• Tokig
    Äldre 12 Apr 11:28
    8489 visningar
    12 svar
    12
    8489

    Frågor kring brudnäbb!

    Har börjat fundera kring det här med brudnäbb. Min guddotter kommer vara lite drygt 5 ½ år när vi gifter oss och det skulle vara en dröm för henne att vara brudnäbb. (Prinsessafasen!!)


    Men vad gör egentligen en brudnäbb?


    Kan man ha en brudnäbb eller måste man ha flera?


    Vi ska gifta oss utomhus så ni får gärna komma med förslag på vad brudnäbbens uppgift ska vara. Vill gärna att hon ska känna sig viktig på vår dag.


    Vi leker även med tanken på att ha en tärna och bestman som följer oss upp från sjön (vi anländer till vigselplatsen med båt).


    Sen får ni gärna tipsa om fina boleros till brudnäbbar. Gärna med spetsdetalj eller annat fint. Kommer sy klänningen men hittar ingen fin kofta.

  • Svar på tråden Frågor kring brudnäbb!
  • ofelia
    Äldre 12 Apr 11:43
    #1

    Jag vet faktiskt inte vad en brudnäbb brukar göra, men det kan säkert andra svara på Glad

    Ett litet tips i alla fall: Hon skulle ju kunna vara ringbärare, dvs. komma fram med ringarna (om ni ska ha sådana) när det är dags. Då får hon en uppgift som är mer än bara gå fram till vigselplatsen tillsammans med er och en kort stund tittar alla på henne så hon får känna sig viktig och delaktig. En förälder kan ju hjälpa henne hålla ordning på ringarna innan hon ska överlämna dem.

    Låter väldigt fint med vigsel vid sjö och att anlända i båt. Lycka till!

  • sannas­ofia
    Äldre 12 Apr 11:49
    #2

    Min sambos guddotter ska vara en av våra brudnäbbar och hon ska få hålla min bukett under ringväxlingen, annars så har de väl ingen större "funktion" dessa brudnäbbar mer än att de är väldigt söta! Glad
    När jag själv var näbb åt min kusin när jag var barn så var iallafall det enda jag gjorde att hålla hennes bukett. 

  • Tokig
    Äldre 12 Apr 11:55
    #3

    Men om brudnäbben håller min bukett vad gör tärnan då? Och om brudnäbben ansvarar för ringarna vad gör då bestmannen?

  • Äldre 12 Apr 11:59
    #4

    Om ni är utomhus så skulle hon kunna ha en korg med blomblad och strö ut framför er exempelvis (en sån där romantisk sak man ser i filmer du vet... Flört)

    Jag skulle inte lämnat min bukett till näbben, eller tja min bukett hade nog funkat. Men buketten som min kompis hade när hon gifte sig var jättetung. Jag fick ont i handleden efter att ha hållt i den nästan hela tiden i kyrkan (hon gav mig den rätt tidigt, och jag förstår varför Tungan ute )

  • Äldre 12 Apr 12:03
    #5

    Vår dotter, som var 4,5år när vi gifte oss, var vår brudnäbb och hon älskade det! :) I Amerikanska filmer är det väl de man ser som går in före brudparet och strör blomblad längs gången före brudparet kommer in. Vi hade dessutom två tärnor och fyra marskalker. Min syster som var tärna höll i min bukett när det var dags för det och en av marskalkerna höll koll på ringen. Vår dotter gjorde alltså inget annat än bara var med och såg söt ut :) Jag tycker det räcker, jag tycker inte man behöver ge dom ett stort ansvar som att hålla reda på ringen, för det är nog spännande som det är att vara finkladd och gå in inför alla människor :) Vår dotter gick före oss och tärnorna och marskalkerna gick in efter.

    Från Wikipedia ;)
    "Brudnäbb är ett samlingsnamn för den grupp av yngre barn som går före brudparet i kyrkan under vigseln. Idag kallas ofta varje enskilt barn för "en brudnäbb".


    Tanken med brudnäbbet är att barnen ska symbolisera livets väg. Det är därför de går först in, och ibland följs av brudtärnor och bröllopsmarskalker innan brudparet tågar in. Ibland har brudnäbbet även till uppgift att strö blomblad på brudparets väg, och en annan uppgift kan vara att få hålla vigselringen på en kudde eller hålla brudbuketten under vigseln.


    Om det finns ett brudnäbb består det traditionellt av ett till fyra barn och väljs av brudparet. Oftast är det brudparets syskonbarn eller fadderbarn; enligt modern sed kan det även vara brudparets egna barn. Barnen brukar vara mellan tre och nio år gamla.


    De barn som ingår i brudnäbbet är finklädda. Flickorna brukar ha klänning och har ofta blomsterkransar i håret.


    På engelska är motsvarande begrepp flower girl för flickor och page boy för pojkar."


     


    Från bröllopstorget.


    "Brudnäbb/Näbb är ofta parets egna barn eller syskonbarn mellan 4-8 år gamla.


    De går framför brudparet in i kyrkan och är en symbol för livets gång.


    Man kan ha en eller flera och barnen kan vara både pojkar eller flickor. Om det är en flicka heter hon brudnäbb och om det är en pojke heter han näbb."


     


    Från vigselguiden.


    "Brudnäbbar är yngre än tärnor och kan inte förväntas ha något ansvar. Bruden bestämmer hur många näbbar hon vill ha, men vanligast är två eller flera barn mellan 4 och 8 år gamla. Vanligt är att näbbarna är parets egna barn eller syskonbarn och de kan vara både pojkar och flickor. Är det en flicka kallas hon brudnäbb, är det en pojke kallas han näbb. Enligt gammal sed är näbbar en symbol för livets gång.


    Näbben kan antingen bära en liten minibukett i handen, eller så håller de en korg med blomblad som de strör ut över altargången framför brudparet när de går in mot altaret. Har inte bruden någon tärna, kan en lite äldre näbb ta på sig uppgiften att hålla i brudbuketten under ringväxlingen.


    Vanligast är att näbbarnas föräldrar står för eventuella utgifter i samband med uppgiften, men om brudparet har egna önskemål bör brudparet vara med och betala."


  • sannas­ofia
    Äldre 12 Apr 13:54
    #6

    Vi har då varken tärna eller marsalk på vårt bröllop, därför får näbben hålla buketten. Men om man har det och det är dem som håller reda på ring och bukett så behöver väl inte näbbarna göra annat än att se söta ut.

  • Tokig
    Äldre 12 Apr 20:55
    #7

    Men tror ni att det "ser" konstigt ut med bara en brudnäbb?


    Tänkte kanske att hon kan gå först och typ strö ut blomblad eller blåsa bubblor eller nåt och sedan då tärna och bestman och därefter vi... eller hur gör man?

  • FruSSE
    Äldre 12 Apr 21:08
    #8

    Vår dotter ska vara brudnäbb på vårt bröllop. Då kommer hon att vara 1,5 år (lite av en chansning men det går som det går :)).
    Vi gifter oss utomhus så lillan kommer att gå intill mig och "följa" mig halvvägs fram. Sen tar min blivande vid precis innan där gästerna står och lillan får vara hos mormor/moster eller annan favorit.

    Eftersom hon är så liten ska hon få ett litet blomsterarmband att ha runt handleden (typ sånt som de har i amerikanska filmer när de ska på bal). Något i håret tror jag att vi får skippa, likaså uppgifter av något slag :P 

  • Äldre 12 Apr 21:09
    #9
    Tokig skrev 2012-04-12 20:55:44 följande:

    Men tror ni att det "ser" konstigt ut med bara en brudnäbb?


    Tänkte kanske att hon kan gå först och typ strö ut blomblad eller blåsa bubblor eller nåt och sedan då tärna och bestman och därefter vi... eller hur gör man?


    Tror absolut inte att det skulle se konstigt ut. Varför skulle det göra det? Jag tror att det skulle bli jättebra :) Om ni sedan väljer tärna och marskalk före er eller efter er spelar väl inte så stor roll, men att brudnäbben går först hör ju till vanligheterna :)
  • Pyttsa­n
    Äldre 22 Apr 20:56
    #10

    Vi ska ha 2 näbbar, guddottern som blir 8 dagen efter bröllopet och hennes lillasyster som då är 4år. Funderarde också på uppgifter, men de får helt enkelt bara gå först in i kyrkan och den äldre av dem får hålla buketten under själva vigsel och ringbytet. Då håller lillasystern TVÅ små buketter, vilket var otroligt hederfullt uppdrag enligt henne själv. Oskyldig 

    När de går ut ur kyrkan får de var sin korg med ris som de får gå runt med, eller skicka runt bland gästerna. Deras föräldrar är ansvariga och det känns helt oviktigt för oss hur själva risutdelningen går till, men det är en lagom uppgift för åtminstone den äldre av dem.

    Sen har vi gett dem uppgifter innan bröllopet, guddottern kommer nu som då till oss efter skolan och hjälper till med pysslandet. Vi lagar egna kuvert och så vaktar hon vår dotter på 1år, så att jag kan göra annat pyssel. Mycket viktigt uppdrag!! Skrattande Den yngre samlar knappar som ska sys på servettringarna.  Och så har de fått i uppdrag att nästa gång de far till bibban ska de låna en bok om servettvikning och bokbindning.

    Så våra näbbar är väldigt engagerade. Prinsessålder, som sagt...nu är jag glad att jag frågade dem, hade inte tänkt ha näbbar, men de kommer verkligen att minnas det för livet! 

  • BlomAn­na
    Äldre 22 Apr 21:38
    #11

    Jag har inte läst alla svar du fått men svarar ändå så jag kanske upprepar vad andra sagt

    Vi skall ha två brudnäbbar vår dotter och hennes kusin. De kommer vara nästan 2år och därför kommer de inte ha några stora uppgifter. De kommer gå först och vår dotter kommer bära våra ringar. Thats it typ sen ska de väl mest stå och se söta ut vilket förmodligen inte kommer gå nåt vidare att stå still alltså söta är de alltid  

  • BlomAn­na
    Äldre 22 Apr 21:39
    #12

    Glömde skriva att H&M hade fina boleros i strl 86-122 iaf men det kanske är för litet?

Svar på tråden Frågor kring brudnäbb!