tzayspett (mamma och hennes väninna älskar dem) mest för min egna skull som INTE gillar tzayspett :)
  • Äldre 4 May 21:54
    #12
    mjeanettek skrev 2012-05-04 21:41:19 följande:
    Tinzi, en sak till... Skall du laga till en vegan måste du byta ut ägg i cornfyllet med äggersättning... :)
    Man får ju ta bort quornet helt, veganer kan ju inte äta quorn ju Tungan ute
  • wiii
    Äldre 4 May 22:54
    #13

    Spenatbiffar blir det! Provstekte några idag, riktigt gott :)
    Men de andra receptförslagen sparas absolut till annat tillfälle, eller kanske att ha själva till middag någon dag :) 

  • Äldre 7 Jun 11:10
    #14

    Kan varmt rekommendera dessa biffar från Veggyness https://www.mathem.se/varor/veg--biffarbullar/biff-eko-175g-veggyness

    Jag köper dem oftast på Willys och de passar bra till det mesta och känns lite festligare än andra biffar. De smakar väldigt gott och påminner mycket om kött.


    Hudvård på nätet daystyle.se/
  • Äldre 8 Jun 14:17
    #15

    Jag äter nästan alltid falafel, tycker det funkar till det mesta! Enkelt att köpa färdiga och gillas även av de som äter kött :)


    Flyttstädning Gävle jourstadgavle.se/
Svar på tråden Vegetariskt alternativ att ha till potatisgratäng?