• Milja
    Äldre 20 Apr 08:58
    13692 visningar
    16 svar
    16
    13692

    Sensommarblommor?

    Vilka blommor är fina och tillgängliga i slutet av augusti?
    Grönt, lila, vitt....?

     

  • Svar på tråden Sensommarblommor?
  • Dandel­ion
    Äldre 20 Apr 09:58
    #1

    Lila - Höstanemoner! Vit - Brudslöja, de kan man odla i omgångar och är alltså också tillgängligt då. Grönt - många sorters gräs och liknande.

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 10 Jun 14:51
    #2

    Puff  på den!

    Någon som har koll på vilka "vilda" blommor som blommar då? Ängsblommor typ.
    Inte bara i slutet av augusti, utan även i början.. 

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 14 Jun 21:46
    #3

    Puff puff och putt!
    Ingen som vill eller kan svara? Solig 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 14 Jun 22:14
    #4

    Jag vill också veta =) Helst början/mitten av augusti... Jag hppas på gula rosor det bored väl alltid gå att få tag på...


  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 15 Jun 17:00
    #5
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-14 22:14:27 följande:
    Jag vill också veta =) Helst början/mitten av augusti... Jag hppas på gula rosor det bored väl alltid gå att få tag på...
    Jag var intresserad av ranunkel, dessvärre har jag fått reda på att det är en vårblomma :/
  • Äldre 15 Jun 17:15
    #6

    Jag tycker det känns som om olika personer undrar lite olika saker, så jag svarar på två saker:

    Vad som finns att hitta utomhus i natur och trädgård en viss tid på året är väldigt svårt att svara på, av flera orsaker

    1) landet är väldigt avlångt och går över flera olika breddgrader. det som nu blommar i skåne och småland har inte kommit än i norra delarna av landet.

    2) olika sorters växter trivs på helt olika jordar. Var man bor och hur växtförhållandena ser ut spelar alltså in även här. På en plats kanske det växer prästkragar och klöver, medan det någon annanstans mest är hundkäx. man får reka där man tänkt plocka.

    3) Vårt växlande klimat gör det hela nästan hopplöst att veta. En varm och torr sommar har det mesta blommat över vid midsommar-och det kan faktiskt vara svårt att hitta så värst mycket i blomväg i naturen då. Ett svalare år ser helt annorlunda ut.

    Summa summarum vad gäller vilda växter, så är mitt råd att om vissa färger är viktiga, inte förlita er helt på naturen, utan beställa lite buntar av en florist. Blommor med ängskänsla finns att få tag i och det kan vara skönt att ha en bas att bygga utifrån. Om ni ska plocka själva för kostnadens skull, så använd er av blad och annat grönt som grund för att slippa leta och jobba ihjäl er. Sist emen inte minst: Plocka allt-i synnerhet det som ska vara till ev brudbukett dagen innan (senast). Dels tar det längre tid än ni tror och dels behöver blommorna dra vatten i ett dygn för att ha god hållbarhet. Rent kallt vatten och helst inga bladdelar i vattnet, så blir det bra.

    Är det istället frågan vad man får tag i i blomsterbutiken i augusti, så är svaret att då börjar höstens växter komma in, men ännu finns sensommaren kvar. Dahlior, astrar, gladiolus, crocosmia, solrosor och andra blommor typiska för säsongen är fina då. Samtidigt finns faktiskt det mesta, som rosor, liljor och annat som är i säsong året runt, utom det som verkligen är typiskt för vinter/vår. Tänk alltså inte ranunkler, tulpaner och andra lökväxter.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 15 Jun 17:22
    #7

    Rosor finns ju året runt, så det borde ju gå utmärkt att få tag på även under hösten :)

    Jag gifte mig i augusti och då fanns det mest bara de sorter som finns året om att välja mellan och de föll mig inte alls i smaken. Utomhus, här uppe, finns det i stort sett inga blommor alls då. Jag hade gärna haft ranunkler, pioner eller anemoner.

    Kolla David Austin-rosor dock, det finns flera sorter och de påminner mycker om pioner och finns de som påminner om ranunkler också :)


  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 15 Jun 20:15
    #8
    passionsblomman skrev 2012-06-15 17:15:26 följande:
    Jag tycker det känns som om olika personer undrar lite olika saker, så jag svarar på två saker:

    Vad som finns att hitta utomhus i natur och trädgård en viss tid på året är väldigt svårt att svara på, av flera orsaker

    1) landet är väldigt avlångt och går över flera olika breddgrader. det som nu blommar i skåne och småland har inte kommit än i norra delarna av landet.

    2) olika sorters växter trivs på helt olika jordar. Var man bor och hur växtförhållandena ser ut spelar alltså in även här. På en plats kanske det växer prästkragar och klöver, medan det någon annanstans mest är hundkäx. man får reka där man tänkt plocka.

    3) Vårt växlande klimat gör det hela nästan hopplöst att veta. En varm och torr sommar har det mesta blommat över vid midsommar-och det kan faktiskt vara svårt att hitta så värst mycket i blomväg i naturen då. Ett svalare år ser helt annorlunda ut.

    Summa summarum vad gäller vilda växter, så är mitt råd att om vissa färger är viktiga, inte förlita er helt på naturen, utan beställa lite buntar av en florist. Blommor med ängskänsla finns att få tag i och det kan vara skönt att ha en bas att bygga utifrån. Om ni ska plocka själva för kostnadens skull, så använd er av blad och annat grönt som grund för att slippa leta och jobba ihjäl er. Sist emen inte minst: Plocka allt-i synnerhet det som ska vara till ev brudbukett dagen innan (senast). Dels tar det längre tid än ni tror och dels behöver blommorna dra vatten i ett dygn för att ha god hållbarhet. Rent kallt vatten och helst inga bladdelar i vattnet, så blir det bra.

    Är det istället frågan vad man får tag i i blomsterbutiken i augusti, så är svaret att då börjar höstens växter komma in, men ännu finns sensommaren kvar. Dahlior, astrar, gladiolus, crocosmia, solrosor och andra blommor typiska för säsongen är fina då. Samtidigt finns faktiskt det mesta, som rosor, liljor och annat som är i säsong året runt, utom det som verkligen är typiskt för vinter/vår. Tänk alltså inte ranunkler, tulpaner och andra lökväxter.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Supertack för utförligt svar! Vissa saker hade jag tänkt lite på, andra hade jag inte en tanke på. Det med det avlånga landet är ju helt uppenbart, men inte hade den tanken slagit mig direkt Solig

    Superbra tips på den egna buketten, att plocka den dagen innan.. Tänkte inte riktig på det! TACK!!
    Hoppas på många blommor här då, för helst vill jag ha en egen.. annars får jag gå till florist och köpa nåt enkelt :)
  • Äldre 16 Jun 00:05
    #9
    Picnick i det gröna skrev 2012-06-15 20:15:14 följande:
    Supertack för utförligt svar! Vissa saker hade jag tänkt lite på, andra hade jag inte en tanke på. Det med det avlånga landet är ju helt uppenbart, men inte hade den tanken slagit mig direkt Solig

    Superbra tips på den egna buketten, att plocka den dagen innan.. Tänkte inte riktig på det! TACK!!
    Hoppas på många blommor här då, för helst vill jag ha en egen.. annars får jag gå till florist och köpa nåt enkelt :)
    Så lite så!

    Ett tips kan ju vara att snabbt som attan försöka få tag i ett par påsar med luktärtor, som är en lättodlad och tacksam blomma i där du lätt hittar olika lila och vita nyanser. Det är bland det ljuvligaste jag vet att ha luktärtor i brudbinderier. Dessvärre kan man inte köpa dem som snitt så sent på året, men i trädgården blommar de ju då. Jag brukar avråda från att odla själv eftersom det är rätt svårt att få det att blomma i rätt tid, få nog mycket etc, men just luktärtor är lätta och dessutom blommar de vidare så länge man plockar buketter och inte låter dem bilda fröskidor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Milja
    Äldre 16 Jun 07:21
    #10

    Luktärtor låter ju som en superidé! Tack!

  • Äldre 16 Jun 10:20
    #11
    Milja skrev 2012-06-16 07:21:52 följande:
    Luktärtor låter ju som en superidé! Tack!
    Just ja-det var ju du som efterfrågade just lila!

    Ja, underbara är de-men skynda dig att få tag i och så dem, för det är mer än hög tid. Kolla om du kanske tom kan hitta någon krukka med redan sådda att komplettera de egna fröna med.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 26 Jun 18:24
    #12

    Puffar med ny fråga: Kaprifol? Finns det nån bild på hur det skulle funka i en bukett?

  • Äldre 30 Jun 14:13
    #13

    Kaprifol fungerar alldeles utmärkt i binderi. Glad 
    När det gäller bilder, så lägger jag aldrig ut bukettbilder i forumet, pga de stränga reklamreglerna. Även om jag vare sig är anställd eller arbetar som egen just nu, blir känslan och intrycket lätt att man gör reklam för sina egna intressen genom att visa egna arbeten. Och det är ju hart när omöjligt för er andra att veta vilka bilder som är egna och inte. Så, bilder delar jag inte ut, tyvärr.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 30 Jun 17:08
    #14
    passionsblomman skrev 2012-06-30 14:13:02 följande:
    Kaprifol fungerar alldeles utmärkt i binderi. Glad 
    När det gäller bilder, så lägger jag aldrig ut bukettbilder i forumet, pga de stränga reklamreglerna. Även om jag vare sig är anställd eller arbetar som egen just nu, blir känslan och intrycket lätt att man gör reklam för sina egna intressen genom att visa egna arbeten. Och det är ju hart när omöjligt för er andra att veta vilka bilder som är egna och inte. Så, bilder delar jag inte ut, tyvärr.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ah, nä, jag tänkte mer om någon här på BT hade haft det i sin bukett och ville visa, eller om nån kunde tipsa på nån länk där det fanns etc.
    Har läst tidigare att du Passionsblomman, är florist(väl?), och vet att man då får vara försiktig med bilder osv^^.

    Ingen annan som kan tipsa?
    Googlade bilder men fann inga bukettbilder!
    Mina kaprifoler börjar slå ut på visa delar avträdgården (har massor med kaprifol), och jag hoppas att dom står lääänge!  Ca 5 veckor kvar till dagen!!! 
    Men har ingen aning om hur de ser ut i bukett och vad man kan ha till...

    Kanske kan googla på engelska..  
  • Äldre 30 Jun 18:03
    #15
    Picnick i det gröna skrev 2012-06-30 17:08:01 följande:
    Ah, nä, jag tänkte mer om någon här på BT hade haft det i sin bukett och ville visa, eller om nån kunde tipsa på nån länk där det fanns etc.
    Har läst tidigare att du Passionsblomman, är florist(väl?), och vet att man då får vara försiktig med bilder osv^^.
    Jag förstår. Fast det är frustrerande ibland, när jag lätt hade kunnat visa, men inte kan/får/vågar. Eftersom just Kaprifol inte är en blomma man  ser i handeln, så är det kanske inte så jättelätt att hitta någon som redan är gift och hänger kvar här och har bilder men har du tur så...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 30 Jun 19:24
    #16

    Hittade lite när jag sökte på engelska istället, men tyvärr inget som jag tyckte var inspirerande nog :/
    Nåväl!

    Tar fortfarande tacksamt emot fler tips om nån har Solig 

Svar på tråden Sensommarblommor?