• Äldre 24 Apr 19:31
    5976 visningar
    13 svar
    13
    5976

    Tanzania och Zanzibar

    Jag och min sambo har bestämt att vi ska åka till Tanzania i januari på vår bröllopsresa.


    Det är nämligen så att min sambo kommer att åka dit med sitt jobb för att besöka en vän-församling och jag känner att jag inte vill låta honom åka till Afrika utan att jag får följa med. Så jag flyger ner till Dar es Salaam i samma veva som hans kollegor flyger hem så möts vi upp där.


     


    Nu då till frågan, vart ska man åka? Vad ska man se? Vart ska man bo?


    Vår prioritet är Safari. Sola och bada kan man göra i Europa - även om vi tänker oss några dagar på Zanzibar innan vi flyger hem. :) Men det viktigaste är nog att hitta bra safarin, bra nationalparker och andra bra upplevelser. Jag tar gärna emot tips på saker man kan göra på Zanzibar också då vi lätt blir uttråkade av att enbart sola.


     


    Är det någon som har varit, eller tänker åka som kan dela med sig av erfarenheter?

  • Svar på tråden Tanzania och Zanzibar
  • Äldre 24 Apr 20:39
    #1

    Vad mysigt att ni ska åka dit! Jag har varit där tre gånger (min pappa bor där), och jag hoppas verkligen att jag lyckas få med mig familjen en gång till innan han får för sig att flytta hem Skrattande

    Jag kan bara berätta vad vi har gjort, men det finns säkert massor massor mer att se och göra. Vi åkte på safari till Mikumi nationalpark (www.tanzaniaparks.com/mikumi.html) för att det inte är så himla långt att åka från Dar. Tar ändå ett par timmar på deras skruttiga vägar, så det var skönt. Man kan bo dels i själva parken, men vi har bott på två olika enklare hotell i närheten. Hade jag haft mer pengar hade jag hellre bott på lodgen, för jag är egentligen rätt bekväm av mig Glad

    Andra ställen att bo på just i Dar vet jag inte, för min pappa bor två mil utanför. Där finns en superfin resort som heter White Sands (www.hotelwhitesands.com/). Den ligger på stranden, men har även en fin pool man kan bada i. Jag har aldrig bott där, men däremot har vi varit där på dagarna och badat.

    Till och från Zanzibar råder jag er att åka deras snabbfärja, och inte flyget. Om ni inte är den våghalsiga typen Flört. Flygplanen är små och det rasslar och låter. Jag som inte lider av flygrädsla var väldigt glad när vi landade på fast mark. Och jag bestämde mig snabbt för att ta färjan tillbaks till fastlandet... Väl på Zanzibar har vi bott på lite olika hotell i Stone Town. Minns inte namnen på dom nu... Ett fint hotell är detta www.africahousehotel.com/. Om man inte bor där så bara MÅSTE man gå dit en kväll för att njuta av en drink i solnedgången på deras takterass. Helt ljuvligt!!  Stone Town är jättemysigt att flanera i, så där kan man lätt spendera nån eller ett par dagar.

    Från Zanzibar finns också båtturer till Prison Island. Fantastiskt vacker ö, med bland annat jättesköldpaddor. Där finns även ruiner som man kan kika på, dit dom skeppade folk som var sjuka i spetälska. Lite historia kan man alltså få där. Där bor man nog inte kvar (om jag inte minns helt fel). Sen finns det ett otal båtutflykter för snorkling och delfinspaning från Stone Town.

    Vi var även på en liten apsafari på Zanzibar, där vi fick se "Red Colombus Monkeys". Jätteroliga och lekfulla apor! Man kunde komma jättenära, och vi fick riktigt bra bilder därifrån. Där gick vi även på vandring i Mangrove"träsk". Läbbigt, och jag råder er att ha bra skor! Flip-flops är ingen hit Glad

    Hmm.... Jaa, vad ska jag mer berätta....? Jo, vi har även varit på den norra udden. Där ligger detta lilla paradis www.rasnungwi.com/. Har ni tid så tyycker jag absolut man kan ta sig dit för att se magin med egna ögon. Om vi hade haft råd så hade jag GÄRNA haft vår smekmånad i en svit där.... Lite dykare och backpackers där. Kul blandning av folk, tycker jag.

    En annan grej som man kanske "måste" göra på Zanzibar är väl kanske att ta en s.k. "Spice tour". Många kryddor växer fritt på ön, och det är ganska spännande faktiskt. Hoppa över en tur där det ingår lunch bara, för det var inte nån mat som jag kunde äta... Ni kanske inte är lika kräsna dock Glad

    Puh! Ja, det är väl vad jag kan komma på just nu. Hoppas ni får en fantastisk resa!!!

  • Äldre 25 Apr 18:47
    #2

    Åh, tack så mycket för alla tips!
    Ska utforska det lite närmare, och kolla på hemsidorna som du rekommenderade!

    Verkligen tack!


    DestinyD skrev 2012-04-24 20:39:49 följande:
  • Äldre 27 Apr 23:10
    #3

    En liten puff. Inga fler med erfarenheter från Tanzania?

  • Monste­rtjeje­n
    Äldre 9 May 11:03
    #4

    Det enda jag har erfarenhet av är alla andra turister.


    Och om jag åker igen så åker jag nog till norra sydafrika eller zimbabwe, där kan man bo på lodger utan massa andra turister. Ingen skytteltrafik med safaribussar där folk trängs om att få en fönsterplats!


    Sydafrika känner jag stort för då du även kan få både safari och mycket trevlig kultur i både Pretoria och Kapstaden

  • Äldre 10 Sep 13:26
    #5

    Puff!

  • Pertin­ax
    Äldre 10 Sep 15:12
    #6

    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m4126382.html


    I den här tråden har jag skrivit lite om mina upplevelser av Tanzania och Zanzibar.

  • Äldre 10 Sep 21:54
    #7
    Pertinax skrev 2012-09-10 15:12:29 följande:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m4126382.html


    I den här tråden har jag skrivit lite om mina upplevelser av Tanzania och Zanzibar.


    Tack!
    Vi har funderat på att åka till Paje, vilket hotell bodde ni på? 
  • Pertin­ax
    Äldre 10 Sep 22:09
    #8

    Vi bodde på Paje Ndame, ett litet svenskägt hotell. Samma ägare som till hotellet vi bodde på i Kizimkaze, Dolphin view village. Vet att ägarna har sålt och flyttat hem igen, så vet ingenting om hur hotellen är nu. Men ser fint ut på hemsidan: http://ndamezanzibar.com/

  • Äldre 11 Sep 14:35
    #9
    Pertinax skrev 2012-09-10 22:09:58 följande:
    Vi bodde på Paje Ndame, ett litet svenskägt hotell. Samma ägare som till hotellet vi bodde på i Kizimkaze, Dolphin view village. Vet att ägarna har sålt och flyttat hem igen, så vet ingenting om hur hotellen är nu. Men ser fint ut på hemsidan: ndamezanzibar.com/
    Vi har faktiskt kollat på just det hotellet så det låter ju bra att det var fint, då i alla fall! :)
  • Hellsb­ells
    Äldre 5 Oct 21:45
    #10

    Tanzania är helt fantastiskt -åk definitivt till Ngorngoro kratern samt serengetti -helt klart värt varenda spänn! Det enda man saknar är arne weise som speaker röst när man är där. 
    En av de bästa resorna jag gjort! Underbart! 

  • Turtur­duvorn­a
    Äldre 12 Nov 14:14
    #11

    Jee! Tanzania är bäst! :) Jag och en kompis bodde där i tre månader förra hösten, men det var närmare Kilimanjaro, i Arusha! Men jag kan också rekommendera Ngorongoro, kratern samt Tarangire nationalpark om ni vill på Safari. Speciellt i början av december var Tarangire helt fantastiskt vackert för det var så grönt! :)

    På Zanzibar kan jag varmt rekommendera Zanzibar Retreat Hotel www.zanzibarretreat.com/ . Jättemysigt och satsat hotell som drivs av en finlandssvensk, en norrman och en svensk på ett hörn. Fantastisk mat hade dom, massage mm. Stranden var precis bredvid, Zanzibars längsta och det bästa enligt mej att det var ett så litet hotell så det var inte så mycke andra människor där. Lite avsides kanske om ni inte ville sola och bada hela tiden, men man kan ju alltid åka in till nån stad då! :) 

  • Fial8
    Äldre 19 Nov 13:34
    #12

    Tanzania och Zan är underbart.

    Även vi har bott på Paje Ndame vilket var najs, då hade de även ett lite mindre ställe på södra sidan av ön där vi var några dagar, det var nästan bara vi där, det var jättefint. På Zan rekommenderar jag dykning och snorkling, var inte själv på ngn spice tour men det är säkert intressant. En sväng eller två till marknaden i Stone Town för lite härliga tyger etc. Med lokaltrafiken, skraltiga bussar som kallas daladala, åter ni överallt för en ringa summa. Var beredda på att trängas! Vi lånade cyklar från hotellet en dag, det blev en tur på över 7 mil vilket kanske var att ta i kände vi i efterhand men det var najs att trampa genom byarna och kolla runt.

    Vi åkte på safari med några som hette, tror jag, Sunny Safaris, de utgår från Arusha. Vi tog en enkel variant där vi bodde alla nätter utom två i tält. Vi var ett stort gäng så vi hade två bilar, så vi "slapp" dela med folk vi inte kände. NgoroNgoro, Segengetti samt en liten part som jag inte kommer ihåg namnet på.

    Sarafi njema!

  • Äldre 19 Nov 15:35
    #13

    Tack för alla tips, det är guld värt! :)

Svar på tråden Tanzania och Zanzibar