• Evis01
    Äldre 17 Apr 08:33
    2995 visningar
    3 svar
    3
    2995

    Namnbyte?

    Både jag och sambon har otroligt vanliga efternamn. Typiskt svenska om jag säger så  Skrattande

    Förstå mig rätt nu.. Hade jag haft ett annat förnamn hade jag lätt bytt till min sambos efternamn (jag vill inte bli förknippad till en annan person som har just det namnet, som haft dåligt rykte..)

    Tankarna snurrar om vilket efternamn jag ska ha: Ska vi båda byta? (men det vill inte sambon), Ska jag ta ett gammalt släktnamn?
    Jag hade tänkt ta min mammas förnamn och göra till efternamn (kruxet är att en en bekant har gjort så med sin mammas namn och hon och min har samma namn..) fast jag måste ju inte byta heller..

    Har Ni vanliga efternamn? Hur gör Ni/ hur gjorde Ni?

  • Svar på tråden Namnbyte?
  • august­esen
    Äldre 17 Apr 09:32
    #1

    Min blivande heter Nilsson och jag ville gärna byta efternamn så vi har samma..men ville inte bli Johanna Nilsson Nr 560.
    Vi valde därför att kombinera våra efternamn och hitta på ett nytt. Hihi det var verkligen inte lätt men vi hittade tre bra vi skickade in till PRV.


  • FruHas­sel
    Äldre 17 Apr 13:50
    #2

    Vi river oss i huvudet av det där med efternamn ... Tar jag sambons efternamn så heter jag EXAKT som hans storasyster, inte nåt alternativ ... om han tar mitt efternamn så heter han EXAKT som en kille i min klass på låg/mellanstadiet som var allt annat än vettig. Känns inte heller som ett alternativ ... 

  • AnnL
    Äldre 17 Apr 14:04
    #3

    Min sambo har samma förnman som min pappa, de fyller dessutom år på samma dag så hur mycket jag än älskar mitt efternamn vill jag inte bli gift med någon som heter exakt samma som min far så jag byter :P

Svar på tråden Namnbyte?